Facebook Pinterest YouTube

Om – blandt andet – at blive milliardær, husleje og være Henrik Jorst fra Skagen Designs – del II

I dag får du anden og sidste del af interviewet med Henrik Jorst. Fik du ikke læst det første, så kan du begynde her <— – har du læst det? Godt. Lad os komme videre i teksten.

Det gik jo ganske godt.

Det er måske ikke breaking news, at Skagen er blevet solgt – det har været en realitet i et par måneder, men hvis du troede, at Fossil, som købte Skagen Design, først fik øje på Skagen for nylig, så er det ej heller breaking news.

- Vi hørte fra Fossil første gang i juni 2001 og efterfølgende to-tre gange om året frem til handlen. Var en handel blevet en realitet i 2001, så havde det nok været til en anden pris. Lige inden salget var vi 388 ansatte, og da vi var klar til det næste skrift med udvidelse af produktsortiment og egne butikker, og der er Fossil langt bedre stillet, end vi er eller var, lyder det.

I 1993 var der en løssluppen stemning blandt de ansvarlige for "order control"

I dag er handlen en realitet. Parret har fået over en milliard danske kroner for salget, de fortsætter i firmaet i et år – som minimum – og det er sådan set den løbende udvikling, der afgør, hvor længe parret bliver. Det handler dog ikke længere kun om ure for Henrik, som også har valgt at kaste sig over ejendomsudvikling ”over there”.

- Du kan egentlig sammenligne det lidt med urene – der skulle vi også opdrage eller i hvert fald præsentere amerikanerne for nye designs, men de faldt til gengæld hurtigt for dem. Det samme kan du sige med den indretning og den stil, jeg udvikler ejendomme i, som også er præget af det lidt mere luftige og minimalistiske, som vi kender fra Skandinavien.

Året hvor jeg - Klingenberg - blev student, stod den på en butik i Las Vegas for Skagen Design.

Området hedder Laguna Beach og ligger cirka 45 minutter fra Los Angeles, og her er en række boliger ved at stå færdige – både til kort- og langtidslejere, men alle udviklet efter Henriks eget hoved. Der er dog i højere grad tale om high end produkter på boligmarkedet i modsætning til Skagen Designs, som er langt mere alment tilgængeligt.

Og tilbage til urene
- Vi ser ure som accessories til mænd. Og vi tænker mere ure som tilbehør end som et instrument til aflæsning af tiden. Vi mener, at urenes rolle har ændret sig fra dengang, man fik et ur i konfirmationsgave, som man så kunne have resten af livet, for i dag køber mænd langt flere ure end dengang
, slår Henrik fast.
Det handler selvfølgelig også om et større udbud, lavere priser, marketing og den salgs, men han har ret – og det gælder både de kostelige såvel som mindre kostelige.

Med de mange solgte ure følger også anekdoter fra nær og fjern. Kunder, der har besteget bjerge med et Skagen ur om håndleddet, dykket dybt, tabt uret fra enorme højder uden at det er gået itu eller har fået det kørt over af en bil, uden at det har påvirket uret.

Parret - Henrik og Charlotte Jorst - seks år før salget i 2006.

Så skal der skejes ud – eller…
Med de mange nuller på bogen kunne man være fristet til at tro, at der nu venter en guldrandet tilværelse med et og andet foran parret. Men nej.
- Charlotte vil gerne have en ny hest, og den eneste luksus, jeg vi har forestillet os er nogle timer i et privatfly for at spare tid. Det kan måske virke lidt klichéagtigt, men dyre middage med ditto rødvin, siger mig ikke rigtig noget.

Til gengæld er middage med familien noget nær det aller vigtigste – og børnene for den sags skyld. Jeg finder dog ud af, at der er en hvis vintagepassion udi biler hos Henrik, men den var også eksisterende inden salget, hvor parret i øvrigt heller ikke manglede noget. Forretningen har været givende i mange år…

Designmøde i 2007 - somewhere out in the world.

Opskriften på succes
Vi er gået over tid for længst, og vi har talt om alt fra de vigtigste minutter i Henriks liv, som involverede børnefødsler – den ene gang klippede han navlestrengen, og den anden gang måtte han – efter eget udsagn – gribe barnet, der nærmest forlod moderens skød med katapultkraft. Men vi kommer også forbi en opskrift på succes:

- Vi har selvsagt troet på det, vi kastede os over fra første dag. Og så har vi aldrig givet op. Derudover er det virkelig vigtigt at beholde benene solidt plantet på jorden og undlade at brænde broer, men også at kaste sig ud i ens projekt, som jeg var inde på før. Man kan analysere sig til døde – for os handlede det om at komme i gang og få feedback, afslutter Henrik, der dog stadig ikke kan forstå én ting:

– Jeg fatter simpelthen ikke, at vi har fået 1,4 milliarder kroner for Skagen Designs.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=526712133 Thomas Holm Kläning

    Fed artikel, rigeligt med inspiration til andre som tør tænke og tør skille sig ud.

  • Anonym

    Tak – og ja, det er jo ganske godt gået. Mildest talt. :)