Facebook Pinterest YouTube

Mercedes S65 AMG – et smugkig på en herrevogn

Det skulle slet ikke handle om biler, da jeg mødte ejeren af denne herrevogn. Men da jeg så den, skulle den foreviges – pladsen var dog trang, og trafikken heftig, så det er dømt dogme ad libitum på den tyske kampvogn. Navnet er Mercedes S65 AMG.

Mercedes S65 AMG - vistnok landets eneste.

Vogntøjet her er spækket med udstyr og luksus, der tæller alt fra læder, multifunktionelle massagesæder, IWC ur, lyd-system fra harman/kardon og teknik, der nærmest gør det muligt at køre den med bind for øjnene.

Plads til børn. Eller en indeklemt børnehave. Knapper til lyd med mere findes på armlænet, der velsagtens kan rumme familiens hund, når de er på tur.

Signalværdien? Det må være noget med “her-kommer-jeg”, og jeg har overskud – på under motorhjelmen og på kontoen med anti-jantelovs paragraffer. Ejeren er alt andet end ungkarl, så vognens rummelighed sikrer god transport af familien. Og sikkerheden skulle i øvrigt være i top.

Latte? Eller måske en varm cacao? Nej, den kan ikke lave kaffe, men den kan vist "alt med sæder".

S-klassen hører mig bekendt til Mercedes top-program, og når der smides AMG på bilen, så er det altså mere end et skilt – motoren er for eksempel blevet tunet til narrestreger. AMG står ikke for Ach Mein Gott, men Hans Werner Aufrecht (A) og Erhard Melcher (M) samt Großaspach, der er Aufrechts fødeby. Hans Werner og Erhard er i øvrigt stifterne af AMG, som altså samarbejder officielt med Mercedes.

V12 - holder dobbelt så længe som V6 (tyggegummi).

Det kræver noget nær støvler med stålsnuder, hvis du vil sparke dæk på de 20″ store hjul, der følger med som standard – i mit spottede tilfælde er der dog tale om nogle sorte sager, der matcher vogntøjsfarven til fulde.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om, hvad B'et står for. Det kunne være alt fra Bentley til Brabus. Eller benzinsluger.

Under forklappen findes en motor på seks liter med tolv cylindere og biturbo, der skubber vognen op til 100 kilometer i timen på samme tidsinterval, som en gymnasieelev i topform kan drikke en øl (4,2 sekunder).

Uret er fra IWC - funky nok. Og beklager til dem, der kan huske at have set det herinde fra en anden vinkel for uger tilbage.

Hvis du forestiller dig rockgruppen Volbeat på et trip af Vicks og andre velsmørende halsmedikamenter, har du lidt af lyden fra den føromtalte motor. Lyden bliver blæst ud gennem fire udstødningsrør i chrome, der med garanti vil få orgelpiberne i Peterskirken til at ligne en træt melodica.

To af de fire.

Jeg var for et par år siden selv kørende i en Mercedes 300 SL, som dog ikke leverede samme “korrupt ministerbil” attitude, men køreegenskaberne fejelede ikke nåede – eneste problem var, at min SL’er var fra medio 1990′erne, og de andre mænd, der kørte i samme model og årgang, var +60. Det er dog en helt anden historie.

Hvem sidder der bag skærmen? Kulsorte ruder og ditto lak.

Et par bløde, sorte kurver at slutte af på.

Glansfuldt - og med det lille S, der signlaerer stor bil.

Hvad siger du egentlig til sådan en vogn som denne?

  • http://www.rosberg-interieur.dk Steffen

    B’et står for Brabus som er en af de største Mercedes tunere. http://www.brabus.com

  • Anonym

    Jeps, det anede mig, og jeg kender godt Brabus. I Danmark har vi desuden Kleeman, men er det blasfemi at blande Brabus med AMG?

  • http://automobilet.dk/ Kristian Jørgensen

    Jeg er i det hele taget ikke fan af S-klassen, men i særdeleshed denne version kan bringe det værste frem i mig, idet jeg blev “tailgated” af én på motorvejen for noget tid siden. Jeg var i gang med en overhaling (i en Kia Sportage med 115 hk – så det gik ikke stærkt (nok)), og pludselig lå han der bag ved og gestikulerede voldsomt. Så fik den ellers ikke for lidt med båt-hornet (og højre-foden), da mig og min koreaner-kasse endelig fandt en plads i ydersporet igen. Den oplevelse ødelagde mit forhold til et ellers fascinerende stykke maskineri.

  • Chris Bruun Pedersen

    Altså den er fed, og som du selv beskriver den en herrevogn… Dog er jeg mere selv til Italiensk skønhed, såsom Maserati ;) Ved godt at specielt at de har fået tæsk for deres “flappy paddle gearbox” men den lyd som kommer fra den er som var den sendt fra Gud ham selv :D

  • Chris Bruun Pedersen

    Altså den er fed, og som du selv beskriver den en herrevogn… Dog er jeg mere selv til Italiensk skønhed, såsom Maserati ;) Ved godt at specielt at de har fået tæsk for deres “flappy paddle gearbox” men den lyd som kommer fra den er som var den sendt fra Gud ham selv :D

  • Chris Bruun Pedersen

    Nej overhovedet ikke… men vil så sige at hvis du skal over i andre stylinger/tuning, så tag da for guds skyld Kleemann eller Carlsson ;)

  • http://www.rosberg-interieur.dk Steffen

    Nej jeg synes Brabus er helt fint, det samme med Carlsson og så stopper vi også der.

    At sammenligne Kleemann og Brabus er i min bog lidt ligesom, at sammenligne Omega og A. Lange.

  • Anonym

    Maserati er heller ikke noget dumt bud, men i min verden er der tale om en anden boldgade. :)

  • Anonym

    Lader til, at der var en, der havde travlt! Håber chokket aftager med tiden, Jørgensen. :)

  • Lars Andersson

    Hr Klingenberg sjov bil du der har spottet, mon ikke det er en minister fra vores nye regering ?. Personlig er jeg mere til små simple biler, med mindre motor og udstyr. Men bevares det er da fine billeder, samt artikel. God dag

  • Anonym

    Lars – jeg tror, det er velfærdsministerens nye vogn. Jeg bryder mig godt om den i øvrigt. :) Nyd dagen i øvrigt – og husk at tanke. Benzinen er vist til at betale i dag.

  • Jacob V

    Hvis man kan hvorfor så ik’?

    Synes altid at ekstremerne er imponerende – i teknikken og mekanikkens verden.

  • http://automobilet.dk/ Kristian Jørgensen

    Jeg er også godt glad for en italiensk fuldbolds-V8′er, men AMG-lyd er nu heller ikke at kimse af.

  • http://twitter.com/PraeGuard Flemming Jacobsen

    Skulle vel ikke tilfældigvis være T. Gravesens lille lækre S65′er?

  • Anonym

    Niksen. :) Men ikke noget tosset bud.