Facebook Pinterest YouTube

Volkswagen Tiguan – ud i det grønne med BlueMotion

Vi skal på hjul – og vi skal på landet. Ret beset er det egentlig Volkswagen Tiguans rette element. Vognen fås nemlig med 4Motion (permanent firehjulstræk), men er det strengt taget nødvendigt? For dem der skal trække det tunge læs, ja. For undertegnede? Måske til tider – men i det store hele nej. Til gengæld er der andre features, der er værd at skrive hjem om. Kom med bag rattet og ud i det grønne!

Velkommen i det grønne.

Den længste tur, jeg har taget i Tiguan’en var til Holstebro. Der var der, jeg efterlyste Heidi Klum, som underligt nok ikke har givet lyd. Endnu. Nå, jeg kommer ikke udenom, at jeg kan være geografisk udfordret, og det blev jeg. Navigationen viste fint vej, men jeg havde ikke i min hedeste fantasi regnet med, at turen ville tage omtrent fire timer. Det gjorde den. Men hele turen var komfortabel – ingen rygsmerter, som jeg ellers kan døje med under længere, stillesiddende ture og aktiviteter. Og så fik jeg smag for cruise control’en. En feature, jeg aldrig rigtig har sværget til, men man forstår pludselig, hvorfor den er en alle tiders rejsemakker, når man rammer de øde, jyske veje.

Styr det hele – eller en del – fra rattet. Blandt andet cruise control’en.

Efter et par timers kørsel, bringer Tiguan’en en servicemeddelelse. Det er tid til en pause. Symbolet i displayet kunne ikke være mere oplagt: En kop kaffe (sådan husker jeg det i hvert fald). Jeg blinker af, parkerer den nye variant af Heidi Klum køretøjet på en sørgmodig, men dog veludrustet Monarch station. Der provianteres. Og så går turen videre.

I midsterdisplayet vises pauseikonet, når du har været på hjul i et par timer. Smart feature.

Da jeg kørte i Volkswagen Beetle, var jeg begejstret for DSG-gearet. Det er jeg stadig – og i særdeleshed, når man rammer byen. På motorvejen giver det udeladte gearskift rig lejlighed til at fifle med musik og slupre kaffe i den til tider medfølgende truckervase (thermokoppen). Multifunktionsrattet gør det muligt at manøvrere rundt mellem features på multimedieenheden – det kalder jeg den altså, da den rummer både radio, eksternt tilsluttede apparater, navigation etc. – men også at skifte gear, hvis du ikke kan lade være. Jeg kan godt lade være, men det blev prøvet. Også mere end en gang.

Det vigtige gear – og med hele to rum til et og andet lige foran.

Autohold indikator, parkeringsbremse og kopholder rum med jalousilåge. Sådan skal det gøres.

Man kan vel næppe sige firehjulstrækker uden at få på miljøpuklen, men hvad så hvis man siger firehjulstrækker med BlueMotion? I min verden ser det bedre ud med blåt. Jeg tilstår, at jeg blev en anelse fartblind, da turen gik vestpå til Holstebro, og hastigheden passerede ved et uheld de tilladte – den slags kan ses på brændstofsøkonomien, men når tiden er bedre, giver jeg den gerne som morfar med langt lavere omdrejninger – og så er dieselforbruget et helt andet. Vælger man manuelt gear, er det muligt at få vogntøjet ekviperet med en øko-pegefinger, der indikerer, at miljøet vil have det endnu bedre, hvis du skifter gear “nu”. Derudover genanvendes bremseenergien – jeg fik dog aldrig fat i, hvad den genbruges til – og start-stop systemet gavner også miljøet. Omend at “auto hold” funktionen ikke er relateret til miljøet, så skal den nævnes – den valgfri funktion sætter ind, når du har holdt stille i kort tid; herefter kan du slippe foden fra bremsepedalen, hvorefter bilen bliver holdende og først ruller, når du dapper til speederen.

4Motion og diesel skilt i symbiose med herlig, landlig natur.

Backshot.

Min begejstring for plads vil ingen ende tage i en Tiguan. En ting er, at selve bilen er ganske rummelig – en anden er aflæggerplads ad libitum. I loftet er man gået all in, hvor talrige nedfældelige rum er monteret – et godt bud på ting til disse rum ville være parkeringskvitteringer, brobizz og måske et benzinkort. Bagsæderne? Rummelige og er man kun to, kan armlænet med rette foldes ned. Derudover en fin detalje med opklappeligt bord.

Har du et letvægter af en computer, vil jeg mene, at du kan arbejde fra bagsæderne. Endda med drikkevarer lige ved hånden.

Tonede roder minimerer sol og nysgerrige blikke – i hvert fald en smule.

Nedfældbart armlæn muliggør desuden, at der kan mokkes noget langt ind bagfra. Den kunne misforstås.

Du skal desuden forvente at sidde hævet et godt stykke over jorden og de andre trafikanter – du har overblik, bilen følger nemt med (du kan eventuelt sætte gearet i sport, hvis du vil kvikt frem) via kick-down funktionen, og så føler jeg mig ikke bare godt tilpas, men også sikker i vogntøjet. Der er gjort et godt stykke arbejde med hensyn til støjisolering – motoren, der selvsagt går ved lavere omdrejninger, da det er en diesel – høres knapt nok, og vej- samt rumlestøj er efter mine køreture så godt som ikke-eksisterende.

Toffee mener jeg, at den brunlige lak hedder – jeg er langt mere vild med farven end navnet.

Testbilen, som jeg har været på hjul i, er en Tiguan 2.0 TDI 4Motion BMT med 140 HK og med den store Sport & Style pakke, der er peppet op med alt, hvad den køre- og udstyrskåde kan drømme om: 2-zone fuldautomatisk aircondition Climatronic, justerbar sædevarme, opvarmelige sprinklerdyser, forlygte sprinklere, bakspejl automatisk nedblændelig, belysning i fodrum, sidespejle elektrisk indklappelige og med områdebelysning, automatisk kørelys med ”Coming home” og ”Leaving home” funktion, regnsensor (gid den aldrig kom i brug), parkeringsassistent inkl. akustiske parkerings sensorer (automatisk) parkering af bilen uden berøring af rattet. Listen over sikkerhedsudstyret og det udvendige udstyr er mindst lige lang, så den kan du læse mere om på Volkswagens hjemmeside her <—-

 

  • Jane

    Herning Volkswagen Herning
    Forhandler
    Tjelevej 16-20
    7400 Herning
    Tlf: 97 26 87 77
    Fax: 97 26 87 02
    ville gerne deltage i en aftentur ud i det grønne.
    mvh
    Jane