Facebook Pinterest YouTube

Peugeot RCZ – fransk coupé med lækkert design

Selvom armene er korslagte på fotoet, har jeg svært ved at få dem ned. Jeg har allieret mig med Peugeot og i første omgang deres sportscoupe RCZ, som skal bringe mig til nær og fjern. Således vil du komme til at se mere til bilen, hvilket jeg håber, du nemt kan se fornuft i – dels fordi den vil være medafsender på gode oplevelser, men også fordi, den efter min mening er smuk. I dag får du en introvideo og herlige billeder fra en hemmelig location.

Der skulle være et let smil at spore. Årsagen er i dette tilfælde forårsaget af tre bogstaver: RCZ

Mit Peugeot kendskab er ikke imponerende – jeg har aldrig ejet en Peugeot, men jeg har gode minder med mærket. Vi skal tilbage til gymnasietiden (jeg ved godt, de har lavet biler siden da), hvor tvillingerne Hans og Peter i 3.G kunne fremvise en raffi Peugeot 106 Rally – med røde seler, hidsig motor og sportsligt islæt. Fredes far – en anden ven – var også en af de første, der fik en Peugeot 406, som drengene var ellevilde med. Der dog sket meget siden – for eksempel husker jeg, da der et par år efter blev lanceret en særlig 206CC. En lille, men i mine øjne fiks cabrio med fast tag var innovativ og tæt på en must have, uden at det kom så vidt. Men nok om dem – og nu til RCZ.

Omend jeg kun har været kørende i den i få dage, så er jeg begejstret. Dels for designet, men også for motoren. Der er tale om en lille motor på 1,6 liter med 200 hestekræfter. Det skyldes – har jeg ladet mig fortælle – en turbo, og med en sådan sag under kølerhjelmen formår bilen at flytte sig fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,5 sekunder. Selv sammen motor fås i øvrigt også 156 hestekræfter, som “nedbringer” den altid interessant 0-100 tid med et halvt sekund.

Blandt de mest iøjefaldende detaljer vil jeg pege på to tagbuer i aluminium.

Bagenden byder desuden på skjult spoiler, som popper op når hastigheden så småt nærmer sig 100 km/t. Eller når man trykker på knappen i kabinen for at flashe den.

Som du måske har læst dig frem til gennem tiden, så har jeg været en del biler igennem. Også før der var samarbejdsaftaler i stand. Den nuværende RCZ? Den placerer jeg i den absolutte top på mit auto-cv. Jeg har prøvet både dyrere og hurtigere biler, men når det kommer til noget, der har været et leaset eller ejet køretøj, så er RCZ vinderen indtil nu. Eneste undren so far er en håndbremse, der godt kunne være lidt strammere.

Lædersæder med logo i ryggen - i øvrigt er der tale om sportslige sæder med fin støtte. Og varme til de kolde dage.

Lidt kig på intrumenteringen, der byder på et analog ur i midten - bemærk i øvrigt også aluringene omrking luftdysserne.

Jeg må desuden tilstå, at jeg havde lidt sved på panden, da jeg skulle parkere RCZ’en første gang – den er ikke bare bred, men også forholdsvis lang: 2,1 meter (plus et par millimeter) i bredden og tæt på 4,3 meter i længden. Jeg havde ikke fået “the grand tour”, da jeg hentede bilen, så jeg var ikke klar over, den var udstyret med parkeringscensorer på siderne samt foran og bagved. En stor hjælp for undertegnede – i særdeleshed, hvis der skal parkeres under trange forhold.

Svung og kurver - det dobbelthvælvede tag beskriver Peugeot som designsignaturen.

Nogle kalder den en Audi TT dræber - det skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg ikke har kørt en TT - designet siger jeg dog mere end god for.

Der er – hvis vi nu skal være formelle – indgået et samarbejde mellem Peugeot og My-Pleasure, som vil føre til indlæg og oplevelser, som kommer dig til gode. Og måske en konkurrence i ny og næ. Men mere om dette og andre firehjulede RCZ-oplevelser senere.

Alufælge på 18 tommer er standard - det er den grønne skorsten ikke.

Du kan se mere til mål, præstationer, leasing og bilen i almindelighed på Peugeots hjemmeside. Jeg kvitterer med et “Tak for hjælpen i trafikken”-tegn til dem, der måtte have mod på at anbefale dette indlæg. Det kræver så lidt, men giver så meget. Og så er jeg spændt på at høre, hvad du synes om RCZ – bryder du dig om den?

  • Anders Damm

    Lækker øse! Ser frem til flere billeder og videoer fra the road…

    PS. Den designmæssige sammenligning med TT’eren ligger lige for, men det var jo også en flot sag:)

  • Anders Damm

    Lækker øse! Ser frem til flere billeder og videoer fra the road…

    PS. Den designmæssige sammenligning med TT’eren ligger lige for, men det var jo også en flot sag:)

  • Anonym

    Tak Anders – og jeg skal gøre mit for at rapportere on the go. :)
    TT eller ej – begejstringen kan jeg ikke slippe. :)

  • Anonym

    Tak Anders – og jeg skal gøre mit for at rapportere on the go. :)
    TT eller ej – begejstringen kan jeg ikke slippe. :)

  • Steffen

    Det er flot bil, det må man sige, men jeg har aldrig været imponeret over PSA’s kvalitet og hvis den lille ny har samme dumme problemer som f.eks. 407 havde med overspænding i forlygterne etc., så ville jeg personligt meget hurtig blive lidt små irriteret.

    Indrømmede du lige, at du ikke kan parralel parkere?

  • Anonym

    Jeg har altid hadet 206CC’eren. Magen til forstadsfrue-øse. Og jeg er ikke meget til åbne biler i den prisklasse i det hele taget (det gælder alt fra Penkowa-Mazda’en til Audi TT’er)

    Men jeg må sku erkende, at jeg er ret så vild med RCZ. Den ser ganske enkelt bare godt ud…

  • http://autoaficionado.dk/ Kristian Jørgensen

    Du kan det der med at køre i biler, der deler vandene ;-) Ligesom med Juke har jeg ikke rigtigt bestemt mig for, om jeg kan lige designet af RC-Z eller ej, men du gjorde i det mindste det helt rigtige ved at vælge (få tildelt?) den “store” på 200 hk.

    Personligt havde jeg dog nok valgt en brugt BMW Z4.

  • Soeren Ignaz

    Fedt at se du holder fast i de upraktiske biler sålænge du kan. Keep it up.

  • Anonym

    Jeg har på de få dage ikke oplevet problemer med forlygterne – heller ikke på bilen i øvrigt – men jeg kan godt følge dig, at irritationsmomenter som sådanne, kan være meget frustrerende,hvis de ikke bliver rettet. :)

    Min parkeringsegenskaber er faktiske ganske gode, men du må medgive, at man lige skal lære en ny bil – og dens mål – at kende, inden man smider den ind under trange kår?

  • Anonym

    Lige da CC’eren kom frem, synes jeg, den var ganske cool – var den ikke blandt de første med fast tag? SLK kom måske før?

    Du skal være velkommen til at køre med en dag, Anders. Jeg tror ikke, du vil blive skuffet.

  • Anonym

    Jamen, vi sætter da bare “noget” op? Så kan du opleve den selv? :)

  • Steffen

    Det lyder som fremskridt, hvilket også var på tide.

    Jeg har haft et job, hvor jeg kørte 20+ forskellige biler hver dag, så jeg er nok et sært tilfælde og kender ikke til den slags. :)

  • http://autoaficionado.dk/ Kristian Jørgensen

    Har man tråde at trække i, eller hvad menes der? Nu blev jeg pludselig nysgerrig :-)

  • Mikkelhq

    Kan der mon klemmes et barnesæde ind….

  • Anonym

    Det skulle jeg mene – jeg hørte om en fra firmaet, der har hele to barnesæder bagi. :)

  • Peter H

    Jo, Peugeot har tit turdet at være lidt anderledes. Nogle kalder det at de blot er franske…Kan godt li’ RCZ’eren, også selvom den er lidt feminin i det og for mange nok mere vil være en art prydsgenstand, snarere end en benhård køremaskine.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=672241174 Anders Grønne

    Super lækker bil. Lad os da se et billede med bag spoileren oppe!

    Jeg antager, at du bliver glad for den parkeringssensor, for det må være utrolig svært at se forenden af bilen med den meget maskuline og super fede motorhjelm.

    Derudover synes jeg, at det er lidt tamt, at der er både analog og digital ur stort set lige ved siden af hinanden. Jeg synes dog at huske fra min forældres 407, at man kan ændre i displayet. Så den øjebæ kan da rettes.

    Jeg glæder mig til at høre hvordan den er at køre i, både dagligt brug og længere ture (f.eks. Aarhus).

  • Chr

    Hvad er det for en jakke du har på nicolai ?

  • Anonym

    Det er en tweedjakke, jeg selv har fået lavet med lapper på ærmerne. Vistnok engelsk inspireret. Jeg kunne ikke finde en nogen steder, så jeg fik lavet en på en rejse. Jeg ved dog, at man kan vælge samme type stof hos Axel, hvis man kaster sig over en løsning fra deres “skræddersyede” koncept.

  • Falkentoft

    Hold da ferie hvor er den fed. Fed jakke i øvrigt. Har en stort set identisk – men har dog ikke fået syet læderlapper på. Overvejer det. ;-)

  • Anonym

    På med læderlapperne så – Læderlappen er i øvrigt svenskens navn for Batman…

  • Falkentoft

    Jeg er iøvrigt godt træt af dig, Nicolai. Jeg har nu, siden jeg så klippet i sidste uge, sagt C’est ne pas un cheval, c’est un RCZ igen og igen og igen. Det er ret belastende….

  • Anonym

    Ha ha! Jamen nogle ganske skal det også omhandle de firbenede fremfor kubik. :)

  • Chris B. Pedersen

    Hmm, Nicolai, hvornår kommer du med nogle Italienske skønheder ( og ikke en fiat 500 :P ) ? eller noget engelsk klasse som passer til din jakke ;) ….

  • Falkentoft

    Ja, jeg tænker også Grau,s XK8′er ville passe bedre til outfittet. Eller måske ligefrem en MK2′er? Hesten, der ikke er en hest, ville vel egentlig passe bedre til noget alpehue?

  • Anonym

    Altså ikke som det ser ud nu, Chris. :) Men hvem ved, hvad der kan ske i fremtiden?

  • Anonym

    Kunne være en mulighed, hvis der fulgte et pro bono kort med til et værksted! :) Jeg skal teste, om man kan få mokket en stor omgang flutes i vognen, hvis det nu skal være fransk…

  • Blakeslondon

    Hej Nicolai.
    Du har haft en Porsche 911 ik.
    Du mener da ikke at Peugeot RCZ er en bedre bil.
    Come on. Vær ærlig.

  • Anonym

    Hej Blake!
    Jeg har en gammel Porsche 912 – og den vil jeg ikke sammenligne med. Jeg er dog ret sikker på, at en nyere 911 vil overgå RCZ’en.

    Giver det mening? Tak for input i øvrigt!

  • Anders206

    Total iorden bil kan godt forstå at du smiler det gjorde jeg også da jeg prøvede en

  • Anonym

    Godt at høre, du også var tilfreds. Jeg har netop fået nys om en særlig udgave. More to come. :O)