Home Grej & grooming Les Deux – der skal to til en tango. Og en succes.

Les Deux – der skal to til en tango. Og en succes.

written by Nicolai Klingenberg 1. juli 2012
Pin It

Jeg fornemmer at flere og flere går med drømmen om at skabe sit eget. At være herre i eget hus og egen biks. At knokle for noget, der gavner en selv – og hvor man selv sætter loftet for, hvor stort det skal blive. I dag handler det om et par gæve gutter, der har gjort noget ved drømmen. Det handler om først at blive grinet af, dernæst om at få hul igennem og slutteligt om at beholde benene på jorden, mens ambitionerne er skyhøje. Tag godt imod Andreas fra Les Deux, der taler ud på brandets vegne.

Clean and simple – Les Deux kom i sving på ganske kort tid. Og det går faktisk slet ikke så tosset…

Hvordan kom I på at skabe et tøjbrand?
– Jeg mødte min kompagnon, Virgil Nicholas, gennem min daværende kæreste. Den aften vi var ude og spise, havde Virgil en hvid T-shirt med patches på ærmer og bryst. Virgil havde fået et par militærmærker hjem fra USA, som han havde syet på en hvid T-shirt – simpelt, men lækkert. Et par dage efter vores middag ringede jeg til Virgil og spurgte, om vi ikke skulle prøve at producere nogle stykker, da jeg havde en kontakt i Indien som kunne hjælpe os. Som udgangspunkt var der ikke tale om at lave et tøjbrand, men derimod give vores bud på, hvordan man kunne forbinde den aristokratiske unge gentleman med drengene fra Nørrebro – modsætninger der mødes. Den aften lagde vi en bestilling på 500 T-shirts.

Det begyndte med en T-shirt for sjov – men hvordan greb det om sig?
– I maj 2010 var T-shirten hjemme, 500 eksemplarer af én style. Vi var på daværende tidspunkt 19 og 21 år og havde intet kendskab til tøjbranchen. Vi tænkte, at disse trøjer ville blive revet væk, og at ti butikker samlet ville tage de 500 T-shirts hjem – vi blev klogere. Vi tog en bil rundt i Danmark for at besøge butikker og sælge T-shirten. Vi blev smidt ud af de første tolv butikker, de næste seks butikker grinede af os, men der var to butikker der tog os ind på kommission – lykken var gjort. Resten af salget skete til venner og bekendte som aftog cirka 350 T-shirts.

Januar 2011 vågner jeg op i Sydfrankrig ved at min telefon ringer og ringer. Det viser sig, at Remee er gået på Go’ Morgen Danmark iført den seneste style, vi havde produceret – en sweat med college logo. Den dag solgte vi 200 sweats, og der kom nye butikker til. Da jeg kom hjem, indtrådte Kristoffer Haapanen i selskabet som investor og økonomiansvarlig. Det gav os muligheden for at udvikle os og skabe mere end en style pr. sæson.

Herefter er det kun gået en vej og det er fremad, hvilket betød at Købehavns mest eksklusive forhandler, Storm tog os ind og Euroman fik øjnene op for os.

“Le skjorte” – der i virkeligheden hedder Harvard University Oxford skjorte – er efter sigende bedre end andre på markedet…

Hvem er en Les Deux mand?
– Les Deux er ikke én mand, men en kombination af to. Vores styles har et college look, men med en twist af gadedreng. Vores kunder tæller alt fra toppolitikere i 50’erne, som har fået øjnene op for vores skjorter til den 18-årige gadedrenge. Les Deux er ikke en type mand, men derimod en kombination af to og en følelse af drengerøv, som ligger gemt i os alle.
Det underbygges desuden af, at vores varer nu også føres i Stig P som udelukkende forhandler tøj til piger. Pigerne er begyndt at rocke Les Deux, hvor vores styles giver et lækkert boyfriend look.

Hvad har I lært af processen?
– Troen på dit produkt og hårdt arbejde er vejen frem. Alle de gange, hvor folk har grinet af os og sagt, at vi ikke ville klare den, har givet os mod på mere. Derudover er tøjbranchen værre end bilbranchen, hvad angår sælgere og dårlige betalere.

Hvad vil I med Les Deux?
– Les Deux skal blive det danske svar på Virgin. Vi er henholdsvis 21, 22 og 23 år, så vi tror på, at vi kan skabe et unikt univers. Tøjforretningen skal skabe grundlag for nye investeringer og give os mulighed for at udvide vores forretning lokalt samt med tiden globalt. Lige nu er fokus på at få tøjmærket etableret på den danske scene og tage det videre mod nye markeder. Vi er ydmyge, men samtidig bevidste om at vi har muligheder. Folk rynker på næsen, men vi har på trods af alder, uvidenhed om branchen, fuldtidsstudier og en finansiel krise formået at skabe et brand og en lille, men solid forretning.

Hvad har for alvor sat skub i sagerne hos jer?
– Hårdt arbejde, troen på hinanden og så må en stor del nok tilskrives sociale medier, samt at kendisser har taget vores brand til sig. Nik og Jay, Medina, Outlandish, Lucas Grahams band og så videre har alle været med til at give mærket en ny dimension.

Tre god råd til iværksættere?
1. Hav styr på økonomien
2. Troen på projektet, ligegyldigt hvad andre siger
3. Gør det!

Hvilke produkter vil vi se fra jer fremadrettet?
– Lækre armyjakker, skjorter, strik, T-shirts, sweatshirts og meget meget mere. En lille nyhed er, at der inden for 4 uger vil være et ur på markedet fra vores side.

Romertal to – en detalje, der går igen på stort set alle nyere produktioner.

Armyjakker? Er det noget for de jurastuderende?
– Jurastuderende er vidst sat lidt i bås , hvad angår dette spørgsmål. Jurastuderende  og armyjakker går hånd i hånd.

Der er noget med et mål om at eliminere en velrepræsenteret tøjproducent på jeres studie – hvad går det ud på?
– Du referer til vores reklame “Who is Ralph?”. Vi lancerede nogle rigtig lækre skjorter som i fit og kvalitet er på højde, hvis ikke bedre end Ralph Laurens, hvorfor vi mener, at det er mere interessant for den danske forbruger at støtte et dansk modehus frem for et amerikansk. Vores produkt kan konkurrere med Ralph, nu mangler vi bare kendskabet til vores brand.

Les Deux har været så venlige at give My-Pleasures læsere en rabat på alt i deres webshop. Bruger du koden MP1988, får du 30 %. Voila! Er du en knag lige at trykke på del knappen, så Les Deux drengene kan komme på overarbejde? Webshoppen finder du her <—

Pin It

You may also like