Facebook Pinterest YouTube

WHY – “yachten” på en ejer er sat ind

Wally Hermés Yachts stiller ikke spørgsmål. De leverer svar i form af en 58 meter lang og 38 meter bred mega-yacht, der forener skønhed, æstetik, højteknologi og ypperlig luksus i en state-of-the-art cruiser – med plads til 12 gæster og 20 besætningsmedlemmer. Dagens indlæg er i øvrigt skrevet af feel-good-guy Bjørn Falck Madsen.

Futuristisk og smuk - og en prototype. Hvem kommer først til mølle?

Forestil dig 3.500 kvadratmeter flydende luksus udformet som noget, der mest af alt minder om en gigantisk rokke. En hidtil uset bådkonstruktion, hvor tonet glas, ædle træsorter, stål og super-avancerede kunstmaterialer kærtegner hinanden i en harmonisk sameksistens af skarpt optrukne kanter og bløde, buede linier. WHY (som står for Wally Hermés Yachts) er ubetinget det mest innovative koncept indenfor moderne båd-design og en virkeliggørelse af drømmen om at forene banebrydende højteknologi med berusende smukt design og interiør – manifesteret som en graciøs mega-yacht i en klasse, ingen tidligere har set.

Hvorfor indrette sig med en stejl, smal stige, når man kan få en arkitektoniske perle i form af en trappe.

I skrivende stund er vidunderet faktisk heller ikke andet end en detaljeret 1:1 model af båden, da der skal melde sig en køber, før den allerførste yacht ser dagens lys. Prisen på WHY kan muligvis forklare, hvorfor der ikke er kø ved kasseapparatet: yacht’en anslåes at ville koste et sted imellem 80 og 100 millioner Euro. For at sætte tingene i relief er det samme beløb, som Real Madrid betalte for at få den legendariske fodboldspiller, Christiano Ronaldo, i stald i sommeren 2009.

Sol og skygge på det 36 meter lange dæk.

Inspireret af norsk kabelskib
Med WHY er der tale om et projekt, som aldrig har set sin mage.

Italienske Luca Bassani Antivari, den hæderkronede bådbygger, Wally’s, topchef, havde et ønske om at tilføre yacht-konceptet en ny dimension og bad derfor den verdenskendte franske Hermés-koncern om at udtænke al interiør. Den symbiose, hvis man da kan kalde det sådan, har ført til en kreation, som på alle områder afviger fra normen. Wally-koncernen havde udelukkende sin focus på fart og teknik, hvorimod Hermés ikke så meget som skænkede disse aspekter en tanke. For dem galdt kun een ting: æstetik. Det var næsten som om, det stod i kortene, at de to virksomheders veje før eller senere skulle krydse hinanden, for at deres individuelle kompetencer kunne forenes.

Ejersuiten - her behøver man ikke at dukke sig...

Lad det være sagt med det samme, der er ikke sparet på noget som helst. Ingen detaljer er overladt til tilfældigheder. Alt er tænkt igennem til punkt og prikke. Alene skroget er et kapitel for sig. Inspirationen kommer fra et over 25 år gammelt norsk kabelskib, som er langt fra strømlinet og indbyder til alt andet end fart, men som på grund af sin bredskuldrede og standhaftige udformning repræsenterer dyder som stabilitet og styrke. Det var dog ikke bare et spørgsmål om at studere og på det nærmeste kopiere formen på det norske fartøj, det skulle trods alt tilpasses et noget andet og mindre dramatisk formål. Så det er naturligvis blevet modificeret og – ikke overraskende – patenteret.

Jeg er solgt. Det er Why dog ikke, men altså...

Lyshav
Udover linierne i skroget er der ingen parelleller imellem det robuste kabelskib, der trodser Nordsøens frådende bølger, og super-yacht’en WHY. Her hører al lighed ganske enkelt op.

Med sine tre dæk – det nederste med plads til 12 til gæster, det øverste som er reserveret til yachtens ejer, og det midterste som et mondænt fællesareal med spisestue og lounges – er der mere plads, end man kan forestille sig. Hver gæst har således 280 luksus-indrettede kvadratmeter stillet til sin personlige rådighed. Som en raffineret markering af de generøse pladsforhold er der i det store fællesareal placeret et træ, der rejser sig fra gulvet midt i loungen.

Et dæk til gode stunder. Tilsæt noget pænt i form af en bedre halvdel og noget godt i form af for eksempel liflige bobler.

En fascinerende detalje er, at de tre dæk ikke er knyttet sammen med trapper i traditionel forstand men derimod med smukt svungne, brede gangbaner, der giver en trinløs forbindelse fra top til bund.

Ordet ”koøje”, som ellers er kendetegnende for det maritime, er ikke-eksisterende på WHY. Alle de enorme flader, der vender ud mod vandet, er af glas, og lysindfaldet bliver endnu større af, at der er åben forbindelse imellem de to øverste dæk.

Swimming-pool foran
Som to helt exceptionelt lækre features byder WHY på en 25 meter lang swimming-pool, der i en smuk aflang og buet form følger bådens stævn, samt en 36 meter bred agterstavns ”strandpromenade”, hvor man kan slænge sig i designer-dækstolene med de hvide hynder, imens caffe latten, en dry martini eller måske en mojito nydes.

Det stopper ikke her. WHY byder også på et bibliotek, en spa og sågar en biograf. Uanset hvor man befinder sig på denne flydende drøm, indenfor eller udenfor, er man i stand til at finde noget at fordrive tiden med.

Opholdsområde, der agiterer for 12 ferieuger. Mindst. Eller et liv som selvstændig.

For de fleste er det at opholde sig på haven synonymt med frihed. WHY fremhæver friheden ved netop at give alle ombord oceaner af plads til at røre sig på. Pladsen må på ingen måde være en begrænsning, understreger designer-teamet. Ligeledes har friheden til at tænke anderledes været en nødvendighed for overhovedet at kunne nå frem til dette design, som uden tvivl vil tiltrække mange nysgerrige blikke i Monaco, Nice og andre havnebyer, hvor WHY kan tænkes at lægge til kaj – når den engang er bygget og har forladt rederiet.

Miljøvenlig luksus
Tag ikke fejl af WHY. Trods det at den signalerer ”life in the fast lane”, er den mere miljøvenlig, end  man umiddelbart skulle tro.  Med sit strømlinede skrog og brændstof-økonomiske (diesel-elektriske) motorer er WHY i stand til at spare op til 200 tons diesel årligt sammenlignet med andre både af tilsvarende størrelse. Andre steder, hvor der er lavet besparende foranstaltninger, er udnyttelse af overskudsvarme fra motorerne, og der arbejdes ligeledes på at udnytte vindkraft-teknologi til visse funktioner.

Bådens solcelle-paneler, 900 kvadratmeter ialt, leverer broderparten af den strøm, der skal til at drive den indendørs belysning samt andre el-forbrugende features ombord.

Verdens vel nok smukkeste strygejern.

WHY i detaljer
Længde: 58 meter
Bredde: 38 meter
Antal gæstepladser: 12 personer
Besætning: 20 personer
Total gæsteareal:3.400 kvadratmeter
Topfart:14 knob
Marchhastighed: 12 knob
Derudover ultra-energibesparende LED-belysning

Yderligere information: www.why-yachts.com

”Space is the greatest luxury on the sea, but I believe the new luxury will be the time to enjoy it” (Pierre-Alexis Dumas, Artistic Director, Hermés

Et lille pling på klokken, og kokken serverer mad i spiseområdet.

Om forfatteren
Med en fascination af ting, der gør en forskel her i verden, skriver Bjørn Falck Madsen om alt imellem himmel og jord. I mere end to årtier har han med fingeren på ernæringsvidenskabens puls rapporteret om sund livsstil og forebyggelse af sygdomme, men har desuden leveret artikler om så forskellige emner som arkitektur og murerkunst, ekstrem-sport, børneopdragelse, kvinders seksualitet, biler, ure og både.

  • http://www.facebook.com/bjornskov René Hjortborg Bjørnskov

    Hører det ikke med til historien projektet startede tilbage i 2008 og ikke har flyttet sig siden Hermes trak sig ud for over et år siden

  • Anonym

    Det gør det – jeg var dog ikke bekendt med udviklingen, så tak for info, René. :)

  • Jeppe-dahl

    Hold da ferie den er flot!