Home Rejser Volkswagen up! – på tur i Roms gader

Volkswagen up! – på tur i Roms gader

written by Nicolai Klingenberg 1. november 2011
Pin It

Det var et farvel til et gråt Danmark med ungefær ti grader plus og et goddag til et solskinsfyldt Rom med dobbelt op på temperaturen. Rejsen var foranlediget af Vokswagens helt store satsning i lille indpakning, der går under navnet up! Dagens post byder også på video – blandt andet med Christian Grau. Og Yazz.

Skævskud a la hjemmelavet postkort. Her går det løs på brosten og med forholdsvis let trafik.

Hvis du ikke er til små biler, så kan du blive det. Tendensen er nemlig klar – i Danmark og Italien udgør A-segment bilerne (altså de helt små) 20 procent af salget, mens Hollands andel udgør 25 procent. Og på verdensplan forventer Volkswagen en vækst på 40 %.

Med andre ord er der stort potentiale i de små, lyder det under præsentationen, som foregår i det i den grad eksklusive White Gallery. Her er der blevet plads til talrige up!’er på galleriets etager, som også byder på ekvipering med prislapper i den tunge ende – i øvrigt en kontrast til up!, som på danske jord kommer til at koste fra 89.990 kroner, når bilen lander hos de danske forhandlere til marts – og bestillingerne kan i øvrigt afgives allerede nu.

Hvidt med hvidt på - Volkswagen up! i White Gallery.

Mens præsentationen løber af stablen, vender jeg tilbage til en tanke, jeg ofte har haft: Er det fint nok med en lille vogn? Jeg har ikke landets største kørselsbehov, og det åbner egentlig for mange muligheder: En lille bil, der koster minimalt at holde kørende. Eller en ældre vogn med et højt benzinforbrug, men som de færreste har. Jeg har gennem tiden kigget på virkelig mange forskellige biler – lige fra en Mercedes fra medio firserne med udtryk a la ministerbil til de helt små som den, jeg hører om nu.

En medkørende journalist - spottet i vejbanen ved siden af.

Det, jeg først og fremmest lægger mærke til ved up!, er, at det er en livsstilsbil – uden at den prøver at være noget, den ikke er. Her er der ikke mokket en forkromet rørhale på udstødningsrøret eller isat blinkende højtalere, fordi det skal være smart – i stedet har man for eksempel valgt at designe nye sæder, som er skabt med fast nakkestøtte, og konceptet maps + more er et gennemtænkt navigationssystem, som ikke bare guider dig til destinationer, men som også kan lære dig at køre mere grønt via ThinkBlue, afspille dine mp-3 sange, overføre mobilsamtaler, vise diverse forbrugsinformationer og meget mere.

Simple sæder med navn brodert i ryggen - på bagsæderne er nakkestøtterne i øvrigt justerbare.

Der vil købende blive udviklet apps til maps+more, og navigationsenheden har fået en herlig integreret holder, som har skjult ledning. Du kan tage ”navien” med dig ud i byen og for eksempel markere steder, du vil huske – og maps+more vil blive en del af de velkendte DK-Pakker, som koster fra 7.499 kroner. Min dom? En gennemført gadget, der giver mening – om den er bedre end konkurrenternes, ved jeg dog ikke.

Frækt lille rat, kabine i høj kvalitet og det integrerede multimediesystem - maps+more hedder det.

Nå – præsentationen er ved at være overstået, og vi skal på hjul. Jeg skal køre i selskab med Frederik fra JP – en særdeles underholdende gut, der har kørt flere biler end jeg. Derfor overlader jeg i første omgang nøglerne til ham i første omgang, og vi er på hjul med bagagen bagi.

Pakket og klar - du skal ikke forvente at medbringe barnevogn og bagage til tre uger, men vi havde altså fin plads til et par weekendtasker.

Det, jeg ikke vidste, var, at de små biler med tre cylindre har det med at rasle og gå lidt ujævnt i tomgang – i hvert fald i forhold til biler med større motor, men her gør up! det væsentligt bedre. Jeg lægger til gengæld mærke til, at der er tale om kram – og et interiør af lækker og høj kvalitet. Der er ikke noget, der virker pappet eller billigt – ekstraudstyret i form af pianolak, ville jeg dog til hver en tid vælge fra.

The Cardigans på tur.

Trafikken i Rom er mildest talt heftig. Og når der dyttes fra en bil, så vil de andre også gerne dytte. Det er nærmest trafikkultur. Men det hjælper sådan set ikke på noget. Til gengæld viser det sig, da jeg overtager nøglerne, at bilen størrelse på 3540 millimeter gør den perfekt til bykørsel. Bredden på 1641 millimeter gør desuden, at du forholdsvis nemt kan smyge dig mellem andre biler – således gør man i Rom. Og når nu vi er i Rom, så gør vi som romerne. Talrige vognbaneskift stresser måske en anelse, men vi sparer tid. Selvom vi ikke har travlt.

Køkørsel - i øvrigt skal du vide, at navnet up! kommer fra Lupo, hvor man har sparet L'et og o'et væk. Derudover er der ingen sammenhæng mellem de to modeller.

Er den så hurtig? Nej. Men den er kvik i byen, hvor du ikke skal bruge 0-100 tider på under X antal sekunder. Og da vi på rute nummer to kommer på trafikfattigere veje, kommer vi også over de 100. Det tager tid – bevares – men up! støjer ikke. Det er der nemlig også udviklet på. Der bliver i øvrigt kigget en del på bilen – af begge køn.

Motoren er lille, men kvik til bytrafik. Det tager lidt tid at komme til de 100, men til gengæld støjer den ikke al verden.

Efter cirka to timers kørsel, er der efter-briefing og pindemadder på White Gallery. Dernæst går turen til hotellet, og her er det Christian Grau, der sidder bag rattet. Jeg var lynhurtig til at stille et par spørgsmål, som Grau svarer på i klippet herunder.

up! – modeller og motorer
Der er pt. tale om tre kombinationer af motorer og gearkasser:
1,0 60 hk med fem manuelle gear med benzinforbrug på 23,8 km/l
1,0 75 hk med fem manuelle gear med benzinforbrug på 23,2 km/l
1,0 75 hk med automatgear med benzinforbrug på 22,2 km/l

Parkering ved meget bred båndpasta.

Der bliver tale om tre udstyrsniveauer, hvor det laveste hedder take up!, det mellemste move up!, og det højest high up!

Atmosfærefyldt aften med halvlunt klima - Rom er en herlig by. Jeg kommer gerne tilbage.

Du får i øvrigt endnu en video med up!-relationer at slutte af med. Efter videoen, kan du passende svare på et spørgsmål”¦

Hvordan har du det med de små biler? Er det lige sagen? En mulighed? Eller slet ikke noget for dig? Og hvorfor (ikke)?

Pin It

You may also like