Facebook Pinterest YouTube

Thomas Knudsen til tasterne – det handler om øl

Thomas Knudsen har været til tasterne igen – det omhandler øl. Knudsen har smagt på tolv flasker i selskab med en anden (hemmelig) ekspert. I dag får du ordene – tak til Thomas!
Kvickly (Coopkoncernen) har bedt tolv forskellige specialbryggerier om at udvikle en øl til Kvickly, fordi supermarkedskæden gerne vil være førende i specialøl. Frem til uge 30 tilbyder Kvickly disse tolv øl, som kan prøvesmages og købes. Kunderne kan derefter stemme om hvilken af de tolv øl, der er bedst, og som skal fast ind på hylderne.

Her må denne anmelders valg allerede afsløres: Vestfyens ”Red Pale Ale” bør vinde. Smagsvurderingen af denne og de øvrige 11 øl kommer jeg til.

Lad os tage et kig på øludvalget i Kvickly. Som i alle supermarkeder findes der områder med kedelige konsumøl stablet op på paller. I denne indhegning opfører kunderne sig ofte som kvæg. Hen til foderknappen, trykke med næsen og få deres foder. Leverandørerne hedder Carlsberg, Tuborg, Royal, Ceres, Harboe, Heineken og deslige.

Så er der hylderne med specialbryggerier: Bryggerier, der har mindre kapacitet, end de store, og som producerer varierende ølkvalitet i mindre kvantum. Bryghuse med en tilkæmpet hyldeplads i dagens supermarkeder. Det er en broget skare, der ofte kæmper om smagens midte og en dertilhørende volumen, og som samtidig ønsker at være specielle. Det er niveauet under mikrobrygniveauet, hvor det kun handler om kvalitet.

Der ER gode øl i Kvickly. F.eks. Thisted Bryghus med den legendariske Limfjordsporter og Svaneke Pilsneren, som er en lille perle. Læg også mærke til Indslev, et bryggeri, der gør sig i hvedeøl, og gør det godt. Her kan ”Sort Hvede” anbefales. Der er de tjekkiske øl; Urquell og 1795. Den sidste er ofte billigt til salg og ligger laaangt over gennemsnittet af danske konsumøls kvalitet . Så er der flere udenlandske øl. Middelmådige internationale brands, der iklæder sig eksotisk påfuglefjerdragt.

Et eller andet sted skal man slippe pengene og få noget for dem. Her har Kvickly et fremragende mærke, der hedder Brewdog. Stærk kvalitet for 15-­‐16 kroner pr. flaske. Mine favoritter er Brewdogs Punk IPA, og 5 a.m. Saint. Dejlige liflige øl med generøse mængder af florale humletyper. Her får man mest kvalitet for pengene, skulle jeg mene.

Jeg har fået en papkasse med tolv flasker øl, som skal smages


Jeg har allieret mig med en hemmelig gæst, en udsøgt kender af alt inden for ølbrygning. Vi sidder nu under åben himmel i den fugtige ølskumring, hvor duggen falder, og stearinlysene brænder på bordet.

Øllerne er kølede og sat på bordet i en halvcirkel. De skæve, forventningsfulde smil og de kuglerunde øjne er skruet i fjæset. Nu skal vi smage øl, få skilt fårene fra bukkene. Jeg har nogle forudfattede meninger og knap så gode erfaringer med flere af bryggerierne, så jeg er rastløs som en bokser. Parat til tolv omgange for at få kåret en vinder.

Men først kigger vi lidt på etiketterne. Kvickly har sat deres logo ind på øllernes etiketter. DET er grimt. Man bemærker dog, hvilke bryggerier, der har den stærkeste grafiske identitet. Det afgøres af Kvickly-­‐logoets størrelse på etiketten.

Nedenunder følger en beskrivelse af øllerne i den rækkefølge, som de er blevet bedømt til. Øl-­‐points er for at give en proportion mellem de tolv øl indbyrdes, give en vurdering af deres kvalitet i forhold til hinanden.

Vestfyen ”Red Pale Ale” 5,5 %


Her er testens vinder. Min gæst og jeg er fuldstændige enige, trods de mange forskellige slags øl i puljen. En liflig øl med “raffinesse”. En letdrikkelig floral øl med en dejlig Nelson Sauvin, Columbus og Simcoe-­‐humlesmag og duft. Formentlig tørhumlet (humle der tilsættes i lagringstanken til sidst). God, tør smag, og fint med lidt sødme fra karamelmalten. Det er den øl, som bør komme på hylderne fremover, efter at bryggeriet har fået en grafisk designer på opgaven. Få den hurtigere frem til butikken, så vi kan nyde humlen. Den skal ikke stå på lager. Øl: 10 point

Vejle Bryghus ”Classic” 4,6 %


“Lad os tage den grimme først og få det overstået”, siger min gæst. Han knapper øllen op. Den skummer virilt, lidt overkarboneret, men vi tilgiver den hurtigt. Der er begejstring i luften. Den citrale og krydrede duft og smag af sydtyske humlesorter, Hallerthau og Hersbrücker, ligger i fin balance. En udsøgt underspillet og velbrygget pilsnertype. Respekt for godt håndværk. Giv den en etiket, der lever op til det gode indhold.
Øl: 8 point

Svaneke ”Retro Half `n Half” 5.0%


Cremet skum som en kaffes crema. En god duft med brændte noter, humle og sødme. God mundfylde med ristet bund og en overordnet harmoni. Ikke for tung og dog en kraftig fløjlskarakter. God lang stabil eftersmag. En fejlfri og behagelig øl. Du kan endda lave den selv ved at blande en Svaneke Stout med en Svaneke Classic. Deraf navnet. Etiketten har en smule hård fremtoning i sort/hvid. Den yder på ingen måde det balancerede væsen retfærdighed.
Øl: 8 point

Thisted ”Bryggerens Weisse Dunkel” 7 %


God, cremet skum. Her er der røgmalt, så man ser bålet og den røgede skinke for sig. En hjernebasker med lakridssmag. En øl, som kalder på noget opmærksomhed, fordi den tør noget. Knap så sommeregnet, men den luner som et ildsted, når sommeren er gået i kuk, og det regner og rusker koldt udenfor. Den ligger tæt op ad en Limfjordsporter. Underligt, at etiketten har en lyseblå baggrundsfarve til en ”Dunkel”, der betyder mørk.
Øl: 7 point

Ærø ”Gylden Pale Ale” 4,2 %


Min gæst udbryder: ”Den er fortryllende”. En smule gammel og en smule oxideret, men smagen har et subtilt antrit med en snert af gran. God balance og godt håndværk . En god øl med behagelig mundfylde trods en beskeden alkoholprocent på 4,2 % Etiketten er konkurrencens bedste og har det mindste Kvickly-­‐logo.
Øl: 7 point

Nibe Bryghus ”Knarren Golden Ale” 5,4 %


Overordnet god balance, ikke mindst med honningsmagen, som kan være svær at styre. Humlen er formentlig en lidt gammel cascadehumle. Måske en anelse for sød i eftersmagen. Etiketten noget rodet. Plankeværk og vikinger.
Øl: 7 point

Indslev ”Mørk Hvede” 4,9 %

Indslev bryggeri beskæftiger sig udelukkende med hvedeølsfortolkninger, og det er de gode til. Her tager de dunkelweissentraditionen op. Fransiskaneragtig, tysk gær med frisk fenolsmag, der går over i bred bananfedme i eftersmagen. God karameltyngde og balance. Hvis man kan lide hvedeøl og tendenser til belgisk øl med en dominerende gærsmag, så har man en god øl her. Rigtig kraftig smag i forhold til alkoholprocenten. God ølkunst. Etiketten skæmmes af Kvickly-­‐logoet.
Øl: 7 point

Randers Bryghus ”Amber Ale” 5,6 %

En hylde-­‐ og mandelblomstagtig duft, der klæder den lidt mørke tone. Udmærket til den allersidste eftersmag. Der bliver den dog for sød og klistret. Der mangler en balance mellem krop, humle og sødme. Etiketten formår at dæmpe Kvicklys logo lidt. Respekt for det.
Øl: 6 points

Krenkerup ”Ale” 5%

Ved åbningen fremkommer en svolvpræget lugt, hvilket tyder på en ikke optimal gæring. Den gasser dog hurtig af og giver plads til en duft af humle. Duften fortsætter dog ikke i smagen. En lidt kønsløs øl. Ikke på linje med deres ”Rauchbier” med røgsmag, som introducerer danskerne til en, for de fleste, ukendt øltype. Etiket med et lidt fesen herregårdslook.
Øl: 5 point

Ørbæk ”Sommerbryg” 5%

Floral, lidt syntetisk duft. Smagen er fire heste af sted mod fire verdenshjørner. Skrubforvirret øl uden balance eller charme. Eneste plus er, at den er økologisk.. Etiket. Man har en fugl, der skulle være uddød for længst.
Øl: 3 point (for økologien)

BB Braunstein ”Økologisk Pale Ale” 4,5%

Farven er grumset og lugten gærpræget. Formentlig trappistgær eller mishandlet gær, der ikke har trivedes. Kvaliteten er simpelthen dårlig. Kan på ingen måde falde ind i kategorien ”Pale Ale”, hvor det er tørheden og humlen, der skal dominere.
Øl: 2 point – primært for at være økologisk og ikke have belastet Moder Jord og insekterne unødigt.

Fur Vulcano Pale Ale

(for gammel -­‐ heller ikke Kvickly-­‐mærke) Må være en fejl i forsendelsen.

Kvicklys fremtid
Håber på bedre øl fremover i Kvickly. Passionen for øl kræver mere end at stille en palle op med tilbudsskilte, smagsprøver og konkurrence med præmier. Bevares, det er også fint. Men Kvickly skal have passionerede indkøbere med ansvar for øl. Man skal vælge og sortere i vrimmelen og turde opdrage kunderne med autoritet, smiger, smagsprøver og hård tale. En passion skal formidles helt ud til de intetanende ekspedienter i supermarkederne. Dem, der skal pushe kvalitet, åbne kundernes øjne og smagsløg på ny. Få dem på sporet af et spændende liv uden dårlig øl.

Hvem ved f.eks. at humlede øl maksimalt højst burde sælges op til tre måneder efter tappedato? (Humlesmagen forsvinder hurtigt). Ofte får man ikke den øl, man betaler for, fordi de er blevet gamle, og smagen er væk (diskussionen bliver lidt kompliceret afhængig af øltyperne). Alt sammen fordi supermarkederne synes, det er bekvemmeligt og hyggeligt at have øl stående. Det er det, Kvickly skal pille ved. Gå efter øllen. De skal sælge specielle øl, holde dem friske og kommunikere med kunderne… Servere det bedste og det mest friske. Forhåbentlig forsætter Kvickly deres ølambitioner og får opbygget noget fantastisk i øludbudet på sigt. Start dog med den Vestfyens ”Red Pale Ale”.

—-
Der skal lyde et stort tak til den kompetente og nøjagtige Knudsen, der hedder Thomas til fornavn. Skulle du – eller en Kvickly chef – have mod på at tale eller trække på hans viden, så kan han fanges på 26284168 eller på e-posten thomas2you@hotmail.com.

Du kan i øvrigt læse Thomas’ tidligere skriverier her:
Det er brunt – besøg på restaurant Geranium med kaffe til
Jesus havde valgt øl i dag!