Facebook Pinterest YouTube

En læser og hans Harley Davidson

Jeg har aldrig haft en motorcykel og kommer nok heller aldrig til at eje en. Heller ikke hvis en 40-års krise måtte indfinde sig. Men igen – man skal aldrig sige aldrig. En ting er dog sikker – skulle jeg eje en motorcykel, så skulle det være en Harley Davidson. I dag handler det om en mand og hans Harley Davidson.

En gammel drengedrøm, som dog ikke bliver realiseret. Foreløbig.

Fortæl os kort om, hvad det er en for en motorcykel, du har?
- Det er en Harley Davidson V-Rod, årgang 2007,  i farverne Olive Pearl og Vivid Balck.

Hvad faldt du for ved Harleyen i sin tid?
- At der er tale om en Harley Davidson med en motor, der er udviklet af Porsche… – hvad mere er der at sige? Det er jo en fantastisk kombination. Jeg har i øvrigt altid været til racercykler, og den sidste cykel jeg havde, før jeg købte Harleyen, var en Ducati 900 Monster – en Naked bike (Ducati skabte dillen med Naked Bikes ved at tage en “racercykel”, fjerne kåben og sætte et højt styr på). Eftersom jeg blev ældre skulle Ducatien udskiftes til noget mere behageligt, dog uden der gik morfar i den… Valget faldt på denne Harley, som er en skøn blanding af en cruiser og en cykel, som gerne vil køres aktivt; er super lækker at ligge ind i svingene ude på landevejen – og så give den godt med gas, på vej ud af svinget, SKØNT!
Du kan cruise i lave omdrejninger og bare nyde at glide igennem landskabet med bagenden placeret i et stort behageligt touringsæde. Læg dertil vibrationerne fra den store V2’er under sædet og en lækker buldren fra potterne samt det faktum, at den har masser af moment til at trække sprødt helt nede fra 1000 omdrejninger og op til 4-5000 omdrejninger. Når du kommer over 5000 omdrejninger, skifter motoren karakteristik og bliver meget hurtig reagerende på gassen og lyden ændre sig til en aggressiv potent lyd. Du sidder nu på en cruiser, som er ligeså hurtig som diverse racermaskiner, men der er dog den forskel, at du stadigvæk sidder tilbagelænet – og med en meget bredt smil – det er absolut en helt fantastisk fornemmelse.

 

Og hvor fandt du den?
- I april 2007 fik jeg overdraget Harley’en hos Caps Copenhagen, efter jeg havde aflagt en bestilling seks måneder forinden. Der findes kun fem modeller i Europa i den farvekombination, og dette er den eneste i Danmark!

Bred ende og orgelpiber med velklang

Der er noget særligt med motoren…?
- En klassisk Harley Davidson motor er en gammel konstruktion, med stødstangsmotor og luftkøling, mens V-Rod motoren er en topmoderne motor, der er udviklet af Porsche og har dobbelt overliggende knastaksel og vandkøling.

Hvad hører du typisk fra folk, der ser det tohjulede maskineri?
- Folk falder som regel på røven over den! Mænd som kvinder har udtrykt ”Hold kæft hvor den flot”, og et ofte stillet spørgsmål lyder, hvor lang tid tager det at pudse den. Det tager en halv times tid, da der ikke er så mange kroge at fedte rundt i.

Farven? Den er ganske unik...

Hvad skal enhver mand vide om Harley Davidson?
- Harley Davidson er den originale Cruiser – alle andre er kopier… Når du sæter dig op på Harley’en og kører en tur, kan du mærke at  motorcyklen er helt speciel, og at dens gener nedstammer fra det traditionsrige mærke – det er en helt speciel fornemmelse. En Harley Davidson er ikke en motorcykel… – det er en Harley…

Hvor har Harleyen bragt dig hen gennem tiden?
- I sommeren 2010 havde jeg planlagt en uge rundt i Danmark på Harleyen med min kæreste, og det eneste, hun viste om ugen, var, hvilken dresscode hun skulle pakke til. Turen bragte os blandt andet til bakkerne ved Klint i Nykøbing Sjælland, hvor morgenmaden blev indtaget på toppen af skrænten imens Harley’en stod i bunden af kløften og et spejlblank hav som baggrund. Turen bragte os videre til Samsø, hvor jeg friede… – og hun sagde ja! Dernæst videre til Danmarks eneste Motorcykelcamp, hvor en hytte stod klar, derefter gik turen ned igennem Jylland af de skønneste veje til Snaptun Færgekro – turen sluttede på syd Fyn med et gourmet ophold på Stensgaard Herregård. Det var en skøn uge, solen skinnede og Danmark viste sig for sin flotteste side.

Et par år forinden var vi på en tur til Italien med fuld oppakning inklusiv telt. Vi boede på fire forskellige campingpladser rundt om Gardasøen og kørte flere kønne ture op i bjergene. At sætte sig op på en pakket Harley, minder mig om “en gang forlænges iden, hvor der fandtes rigtige cowboys”.

Potent, men stadig smuk

Hvad har du altid med dig, når du er på hjul?
- Jeg har altid haft en mønt i min venstre bukselomme i min racer læderdragt og sidenhen i mit Harley læderoutfit, jeg fik mønten af min farmor, da jeg var en purk på 18 år. Mønten købte min farmor på Kreta og er dekoreret med hieroglyffer på begge sider, og det skulle efter sigende være det eneste skriftsprog i verden, som ikke er tydet… – om ikke andet har den ”måske” været med til at få bragt mig nogenlunde igennem de mange år på motorcykel og tre styrt… 

Beskriv det perfekt Harley øjeblik…
- Det er søndag, solen skinner, markerne står i fuld flor, asfalten er sort og ren, og bugter sig i bakkedal… Du sider ikke pakket væk i en bil, du er midt i naturen og med frit udkig til den blå himmel, du kan dufte markerne, og når du passerer igennem et skovstykke spejler trækronerne sig på tanken, du glider igennem et sving, hvor der er frit udsyn til udgangen af svinget og lader V2’eren strejke sig, inden du lægger an til næste sving, du er i ét med Harleyen, det er nærmest meditation – du føler dig fuldstændig fri…
Efter du er landet igen på matriklen og har smidt læderet, og sat sig på terrassen føler du dig født på ny, du er helt klar i hovedet – det er en fantastisk følelse, som ikke kan sammenlignes med noget andet – hverken en tur på landevejs racercyklen, eller en tur på et singletrak spor på mountainbiken, kan fremkalde den fornemmelse man har i kroppen efter sådan en tur…

Tilsæt bagsædepassager og afsted med jer.


Egenskaber:

Lang akselafstand, og en fladere vinkel på forgaflen som skaber retningsstabilitet.
Behagelig tilbagelænet kørestilling, med knæene let bøjet.
Sprød V2’er udviklet af Porsche, og sammen med Screaming Eagel potter fra Harley Davidsons racerafdeling er lyden fantastisk – uanset om du cruiser eller kører den aktivt med omdrejninger mellem 5000 og 8000.
Helt unik stålrørsstel. Stålrørene er blevet formet samtidig med at man har pumpet et stort vandtryk igennem rørene, for at røret kunne holde formen i processen – resultatet er et super stift og smukt stel og er en af hemmelighederne bag V-Rods køreegenskaber – som har klassens bedste køreegenskaber.

Data:
1130 kubik V2’er med 135 hk. Original chiptunet med Screaming Eagel box.
240 cm bredt bagdæk til at lægge kræfterne ned i asfalten med.
0-100 på 3,6 sek.
Topfart på 240 km/t. Som er totalt uhørt og enestående af en cruiser!
Knap 300 kg.

Maskineriet

Har du noget, du vil dele? Altså en historie om et kunstværk, en båd, bil, ur eller lignende, så send en mail til nk@my-pleasure.dk