Home Spottet Range Rover Evoque – en fortrinlig date i reservatet

Range Rover Evoque – en fortrinlig date i reservatet

written by Nicolai Klingenberg 13. september 2011
Pin It

Det er herligt at køre bil – og det er fantastisk at prøve noget nyt. Og i særdeleshed, når det er en verdensnyhed. Lidt forsigtig skudt, var jeg en af de første, der havde fornøjelsen af et stævnemøde med den nye Range Rover Evoque. Og det gik godt.

Foreviget i et sving - jeg mener, turen gik mod højre.

Skovriderkroen viste sig fra sin bedste side i fredags – vejret var perfekt, omgivelserne ditto og selskabet upåklageligt. Range Rover skulle præsentere en nyhed, der så dagens lys for første gang i 2008 under navnet Range Rover LRX på en messe i Detroit.

Det var den hvide skønhed her, som jeg kom på hjul i. Fem-dørs versionen.

Begejstringen i Detroit var ikke til at tage fejl af – mange (hvor mange ved jeg ikke), ville have bilen og gav den thumbs up, så da messen var overstået, skulle Range Rovers ingeniører sætte i gang: En konceptbil skulle forvandles til en realitet, og den realitet hedder nu Evoque.

Gearknappen - en fik detajle gør, at knappen synker i ét med instrumentbrættet, når bilen ikke er rullende. Smooth!

Der var ikke de store forskelle fra LRX’en til Evoquen – et par sidespejle blev udskiftet, da konceptbilens bestod af videokameraer frem for ”spejle”, og selvom det var ladesiggørligt, var det ”noget med lovgivningen”, der gjorde, at man har benyttet de velkendte sidespejle med almindeligt spejlglas.

Gearhjulet er opppe, for bilen er i tændt. Der er tale om et automatgear, og du vælger gear ved at dreje på hjulet.

All right – jeg har for længst tabt mit hjerte til flere af Range Rovers modeller – særligt Range Rover Sport. Men altså – det koster at fyre med mahogni, som en læser skrev. Og det koster at køre store biler. For eksempel på brændstofkontoen. Med mindre man hedder Evoque. Den nykomne land-lord formår at tilbagelægge op til 20 kilometer på en liter brændstof, og det faktum sætter sagerne i et nyt perspektiv.

Coupé'en - farven er jeg dog ikke helt klar på...

Evoque har slanket sig i forhold til sine søskende og har gennemgået en form for gastrisk bypass for automobiler: Evoquen vejer således et ton mindre en Sport’en, og en sådan operation virker lidt som på mennesker: Man fortærer mindre.

Vælger du en variant med navigation, får du touchskærm og aktuel position med i navigationen.

Motorerne er også blevet mindre og fås nu kun med fire cylindre – men med vægttabet er der stadig plads til begejstring og overskud, når støvlen vipper speederpedalen i bund. Og så koster en mindre motor i øvrigt også mindre, når det kommer til service og den slags. I øvrigt er Evoque’en også den første i familien, der kan fås med forhjulstræk. Måske er det faktum noget, der kan få sindet i kog hos ”ægte” Range Rover folk, men dem om det.

Rat med talrige funktioner - blandt andet gearskift. I øvrigt svøbt i læder. Rattet altså.

Range Rover Evoque fås i to modeller – en coupé og en 5-dørs version. Disse to varianter kan herefter fås i tre udgaver: Pure, Dynamic og Prestige, hvor førstnævnte er den billigste (fra 684.000 på hvide plader 341.000 på gule plader ekskl. moms),og Prestige den dyreste (829.000 koster Prestige fra på hvide plader og 411.277 ekskl. moms på gule plader). Og Coupé er i øvrigt dyrere end 5-dørs version uanset nummerpladetype og motor.

Spoiler og udstødningsrør kan godt være sporty uden at være vulgært - og her er beviset.

Den noget nær fjerlette Evoque har også taget økobrillen på – man har valgt at anvende lettere materialer til selve bilen, men der er også lagt vægt på materialernes genanvendelsesmuligheder. Og det ser grønt ud.

Velklang fra dørhøjtalerne.

Helt i orden design - I like it.

Skal jeg ridse nogle af forskellighederne op blandt de tre modeller – Pure, Prestige og Dynamic – så handler det selvsagt om udstyr, men også om ”udseende”. Der er ingen af de tre sager, der – efter min mening – ser skrabende ud. Tværtimod. Og Pure er veludstyret – du får blandt andet 17 tommer alu som standard samt elopvarmet forrude, læderrat, cruise control og meget, meget mere. Dynamic har selvsagt mere udstyr, men også et mere sportsligt udtryk ude såvel som inde. Prestige? Ja, det siger næsten sig selv – forvent blandt andet 19” tommer fælge og læder ”all over”.

Du skal lige vænne dig til, at du ikke kan hvile hånden på en gearstang.

Hos Range Rover kan man ikke få armene ned, og jeg forestiller mig, at der er blevet kippet med six pence’en, da Evoque kom til live. Den er anderledes, alt andet en konservativ, og personligt synes jeg, den er møgfræk. Jeg er begejstret for, at den er mindre end de tidligere modeller – og det forventes, at den vil konkurrere med BMW X3 og Audi Q3, men at folk, der er glade for luksus med et lidt anderledes design, vil lade sig friste. Prisen spiller selvsagt også en rolle – den koster mindre end familiens andre modeller, og det åbner nye muligheder. Det blev i øvrigt lovet, at Evoque er et af de første stop på en udviklingsrejse, som bilfabrikanten er startet på, og som vil strække sig over de næste fem-seks år.

Læder af fed og velduftende kvalitet - farven rød? Den er jeg klar på fremfor den vanlige sorte.

Nå – det er blevet tid til at tage en tur i den, det hele handler om. Og den får du i levende billeder.

En kort tur. Afgjort. Men der skulle ikke mange kilometer til at overbevise mig om, at det fungerer. Jeg er ikke bilanmelder, men jeg er bestemt imponeret. Støjsvag, kvik, pakket ind i læder, luksus og feelgood fra pedaler til soltag (så godt som). Du får i øvrigt en himmelsk og svært luftig følelse, hvis du erhverver dig en model med tonet glastag, som tog sig ekstra godt ud på den solrige september dag, hvor jeg svævede ned af Strandvejen, hvor bilen i øvrigt tog prisen som dagens hoveddrejer på de forbipasserende. Og om aftenen, hvor der var gilde, trak “den lille ny” også opmærksomhed.

Nattegilde på Skovriderkroen - velorganiseret og med rare folk. Tak til magasinet Luxury Aficionados.

Selvom vi har med en mindre model at gøre, så er der ikke fjernet DNA fra Evoquen – her findes blandt andet Terrain Response System og en masse anden teknik, som jeg ikke skal kloge mig på. Til gengæld prøvede jeg parkeringsfeaturen, hvor automobilen selv kom på plads. Det tager lidt tid første gang, men har du lidt tid til overs, skal du ikke snydes for den oplevelse, som du finder herunder:

Systemet måler afstanden op, og guider dig herefter til en sikker parkering. Det eneste, du skal bruge, er et gearskift og bremsepedalen – så klarer Evoque’en resten. Systemet findes hos et hav andre producenter, men det er første gang, jeg prøver det.

Summa summarum? Range Rover Evoque daten var rigtig god. Det kunne godt blive til en date nummer to, hvis du spørger mig.

Godnat skud af Range Rover Evoque Coupé.

Slutteligt hører jeg gerne, hvad du mener om bilen – er den for lille? Strider den mod Range Rover brandet? Og er du mest til de fem døre eller coupéen?

Pin It

You may also like