Jeg har det lidt med gamle biler, som med gamle ure. Fungerer de, og er de til at stole på, så løber mundvandet. Og selvom jeg ikke kender til funktionaliteten af dagens vogn, så var munden ved at løbe over. Lad os komme direkte videre til dagens klassiker – en Mercedes med + årtier på bagen…
Fortæl os kort om, hvad det er en for en bil, du har?
– Der er tale om en Mercedes 230C fra det herrens år 1980. Motoren er på 2.3liter, som er fordelt på 4 cylindere, og så er motoren monteret på en automatisk gearkasse.
Hvad faldt du for ved bilen i sin tid?
– Faktisk har jeg aldrig rigtigt lagt mærke til W123-serien, da jeg ikke rigtig fandt den interessant. Jeg er jo vokset op med dem som taxa, ambulancer m.v., så bilen var faktisk for ny i min optik. Det ændrede sig for et par år siden, da jeg så en coupé stående i en kælder på Vesterbro. Linierne er jo helt anderledes end den “normale” “Bagdad taxa”, og jeg faldt pladask for den.
Og hvor fandt du den?
– Jeg har i flere år smugkigget efter en god coupé online og også tilbagelagt en del kilometer i håb om, at der skulle stå en god bil for enden af regnbuen, dog uden meget held. Bilerne var for det meste enten ødelagte af for mange “renoveringer”, eller også var de simpelthen for dyre til at mit, ret så begrænsede hobbybils-budget ville tillade at købe endnu en bil. Denne dukkede op ved et tilfælde, og der er tale om en meget solid bil i en pæn brugsstand – og med få småfejl. Den stod monteret med forkerte fjedre og nogle ret grimme hjul, men det fik jeg rodet bod på efter at have været ejer af køretøjet i fem timer. En sænkning og et sæt ret sjældne 15″ barok hjul, og så var den lige i skabet. I hvertfald efter min mening, og når alt kommer til alt, er det jo mig, der bestemmer og ikke en flot selvudnævnte smagsdommere fra veteranmafiaen.
Hvad hører du typisk fra folk, der ser bilen?
– Her i København får jeg ret mange opadvendte tommelfingre, i Jylland er det helt anderledes: Der er en W123 en bil, man har, når man kommer fra landet og måske har haft en lille vognmandsforretning.
Hvad skal enhver mand vide om Mercedes?
– At de gamle Mercedes’er er fantastisk stærke køremaskiner med en komfort, der er helt i sin egen klasse. Alt er skruet sammen, som om bilen skulle køre evigt, måske er det derfor at W123 klassen stadig bruges kommercielt i flere lande. Dog er jeg ikke sikker på, at det er tilfældet med de nye Mercedes’er, men det er jo også en helt anden snak…
Og om en Mercedes coupé?
– Se bilen fra siden og døm selv.
Hvad har du altid med i bilen?
– Persol 714, en ældre Coca-Cola køleboks og godt humør.
Det perfekt MB øjeblik”¦?
– Den er svær Nicolai, men hver eneste morgen når jeg starter en dugvåd bil, ruller soltaget tilbage og triller ud af byen uden stress.
En mindeværdig oplevelse i bilen?
– Der vil jeg ladet fotoet herunder tale for sig selv…
Hvilken musik passer bedst til en køretur?
– Aphex Twin – Avril 14th
Er det en keeper?
– Ja og nej, og jo måske.. Og øhh..
Hvad er drømmebilen – udover din Mercedes?
– Drømmebilerne må vi hellere sige, men en Ferrari 275 gtb 4 , Aston Martin DB-4 eller en Citröen DS Stationcar
Rummer din eksisterende vognsamling andet?
– Den rummer lidt vintage jern fra Stuttgart og en gammel folkevogn anno 1958…
Ejer du noget med en god historie, som du gerne vil dele? Så send en e-mail på nk@my-pleasure.dk
3 comments
Hot rod-sænkningen forstår jeg ikke. Selvom jeg ikke tilhører “veteranmafiaen” går det mig nu stadig på, at man sænker sådan en fin gammel Mercedes til noget nær ukendelighed. Er det de helt originale fjedre, der bliver kaldt “forkerte”?
Nej – det er ikke-originale, der får lidt på hatten, og vognen står til at blive bragt tilbage til den originale status. 🙂
Elsker den bil. Har kørt mange kilometer i modellen. Affjedringen er nærmest masserende, når man kører på brosten eller rammer et vejbump.