Home Peugeot Peugeot 208 – en kommende legende?

Peugeot 208 – en kommende legende?

by Nicolai Klingenberg

Tilbage i 1983 var jeg en glad dreng på fem år – endda en nærsynet en af slagsen, men det var jeg uvidende om på det tidspunkt. Selvom synet ikke var i top, husker jeg dog tydeligt nogle biler – blandt andet de særlige udgaver af Peugeot 205, som bar Lacoste logoer. I dag er krokodillen væk – men 208 er født. Jeg havde fornøjelsen af at prøvekøre modellen, der kommer til Danmark i maj.

Dagens bil i skysovs - Peugeot 208

Destinationen var sat til Portugal, og fluks efter landingshjulet var kommet til jorden, gik turen til P-pladsen, hvor den nye model ventede. Det kommer med garanti ikke som nogen overraskelse, at der er sket ufattelig meget på tre årtier, og det gælder ikke kun hos Peugeot. Og inden jeg taster mig igennem flere ord, får du en video, der allervenligst er klippet sammen af Anders Berner fra Ekstra Bladet biler. Tak, Berner.


208’eren står klar – og det tegner godt, når jeg ser det ydre. Det forlyder sig, at Peugeot 208 har lagt både hjerte og passion i bilen, og selvom man ikke skal tage alle marketingafdelingens ord for gode varer, så er der noget om snakken. Reklamefilmen handler om kønne unge folk, der lever livet i symbiose med deres 208’er, og man helgarderer sig fra Peugeots side ved at fortælle, at bilen er til alle – du vil stort set ikke kunne undgå at komme til at køre en bil fra B-segmentet i løbet af dig liv lyder det.

Casual påklædning og hænderne på "ti i to".

Der skal da også både passion og hjerte i en bil som 208 – segmentet udgør 30 % af salget af biler i EU, og i nogle lande 40 % af det totale salg. Og med mere end 15 millioner solgte vogne fra Peugeots 2-serie til dato (ultimo 2011 for at være helt korrekt), er der ingen tvivl om, at 2’erne er firmaets cash cow.

Skueplads lige før pressemødet.

Bagagen bagi, ind i bilen og på plads. Første indtryk er det lille rat – og en instrumentering, der er flyttet op over rattet. Ved igangsætning føler du sikkert, at du sidder for højt eller lavt, for vi er vant til at aflæse instrumenter gennem rettet – men ikke længere. Nu kigger vi over rattet – og det fungerer glimrende.

Således skal udsynet til instrumenteringen være - gennem rattet!

Til højre for rattet sidder et andet nyt element, der er uundgåeligt efter min mening – en 7″ touch screen, som skulle være at finde i stort i to ud af tre modeller (Active og Allure). Hvor man i 205’eren og firserne i den grad var noget ved musikken, hvis man havde adgang til fax eller måske endda transportabel mobiltelefon med minuttakster på 15 kroner, så er smartphonen i dag blevet allemandseje. Alt kan selvsagt synkroniseres – også fotos – og du kan oplade dit apparatet og samtale håndfrit under den store skærm.

Kabine skud - og jeg hæfter mig ved den herlige, store skærm, som kan bruges til streaming, visning af fotos, interaktion med smartphone og meget mere.

Til sommer bliver systemet udvidet med Peugeot Connect apps (først i 17 lande – om Danmark er med, ved jeg ikke endnu), hvor du får nyttig on the go informationer: Vejret, P-pladser, benzinpriser med mere, som relaterer sig til dit opholdsområde. Det koster lidt, men til gengæld er du fritaget for roamingudgifter med mere, når du er udenlands, og hvor systemet velsagtens giver allermest mening.

Komfortabelt køremøblement.

Peugeot 208  kommer med seks forskellige motorer – tre benzin og tre diesel, og jeg kører 1.6 e-HDi med 92 HK. Rygterne – hvis sandhed der ikke kan garanteres for – forlyder, at der med tiden vil kommen en GTI med knapt 200 hestekræfter fra en RCZ motor, der er tilpasset. Læg dertil, at bilen har slanket sig 110 kilo i snit, og en heftig GTI oplevelse skulle være sikret.

LED-lys i kabinen - uden der går mobildisco i den.

Nu omhandler det dog diesel og rationel kørsel på denne tur – og første ting, der er slående er stilheden. Det overrasker ikke som sådan, at en dieselmotor er støjsvag, men der er tæt på tyst i kabinen selv ved højere omdrejninger. Vinden kan høres imponerede lidt. Sæderne giver i øvrigt god støtte, og panoramataget med toner glas giver lys og luft uden at blænde.

Herlige linjer og detaljer - 208'eren ligner ikke umiddelbart noget, jeg har set før.

Da jeg har det med at flytte ind i de biler, jeg prøver eller kører – det vil sige, at tegnebog, telefon og lignende lægges, hvor der er plads – føles aflæggerpladsen lidt begrænset. Et rum til to flasker vand samt en nedfældelig armstøtte, der heldigvis er hul, er, hvad du har med at gøre – plus et handskerum så klart. Når nu smartphones er en så væsentligt del af dagligdagen, og når nu den er taget med i udviklingen, ville en smart og gennemtænkt løsning til denne være genial.

Fremme ved hotellet - og nærmest i knæ. Men kun for at skyde.

Motorer? Dem får du her:

208 e-HDi 115 HK
208 VTi 120 HK
208 1.6 e-HDi 92 HK
208 1.4 e-HDi 68 HK
208 1.4 95 HK
208 1.2 82 HK (NY 3-CYLINDRET MOTOR)

Det er ikke kun komfort, design og motorer, der har ændret sig siden 205’eren – i 80’erne var reklamerne… ganske kække.


Jeg skal ikke være manden, der afgør, om den nye 208’er bliver en legende – men jeg kan konstatere, at der er gjort et ordentligt stykke arbejde med bilen. Den er støjsvag, komfortabel, kører langt på literen, flirter på den gode måde med miljøjet (15 ud af 17 modeller er i Energiklasse A – de to sidste i B), men frister også med de kommende uofficielle og heftigere motorer, mens designet er friskt og fikst med flere detaljer, som du ikke lige lægger mærke til ved første øjekast. Og for lige at runde af, så kommer der en model med automatgear – det bliver i 5-dørs varianten Active og motoren bliver 1.4 e-HDi 68 HK.

Du kan læse mere om den nye model her <—

You may also like

14 comments

Falkentoft 25. april 2012 - 22:31

Tænk. Kommer i tvivl. Man aflæser da ikke normalt GENNEM rattet, gør man???

Reply
Jakob Erik Niebuhr Warfvinge 26. april 2012 - 01:08

Jeg bliver også helt i tvivl når jeg tænker over det, i mange ældre biler er jeg næsten sikker på at man gør, men jeg ved ikke med nye.

Reply
Anonym 26. april 2012 - 09:36

Der kan være noget om det – jeg tester, næste gang, jeg er på hjul. Men Peugeot selv slår på, at instrumenteringen er flyttet op, og det kan jeg i hvert fald sige, at den er. 🙂

Reply
Steffen 26. april 2012 - 08:08

Man skal i hvert fald have husket de skarpe briller, hvis man skal kigge igennem et rat.

Nu vi er ved det, kunne jeg godt tænke mig, at vide hvilke toner glastaget spiller.

Reply
Anonym 26. april 2012 - 09:35

Det fungerede, når man først havde vænnet sig til løjerne. 🙂 Glastaget er – som jeg husker det – mørkt og over i det sorte; altså ikke blåt eller grønt, som det var i “solstriben” i gamle dage på forruden af nogle biler. 🙂

Reply
Anonym 26. april 2012 - 09:34

Ja, det gør man faktisk. Se eventuelt albummet her, hvor der findes et glimrende eksempel:

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150786305997801.434132.338026222800&type=1

Reply
Falkentoft 25. april 2012 - 22:31

Tænk. Kommer i tvivl. Man aflæser da ikke normalt GENNEM rattet, gør man???

Reply
Michael Vilnov Hansen 26. april 2012 - 19:04

Hr. Klingenberg hvor er det fantastisk forfriskende at se en god gennemgang af en bil på dansk. let forståeligt – leveret med en vis portion humor, uden på nogen måde at være påtaget. Tak for den gennemgang, kan du ikke snart få et TV program 😛

Reply
Anonym 26. april 2012 - 20:18

Hr. Vilnov! Jeg takker af hjertet – TV? Tænk – det kunne da være festligt. 🙂 Jeg holder øre og øjne åbne. ;O)

Reply
Tecco 27. april 2012 - 09:35

Aww where’s the RC model :[

Reply
Jan olsen 27. april 2012 - 16:21

Flot vogn over alt 🙂

Reply
Sebastian Krausing 18. maj 2012 - 21:09

Hm, jeg har ikke selv prøvet den endnu. Bil magasinet har lige kåret Polo til testvinderen i en gruppetest. Men 208 GTi kan de stadig nå at gøre til en legende :).

Reply
Anonym 19. maj 2012 - 09:56

GTI’en tror jeg også bliver spændende… Tillykke til Polo – jeg har ikke kørt den, men den ser meget lækker ud!

Reply
Anonym 19. maj 2012 - 09:56

GTI’en tror jeg også bliver spændende… Tillykke til Polo – jeg har ikke kørt den, men den ser meget lækker ud!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk