Home Spottet Ford Evos – et kig ind i (nær) fremtid

Ford Evos – et kig ind i (nær) fremtid

written by Nicolai Klingenberg 5. september 2011
Pin It

Jeg blev inviteret til Berlin af Ford – med særdeles kort varsel. Til gengæld var programmet af spændende karakter – en verdensnyhed skulle præsenteres, og så er det bare med at få pakket passet og kameraet. Noget kan tyde på, at Ford er på vej ind i en ny ære – både design- og prestigemæssigt. Og så skal jeg høre din mening til sidst i indlægget.

Slut med kæmpelygter, hvis det står til Ford. Og det tegner godt. Forvent i øvrigt all in på elektronik.

For en gangs skyld var der god tid – lidt at spise i lufthavnen til de førstankomne, og dernæst videre i bus til en nedlagt fabrik af en slags, hvor pindemadder, frisk kaffe, juice og andre knapt så bilrelaterede herligheder ventede – det viste sig, at vi skulle have folk ind fra det meste af Europa, hvorfor ventetiden blev nydt med tørt og vådt.

Jeg sprang ind foran kameraet og fortæller herunder lidt om, hvad det hele handler om. Tak til Anders Berner for optagelse og klip.

Der mingles, surfes og spises.

Og nu skal jeg så ikke trække den længere. Verdensnyheden hedder Ford Evos. Og ja – der er en konceptbil, men konceptet, eller dele af det, ligger ikke fire år fremme i tiden, men nærmere fire måneder. I hvert fald i følge Ford-repræsentanterne. Og når nu vi er ved nyheder, så bliver der i øvrigt tale om et designskift hos Ford:

Således kan fremtiden se ud på fire hjul i følge Ford. Thumbs up herfra.

-Ford Evos Concept giver klar besked om hvor vi bevæger os hen. Vi vil designe biler, som ikke blot giver optimal køreglæde, men som også besidder stærk visuel appeal – biler, som er flotte at se på, lød det fra James Mays. I min verden lyder det attraktivt. Jeg har tidligere betragtet Ford som en bil, der er til den konservative M/K, der ikke vil skille sig voldsomt ud fra mængden. Genkendeligt, men lidt kedeligt. Men det skal altså være fortid.

Derudover har de knastørre analyser hos bilbiksen vist, at de sælger flere og flere biler i Titanium-klassen – altså de veludrustede (nok nærmere veludstyrede) modeller, hvor den får en på udstyrsfrakken. Skal jeg gætte på noget, så må det forholde sig således, at Ford kunne være på vej opad rang- og prestigestigen. De solgte modeller er frækkere og dyrere – en lille parallel kunne trækkes til urbranchen, hvor Omega for eksempel er begyndt at koste mere, og at de solgte ure koster mere end tidligere.

Ta' den Knight Rider...

Hos Ford har man gennem længere tid udviklet bilen verden over – og det har af og til ført forskelle variationer af samme model med sig. Det skal også være slut – det skal være mere strømlignet, men selvsagt uden at være kedeligt. Og væk med det overflødige i øvrigt. Team Ford slog tonen an flere områder – for eksempel lygterne. De har i dag fået en nærmest stylingagtig og stor rolle i en bils udtryk. Her skal vi – hos Ford og med Evos i særdeleshed – downsize. Lygter er til for at lyse op, og de skal ikke fylde mest muligt. Slut med at provokere – og i gang med at forføre, lyder det.

Med fire mågevingedøre, frække 2+2 sæder, vilde linjer og et fræk rat er de fysiske linjer da også lidt af et paradigmeskift – det kan jeg selv se med min sparsomme viden udi Fords design. Men der er mere at komme efter. Og det handler om teknik.

Dobbelt op på mågevinger - og atypisk kabineindretning.

Enhver bil med respekt for sig selv, har i dag en eller anden form for integration med ejerens smartphone. Den kan oplades, der kan streames og tales via Bluetooth og så fremdeles. Ford Evos bliver en rullende smartphone, og eksemplerne, der præsenteres fra scenen, tager nærmest pusten fra mig: Når alt spiller, kan det fungere således, at bilen er synkroniseret med din smartphone og “alt om dig”. Ford Evos is watching you. Er et kalender på jobbet rykket? Så vækker vækkeuret dig en time senere. Det ved Forden, og den planlægger trafikken herefter – for eksempel kan ruten arte sig anderledes, når du kører senere.

Hørte du netradio, inden du kørte? Fint. Det fortsætter i Evos, når du sætte i gang. Også selvom du slukkede bilen med en anden indstilling. Det handler om det famøse “Cloud” fænomen – du ved den der plads i cyberspace, hvor alle dine løjer ligger tilgængeligt for dine devices. Slut med overfyldte harddiscs og op i skyen med sagerne. Her vil Ford Evos også trække på dine relevante informationer, så kørsel og køretøj bliver din ven, der ved mere om dig, end din bedre halvdel gør.

Futuristisk og pivfræk indretning. Foto: Ford

Skal du køre lidt frisk til? Så tilpasser Evos sig – den slår din mobil på lydløs, fjerner overflødige detaljer i displayet og går i sport mode. Ligeledes kan vogntøjet gå i clean-mode, når du kører gennem forurenede områder. Og du kan spare tid, når motoren slår over på 100 % batteri – så har du nemlig forkørselsret i de særlige og kommende EV-vejbaner rundt om i verden. Festen er dog ikke slut – når en parkeringsplads for EV-biler bliver ledig i nærheden af din arbejdsplads, reserverer Evos selv pladsen, og guider dig på plads. Hjemme igen kan vognen oplades natten over – i øvrigt uden ledning, da den skal holde på en særlige opladerplade, hvis man altså ønsker det.

Det er nyt, det er godt gået, og det er fremtiden. Foto: Ford

Jeg tror ikke, at den fulde løsning er parat om fire måneder, og når sagerne er mulige, er det måske også tvivlsomt, hvor heftigt de vil blive anvendt i begyndelsen. Tag nu for eksempel de intelligente strømstyringer til huse – jeg kender flere, der har dem, men alligevel er løsningen sjældent udnyttet 100 %. Eller 50 %. Jeg kommer dog ikke udenom, at store nyheder og “mange muligheder” også er et spørgsmål om tilvænning. Og så er Evos utvivlsomt en nyhed – og et frisk pust ind i Ford-kabinerne verden over.

Afslutningsvis? Et par stemningsfulde “snaps” af pindemadder, hjemrejse og Onkel Berner.

Noget med laks - herlige hapsere efter Evos-præsentationen.

Onkel Berner - en knag og god ven, som er hyggelig at rejse med.

Rispapirsruller med friske grøntsager - serveret af en dame med slips.

Et skud fra flyvemaskinen - Berner trykkede på knappen.

Slutteligt vil jeg gerne høre om dit syn på sagen. Er det en lækker vogn, Ford har produceret? Hvordan ser du Ford som brand? Og er du tændt på de tekniske sager? Ud med sproget!

Pin It

You may also like