Home Kluns M.O.D – to danskere udfordrer suitbranchen

M.O.D – to danskere udfordrer suitbranchen

written by Nicolai Klingenberg 17. juli 2012
Pin It

Turen gik til Hellerup. Her har et to gutter slået sig ned i hyggelige og ydmyge rammer. Robert og Lasse har sat sig for at udfordre suit-markedet – eller i hvert fald at udfylde et hul i markedet. For hvor meget skal et jakkesæt egentlig koste? Eller hvor lidt? Og kan man godt få noget, der fungerer, uden at det koster en formue? Ud fra det jeg så – og prøvede – så er svaret ja. Læs interviewet, og se d’herrers første virale video i dagens indlæg.

En lille kollektion – men med stort potentiale.

Et jakkesæt skal som minimum sidde ordentlig, hvis du spørger mig – så er det sådan set lige meget, hvad der står på labelen i jakken. Og naturligvis skal der være tale om en kvalitet, der ikke signalerer discount eller som går itu så nemt som ingenting. Lad det være sagt med det samme, at M.O.D. på ingen måde falder ind under denne beskrivelse. Bevares – du kan ikke vælge mellem hundrdevis af metervarer, men til gengæld skal du ikke vente i uger på at få dit suit hjem. Og selvom der er lagt vægt på at bruge nettet en del, kan du nemt mødes med Robert og Lasse – enten hos dem eller i din virksomhed. Og du kan stadig få lagt for eksempel bukser op – og ind. Jeg hoppede i et sæt – og var på ingen måde skuffet. Et letvægtersæt med høj komfort – men nok om mig. Det blev nemlig til et interview med gutterne bag M.O.D.

Lasse til venstre og Robert til højre…

I står bag et nyt suit brand: M.O.D., men hvad er tanken bag brandet?
– Tanken er at skabe et suit-brand med et skarpt look – uden at det gør alt for ondt på pengepungen. Derudover vil vi meget gerne skabe en positiv vibe omkring brandet via en god personlig service.

Hvorfor valgte I i første omgang at kaste jer over projektet? Og hvordan opstod idéen?
– Vi gik begge med en iværksætter i maven og så samtidig et ‘hul’ i markedet i forhold til herrebeklædning. Derfor valgte vi at kombinere vores forskellige baggrunde til at skabe et nyt brand. Den ene halvdel af M.O.D, Robert, har 10 års erfaring i tøjbranchen og mente, der manglede et brand der var skarpt, enkelt og til at betale. Den anden halvdel af M.O.D, Lasse, har en baggrund i kommunikationsverdenen – og vi mener derfor, at vi er dækket ind på flere fronter i forhold til at skabe et stærkt brand.

Jeg har på fornemmelsen, at der også kunne komme noget selvbinder i spil – men der er lagt ud med den nemme løsning. Til gengæld kunne den i midten altså godt friste…

I er primært web-baserede, men I slår et slag for den gode og ikke mindst personlige service – hvordan er det muligt?
– Det er simpelt. M.O.D vil meget gerne ud til kunderne. Via arrangementer og events, hvor kunderne har mulighed for prøve vores suits, og hvor vi kan tage mål til eventuelle tilretninger, kan vi yde en super god service, mens vi samtidig har mulighed for at fortælle historien bag brandet.
En del af vores service er, at vi gemmer kundens mål, således at man ved næste bestilling får tilsendt suitet, der eventuelt vil være lagt op efter egne mål. Når man køber et suit, får man leveringen med i prisen, og man kan få leveret bestillingen på eksempelvis arbejdspladsen, så det er nemt for vores kunder.

Og hvad kendetegner en M.O.D. mand?
– At han altid vil se skarp ud, at han er en moderne gentleman; En mand som sætter pris på et cool, fitted look og som samtidig vil have råd til livets andre glæder. Man kan godt se godt ud i et suit, uden man behøver passe mere på sættet end at man kan spille lidt fodbold med ungerne til brylluppet, danse igennem, eller bruge jakken som ly for kæresten i regnvejret.

Der kom prisen så også frem…

Hvor adskiller I jer primært fra andre suit-brands?
– Vi adskiller os primært fra andre brands ved at have følgende unikke kombination: Et super skarpt look til en pris, hvor alle kan være med. Derudover er der fokus på de små detaljer på vores suits, skjorter og accessories. Vi har en idé om, at vores brand skal tilbyde en totaloplevelse, hvorfor vi også har udviklet en flot indpakning til glæde for vores kunder.

Der er jakkesæt til enhver i Danmark, men I sigter mod det mere stramme og fittede look – hvorfor egentlig?
– Vi mener at tøjet ser bedre ud, når det følger kroppens linjer. Derfor vil vi – uden at skæmme nogen væk – lave suits til kropsbeviste mænd, som ikke er bange for det fittede look.

Hvornår ved man, at man er klar til at kaste lidt mønt efter et M.O.D. suit?
– Man skal tænke på M.O.D., når man mangler et cool suit i et simpelt og tidsløst design, som ikke behøver koste kassen. Vi tilbyder et skarpere look, mere værdi og bedre service en andre brands i samme prisklasse.

D’herrer i Hellerup.

Hvad har I lært af “modebranchen” hidtil?
– Mænd er vanvittig konservative, når det kommer til tøj og er ofte bange, hvis tøj ‘larmer’ for meget – derfor er det vigtigt med et godt og enkelt produkt. Derudover er budskaberne for mange brands er ofte for divergerende. Det er vigtigt at have et simpelt budskab, som er let for potentielle kunder at afkode. Dernæst er netværket enormt vigtigt for at slå igennem, især hvis man har begrænsede midler.

Er der et mål med M.O.D?
– Vi vil forblive kreative og skabe gode og cool produkter til vores kunder. Vi vil gerne være tillidsvækkende og skabe tætte relationer til både kunder og virksomheder. Indenfor en 3-årig periode er vores målsætning at sælge 1.500-2.000 suits på årsbasis. Gør vi det, har vi mulighed for at udvikle os positivt og udvide vores sortiment til glæde for vores kunder.

Hvad mener I, at den største misforståelse er, når det kommer til jakkesæt?
– Mange mænd har tendens til at købe jakken alt for stor. En jakke skal være fittet, og ekspemelvis skal skuldrene reelt fylde jakken ud, så den ikke hænger ud over skulderene. På samme måde er ærmer, der kysser fingerspidserne, også ‘no go’. Derudover mener vi, at det er en misforståelse, at en dyr metervarer har en længere holdbarhed.

Men Of Distinction

I satser på den virale markedsføring og har blandt andet skabt filmen herunder – hvad har I mere på marketingtapetet?
– Vi satser på viral markedsføring, da det kræver enorme midler at lave traditionel markedsføring, og effekterne samtidigt er begrænsede. Man bliver eksponeret for enorme mængder reklamer, og derfor vil vi satse på events, samarbejde, involvering og konkurrencer.

Under den kommende modeuge har vi flere event-initiativer i gang, ligesom vi har afholdt møder vedrørende samarbejder med forskellige brands og potentielle partnere.

Vi afholder i den nærmeste fremtid flere happenings med fokus på guerilla-marketing, som skal filmes og bruges viralt. Video bruger vi generelt aktivt, og herunder kan du se den første video, som er lavet i forbindelse med vores første kollektion:

MӢOӢD Vibes from MӢOӢD on Vimeo.

Hvad kan vi forvente fremadrettet i sortimentet?
– Generelt handler det om suits – og at bibeholde vores fokus på den pænere del af herrebeklædning. Vi vil på sigt udvide vores sortiment både med flere produkter og flere kategorier.

Vi overvejer at udvide vores sortiment med sko og bælter. Vi har blandt andet fået flere prøver hjem, som vi overvejer at tilføje sortimentet. Det er vigtigt for os, at de eventuelle nye produkter er i tråd med de nuværende.

En snapshot fra reklamekampagnen

Tre råd til andre iværksættere?
Vi gør det kort:

1. Udarbejd et klart og simpelt koncept.

2. Afgræns din målgruppe.

3. Brug dit netværk aktivt – og meget.

Vil du se mere til M.O.D? Så besøg deres hjemmeside her <—

Vidste du, at der findes et hav af artikler om ekvipering og herretøj på My-Pleasure.dk? De ligger i kategorien her <—

Pin It

You may also like