Facebook Pinterest YouTube

Volkswagen CrossPolo – en pyntet Polo til dem, der vil skille sig ud

Jeg havde fornøjelsen af at testkøre en Polo. Undskyld – en CrossPolo. Den er til dig, der gerne vil have lidt udstyr. Men er der bare tale om udstyr? Nej – der er tale om et andet look med blandt andet hævet karosseri. Skal det siges lidt kækt, så kan en CrossPolo sammenlignes med at have en bagekartoffel i badebuksen for at lade helhedsindtrykket fremstå mere potent.

Brutal? Nej. Anderledes? Ja. Og stylingen er vellykket, hvis du spørger mig. Foto: Volkswagen

Jeg betragter stylingmarkedet for biler som enormt. Og til dels nødvendigt. Du kan gøre din bil – uanset mærke – fremstå mere personlig ved at vælge særlige fælge, særligt læder, ekstra lygter og så fremdeles. Og så er der to udgangspunkter: Det originale og det uoriginale. Jeg er primært tilhænger af det første. At ekvipere sin bil med diverse uoriginale aggregater såsom neonlys, “speciallakeringer”, falske GTI skilte og klistermærker med skråt-op fingre, kan hurtigt ødelægge æstetikken.

På Volkswagens hjemmeside skrives modelnavet CrossPolo, men på vognen står der Cross Polo. Og jeg kaldte den Polo Cross.

Det kan ligeledes blive en halv kostelig affære at eftermontere originale (u)nødvendigheder på køretøjet, men det er her, CrossPolo bliver smart. Den kommer nemlig med et helt andet look og ditto udstyr end den “vanlige” Polo. Forvent derfor et lettere hævet karosseri (15 millimeter), sportssæder med modelbroderi, 17″ alufælge, tagræling, særlige lyspakke og pedaler og et læderrat.

Signatur broderiet. Foto: Volkswagen

Motorudvalget? Det begrænser sig til to varianter – en benzinmotor på 1,4 liter med 85 hestekræfter og en dieselmotor på 1,6 liter med 90 hestekræfter. Jeg var kørende i sidstnævnte, som bød på fornemme literpræstationer – i følge papirerne kører den 23,3 kilometer pr. liter. Man kan måske undre sig over, at motorudvalget ikke er større, men jeg er ganske sikker på, at det handler om, at CrossPolo ikke er topsælgeren i programmet.

Høj kvalitet på instrumenteringen, som hverken virker hul eller knirkende. Konservativt? Egentlig ja. Foto: Volkswagen

Volkswagen CrossPolo er frækkere at se på, end en hel vanlig Polo – ingen tvivl om det. Du ser færre af dem, den flytter sig fint, kører langt på literen, kommer (udelukkende) med fem døre og med dieselmotoren er der plads til en overhaling eller to, men uden at du kan tage permanent ejerskab på venstre kørebane. Der kunne savnes en model med automatgear – og eventuelt et sjette gear i dieselvarianten – primært fordi det “plejer” at være sådan i nyere dieselbiler.

17″ tommer fælge er standard. Foto: Volkswagen

Polo-familien spænder vidt, og skulle jeg være permanent Polo-ejer, så ville jeg kigge efter den herlige Polo BlueGT, som jeg var på hjul i Holland. Den er kvik, fås med automatgear og gør det bare generelt bedre for mig.

Læderrat med lille detalje. Foto: Volkswagen

Skal jeg lave en fordeling over de tre “små” fra Volkswagen familien, som jeg har kørt i, vil listen se således ud:
1. Polo BlueGT
2. up!
3. CrossPolo

Det handler selvsagt også om prisen – tager vi en up!, så har den knap så meget udstyr at byde på, men det, der findes, nærmer sig genialt. Den skal jeg nok vende tilbage til, men ser vi på listepriser og taler i runde tal uden udstyr og dets lige, så koster en up! (i den skrabede udgave) nærmest en tredjedel af en CrossPolo.

Konklusionen på looket? Det er vellykket. Foto: Volkswagen

Skal du have mere VW? Så findes der andre skrivelser om nye og gamle vogne fra Volkswagen lige her <—

  • http://www.facebook.com/bjornskov René Hjortborg Bjørnskov

    Den kunne være relevant med træk på alle fire, da den så ville være god i dansk vinterføre. Da dette som jeg forstår det ikke er en mulighed er det lidt, nå ja som en kartoffel i badebuksen.

  • http://www.facebook.com/parnasset Nicolai Klingenberg

    Med det look så ja – træk på alle fire ville give god mening. :)