Home Gæstebloggere En mand og hans passion for superbiler

En mand og hans passion for superbiler

by Nicolai Klingenberg

Jeg er flere gange stødt på en venlig mand, som har en udpræget begejstring for superbiler. Hans passion er for længst blevet gjort til virkelighed, hvorfor hans bilsamling ikke er til at komme udenom. Den tæller blandt andet Jaguar, Ferrari og Morgan – og så er han netop blevet den heldige ejer af en drøm på fire hjul – en Ferrari SA Aperta. Læs om hans vej til bilerne – og lidt om investeringer, men også hvad en hver mand bør vide om Ferrari.

Italiensk for alt andet end begyndere. Jeg krydser fingre for at se den i levende live.

Du har en udpræget begejstring for Ferrari – hvordan begyndte den?
– Den startede noget besynderligt. Jeg er sponsor i FCK og på en af klubbens kampe i udlandet, faldt jeg i snak med en gut, som ville flytte til Thailand. Han havde solgt alt, hvad han ejede og havde i Danmark – på nær hans bil. Det viste sig at være en Ferrari! Tre dage efter stod den i min garage, og han var taget til Thailand”¦.

Hvorfor blev det netop Ferrari, du faldt for?
– Jeg har altid haft interesse for biler, dog primært fra England. Jeg havde på daværende tidspunkt en Aston Martin DB5, Jaguar XKR, Jaguar E serie 3 og en Morgan 4/4

En af de tidligere vogne i den bilpassionerede mands samling: Morgan 4/4

I mine yngre dage var det primært de ældre biler, jeg havde interesse for. Problemet var bare, at bilerne ofte gik i stykker og med mine ti tommelfingre var det en dårlig kombination, Jeg solgte de gamle biler, dog med undtagelse af min dejlige mørkeblå E-type, og har i de seneste seks-syv år udelukkende købte nye biler.

Hvad skal enhver mand vide om Ferrari?
– At den drøm alle rigtige mænd har om Ferrari bør gå i opfyldelse en dag. Det er en fuldkommen unik bil.

Ferrari 360 Modena - en sådan model var den første han fik... Foto fra - og til salg på - www.formulaauto.dk

Hvilken Ferrari var din første – og har du den stadig?
– Min første Ferrari var bilen, jeg købte under rejsen til England. Det var en 360 Modena. Den blev året efter solgt til en kvinde, som stadig har stor glæde af den. Min næste Ferrari blev en 430 som jeg købte fabriksny. Den solgte jeg året efter, idet jeg havde fået mulighed for, at købe en helt speciel Ferrari. Det var en 430 Scuderia 16M. En Scuderia er en racer udgave af en almindelig 430. Den blev solgt i coupe versionen med meget stor succes. Ferrari besluttede derfor, at man ville producere 499 af 430 Scuderia i en åben version. Den kom så yderligere til at hedde 16M, som står for de 16 mesterskaber, Ferrari har vundet i Formel 1. Denne bil har jeg stadig og sælger den ALDRIG !

Ferrari Scuderia 430. Foto fra - og til salg på - www.formulaauto.dk

Om ganske kort tid lander dig en helt særlig Ferrari i landet, som du har været heldig at blive udvalgt til. Hvad er det for en model?
– Det er en meget meget speciel Ferrari. I 2010 lancerede Ferrari en GTO model – 599 GTO. Det er kun tredje gang i Ferraris historie, at de laver en GTO model. Man har lavet 599 eksemplarer, og vi har gudskelov fået nogle stykker til Danmark. Denne model er grundlaget for den fantastiske Ferrari, jeg har fået leveret her i august. Den hedder SA Aperta og er en 599 GTO blot i en åben version.

SA står for Sergio og Andrea Pininfarina,  som har stået for designet af nogle af de smukkeste Ferrari, der nogensinde er lavet. Pininfarina har i år 80 års jubilæum og som en hyldest til dem, laver Ferrari 80 eksemplarer af SA Aperta. Aperta betyder for ”åben” idet taget på bilen er et stof tag som ”klikkes” på bilen. Bilen er udelukkende tiltænkt sommerdage, men skulle der falde en enkelt dråbe, kan taget klikkes på meget hurtigt.

Ferrari SA Aperta. En italiensk drøm på fire hjul og i 80 eksemplarer. Et af dem, kommer til Danmark.

Du var i Italien for at sammensætte den – hvordan foregår det?
– Uha – det er en fantastisk oplevelse. Man bliver fragtet rundt som en konge. Under selve sammensætningen har man et møde med en ingeniør fra Ferrari. Han hjælper med ideer og efter endt sammensætning, kan man se sin bil fuldkommen på en skærm – fuldstændig som man har sat den op. De er vanvittige hjælpsomme og meget tålmodige.

Aperta betyder åben - og således ser den ud inden i og uden top.

Kan man tale om, at superbiler generelt er en god investering, eller kræver det, at man får fingrene i noget a la en Aperta?
– Hvis man køber super biler som kun laves i få eksemplarer, tror jeg bestemt, det er en god investering. Det er klart, at en superbil som en SA Aperta bliver mange penge værd. 80 eksemplarer er jo intet til et globalt marked med flere og flere rige i både Kina, Rusland m.v.

Ferrari har jo en flot historie med modeller som gennem årene er blevet mere og mere værd. Enzo, F40, F50, 250GTO er nogle af disse.

Aston Martin har lavet en unik bil der hedder 1/77 – den bliver mange penge værd.  Alfa Romeo har lavet en 8C Competizione i kun 500 eksemplarer, som også bliver penge værd tror jeg.  Morgan lavede en speciel Morgan Aeromax i forbindelse med Morgans 100 års jubilæum, den vil med åre også stige i værdi. Der er sikkert mange flere, men fælles for dem er, at de kun er lavet i mindre produktioner.

Alfa 8C - en mulig god investering. Smuk? Uh ja.

Hvad indeholder din samling af biler ellers?
– P.t. har jeg en Jaguar E serie 3 Roaster, Morgan Aeromax, Ferrari 430 Scuderia 16M, Jaguar XKR (gamle version) og Jaguar XK (nye version) samt min nye SA Aperta.

Ferrari 360 Mondena - en sådan model var den første han fik... Foto fra - og til salg på - www.formulaauto.dk

Den ultimative drømmebil?
– Den har jeg jo lige fået! 


Og dit næste køb?

– En ny garage!

Og den nuværende Aeromax - en sådan sag findes også i den velspækkede garage.

Og slutteligt – hvad er dine bedste tips, hvis man vil have fingrene i en brugt Ferrari?
– Kaj Bertelsen fra Prestige Cars i Viborg er manden for de gode brugte Ferrari. Hans mobil nr. er. 40 17 25 06. Ligeledes er Formula Automobile i Allerød værd at tage en snak med – de ved mindst lige så meget og kan fanges på 70 23 09 01.

You may also like

3 comments

Kristian Jørgensen 27. august 2011 - 09:49

Meget spændene artikel! Jeg vil blot lige fluekneppe den Aston Martin “1/77”, der nævnes. Officielt benævnes den vist “One-77”. Førstnævnte giver i hvert fald ikke nogle resultater på Google 🙂

Reply
M--s-k 27. august 2011 - 13:06

Hvordan har denne mand dog råd til alle disse herligheder ? 🙂

Reply
Christian Ellegaard 27. august 2011 - 18:39

“…den drøm alle rigtige mænd har om Ferrari bør gå i opfyldelse en dag.”

Det er svært at være uenig med manden!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk