Facebook Pinterest YouTube

Volkswagen up! – på tur i Roms gader

Det var et farvel til et gråt Danmark med ungefær ti grader plus og et goddag til et solskinsfyldt Rom med dobbelt op på temperaturen. Rejsen var foranlediget af Vokswagens helt store satsning i lille indpakning, der går under navnet up! Dagens post byder også på video – blandt andet med Christian Grau. Og Yazz.

Skævskud a la hjemmelavet postkort. Her går det løs på brosten og med forholdsvis let trafik.

Hvis du ikke er til små biler, så kan du blive det. Tendensen er nemlig klar – i Danmark og Italien udgør A-segment bilerne (altså de helt små) 20 procent af salget, mens Hollands andel udgør 25 procent. Og på verdensplan forventer Volkswagen en vækst på 40 %.

Med andre ord er der stort potentiale i de små, lyder det under præsentationen, som foregår i det i den grad eksklusive White Gallery. Her er der blevet plads til talrige up!’er på galleriets etager, som også byder på ekvipering med prislapper i den tunge ende – i øvrigt en kontrast til up!, som på danske jord kommer til at koste fra 89.990 kroner, når bilen lander hos de danske forhandlere til marts – og bestillingerne kan i øvrigt afgives allerede nu.

Hvidt med hvidt på - Volkswagen up! i White Gallery.

Mens præsentationen løber af stablen, vender jeg tilbage til en tanke, jeg ofte har haft: Er det fint nok med en lille vogn? Jeg har ikke landets største kørselsbehov, og det åbner egentlig for mange muligheder: En lille bil, der koster minimalt at holde kørende. Eller en ældre vogn med et højt benzinforbrug, men som de færreste har. Jeg har gennem tiden kigget på virkelig mange forskellige biler – lige fra en Mercedes fra medio firserne med udtryk a la ministerbil til de helt små som den, jeg hører om nu.

En medkørende journalist - spottet i vejbanen ved siden af.

Det, jeg først og fremmest lægger mærke til ved up!, er, at det er en livsstilsbil – uden at den prøver at være noget, den ikke er. Her er der ikke mokket en forkromet rørhale på udstødningsrøret eller isat blinkende højtalere, fordi det skal være smart – i stedet har man for eksempel valgt at designe nye sæder, som er skabt med fast nakkestøtte, og konceptet maps + more er et gennemtænkt navigationssystem, som ikke bare guider dig til destinationer, men som også kan lære dig at køre mere grønt via ThinkBlue, afspille dine mp-3 sange, overføre mobilsamtaler, vise diverse forbrugsinformationer og meget mere.

Simple sæder med navn brodert i ryggen - på bagsæderne er nakkestøtterne i øvrigt justerbare.

Der vil købende blive udviklet apps til maps+more, og navigationsenheden har fået en herlig integreret holder, som har skjult ledning. Du kan tage ”navien” med dig ud i byen og for eksempel markere steder, du vil huske – og maps+more vil blive en del af de velkendte DK-Pakker, som koster fra 7.499 kroner. Min dom? En gennemført gadget, der giver mening – om den er bedre end konkurrenternes, ved jeg dog ikke.

Frækt lille rat, kabine i høj kvalitet og det integrerede multimediesystem - maps+more hedder det.

Nå – præsentationen er ved at være overstået, og vi skal på hjul. Jeg skal køre i selskab med Frederik fra JP – en særdeles underholdende gut, der har kørt flere biler end jeg. Derfor overlader jeg i første omgang nøglerne til ham i første omgang, og vi er på hjul med bagagen bagi.

Pakket og klar - du skal ikke forvente at medbringe barnevogn og bagage til tre uger, men vi havde altså fin plads til et par weekendtasker.

Det, jeg ikke vidste, var, at de små biler med tre cylindre har det med at rasle og gå lidt ujævnt i tomgang – i hvert fald i forhold til biler med større motor, men her gør up! det væsentligt bedre. Jeg lægger til gengæld mærke til, at der er tale om kram – og et interiør af lækker og høj kvalitet. Der er ikke noget, der virker pappet eller billigt – ekstraudstyret i form af pianolak, ville jeg dog til hver en tid vælge fra.

The Cardigans på tur.

Trafikken i Rom er mildest talt heftig. Og når der dyttes fra en bil, så vil de andre også gerne dytte. Det er nærmest trafikkultur. Men det hjælper sådan set ikke på noget. Til gengæld viser det sig, da jeg overtager nøglerne, at bilen størrelse på 3540 millimeter gør den perfekt til bykørsel. Bredden på 1641 millimeter gør desuden, at du forholdsvis nemt kan smyge dig mellem andre biler – således gør man i Rom. Og når nu vi er i Rom, så gør vi som romerne. Talrige vognbaneskift stresser måske en anelse, men vi sparer tid. Selvom vi ikke har travlt.

Køkørsel - i øvrigt skal du vide, at navnet up! kommer fra Lupo, hvor man har sparet L'et og o'et væk. Derudover er der ingen sammenhæng mellem de to modeller.

Er den så hurtig? Nej. Men den er kvik i byen, hvor du ikke skal bruge 0-100 tider på under X antal sekunder. Og da vi på rute nummer to kommer på trafikfattigere veje, kommer vi også over de 100. Det tager tid – bevares – men up! støjer ikke. Det er der nemlig også udviklet på. Der bliver i øvrigt kigget en del på bilen – af begge køn.

Motoren er lille, men kvik til bytrafik. Det tager lidt tid at komme til de 100, men til gengæld støjer den ikke al verden.

Efter cirka to timers kørsel, er der efter-briefing og pindemadder på White Gallery. Dernæst går turen til hotellet, og her er det Christian Grau, der sidder bag rattet. Jeg var lynhurtig til at stille et par spørgsmål, som Grau svarer på i klippet herunder.

up! – modeller og motorer
Der er pt. tale om tre kombinationer af motorer og gearkasser:
1,0 60 hk med fem manuelle gear med benzinforbrug på 23,8 km/l
1,0 75 hk med fem manuelle gear med benzinforbrug på 23,2 km/l
1,0 75 hk med automatgear med benzinforbrug på 22,2 km/l

Parkering ved meget bred båndpasta.

Der bliver tale om tre udstyrsniveauer, hvor det laveste hedder take up!, det mellemste move up!, og det højest high up!

Atmosfærefyldt aften med halvlunt klima - Rom er en herlig by. Jeg kommer gerne tilbage.

Du får i øvrigt endnu en video med up!-relationer at slutte af med. Efter videoen, kan du passende svare på et spørgsmål…

Hvordan har du det med de små biler? Er det lige sagen? En mulighed? Eller slet ikke noget for dig? Og hvorfor (ikke)?

  • Steffen

    Jeg kan godt lide fronten og kabinen, men fra b stolpen og bagud ligner den en blanding af dens to forgængere lupo og fox.

    Prisen fejler dog ikke noget, de små 90k er en rigtig skarp pris.

    Med hensyn til små by biler, så kan jeg godt lide dem specielt mini, A1 etc. men jeg kan ikke leve med bagagerumsstørrelsen.

    Kommer der forresten et indlæg omkring den nye MINI Coupe?

  • Michael

    De fleste minibiler har den umiddelbare udfordring – at få designet til at fungere. Min egen subjektive holdning er, at kun FIAT 500 virkelig er lykkedes med at skabe et homogent, unikt design i en minibil. Alle andre, inkl. den nye UP fra VW, slås med, at få en hel bils designelementer, så som A, B, C-stolper, højde kontra længde, kurver og reflekser i kurverne til at fremstå helstøbte. Så fundamentalt er minibilerne både et svar på den urbane trafik og samtidig den største udfordring for bildesignerne:-)

  • http://www.facebook.com/bjornskov René Hjortborg Bjørnskov

    Det er en fed lille bil, kommer den i en el version (og det har jeg hørt den gør) kunne jeg godt fristes.

  • Anonym

    Hvad er det for turkisblå rejsetaske, der er at finde i baggagerummet?

  • Anonym

    Jeg gider ikke køre rundt i en skoæske på hjul. Dels fordi jeg vil have mere plads og dels fordi sådan en lille æske næppe er særlig sjov at blive påkørt i.

  • Anonym

    Den er faktisk ganske rummelig – særligt foran. Men stor vil jeg ikke kalde den.

  • Anonym

    Den er faktisk ganske rummelig – særligt foran. Men stor vil jeg ikke kalde den.

  • Anonym
  • Anonym

    Det skulle den gøre – eller var det hybrid? Noget meget grønt er i hvert fald på vej. :)

  • Anonym

    Jeg var også ganske imponeret, da jeg så Fiat 500. Men nu har jeg set den FOR meget. Og da jeg prøvede en tur i en sådan, var jeg desværre ikke imponeret. Der kører up! efter min mening bedre.

  • Anonym

    Bagageplads kan være vigtigt – personligt har jeg dog ikke det store behov. MINI Coupe tager jeg hellere end gerne en tur i, hvis lejligheden byder sig. :)

  • http://www.facebook.com/bjornskov René Hjortborg Bjørnskov
  • Anonym

    Tak. :)

  • http://autoaficionado.dk/ Kristian Jørgensen

    Men nu er Fiat 500 jo også netop et designikon. Det er det, folk køber den for (også selvom der efterhånden er mange af dem). Ikke så meget Fiats middelmådige køreegenskaber. Man kunne argumentere for, at det forholder sig stik modsat med VW up!

  • Anonym

    Ja – der er vel egentlig tale om nogle modsætninger mellem de to modeller. Jeg spår heller ikke up! en fremtid som designikon, men er et design holdbart, når man bliver – for mit vedkommende – lidt træt af det, når man bliver overeksponeret for det? Tag fx Rolex Submariner – det ur har vi/jeg set virkelig mange gange, men det bliver jeg – personligt – ikke træt af. Blot en strøtanke til en interessant dialog. :)

  • Falkentoft

    Den ser faktisk fed ud. Jeg er ikke til små æsker – men den ser sgu helt godt ud. Men det hjælper selvfølgelig også på ligningen når det er sådan et par smarte fyre, der fremfører den – og den trendy taske i bagagerummet, naturligvis. ;-)