Home VW En læser og hans VW 1300

En læser og hans VW 1300

by Nicolai Klingenberg

Vi skal til endnu en herlig læseranekdote – dagens læser er ejer af en sand legende, der blev udviklet til folket. Der er tale om en bobbel – nærmere bestemt en VW1300. Men nok herfra – lad os høre, hvad læseren har at sige om sin herlige vogn.

Køreglæde a la VW 1300 – solgt i millionvis. Og mindst lige så mange historier at fortælle. I dag fortæller en læser et og andet om ikonet.

Fortæl os kort om, hvad det er en for en bil, du har?
– Det er en Folkevogn VW 1300 fra 1966. Den har sine første cirka 30 år kørt i Norge. Bilen har været igennem en større restaurering uden at ændre på det orginale design, og jeg har hele tiden forsøgt at holde den så original som muligt.

Hvad faldt du for ved bilen i sin tid?

– Jeg tror, at næsten alle har et forhold til en folkevogn, og alle drenge have en som legetøjsbil – og for mig var det det samme. Jeg er absolut ikke en hobbymekaniker og kan meget lidt med biler selv – men det er lige præsis charmen ved en folkevogn, at den er så nem at velligeholde. Min første bil, som jeg købte som 19-årig, var en VW 1600. Den jeg har nu, er min tredje folkevogn. Den har som sagt kørt i Norge, hvor de ikke salter ligeså meget, som vi gør i Danmark om vinteren, hvilket betød, at bilen var i noget bedre stand end andre på samme alder, der har kørt i Danmark.

Byvåbnet til Wolfburg, den tyske by der blev grundlagt for at bygge Volkswagen

Og hvor fandt du den?
– Helt præcist købte jeg bilen den 23. januar 1996 – det var min fødselsdag, og jeg var på skiferie i Frankrig, hvor vi mødte nogle piger, og snakken kom på den ene eller anden måde ind på, at en af pigerne havde en folkevogn, hun havde taget med hjem til Danmark fra et ophold i Norge, men hun ikke magtede at få bilen sat i stand. Inden aftenen var omme, havde jeg en serviet i lommen med hendes og min underskrift på en handel på 6.000 kroner. Den stod hun ved, da jeg hentede den nede ved Odder i Østjylland et par måneder senere

37 HK ren boxmotor

Hvad hører du typisk fra folk, der ser bilen?
– Rigtig mange har på et eller andet tidspunkt i deres liv haft en folkevogn, eller også havde deres forældre en. Den gruppe, der kommentere bilen mest, er mænd på 60-70 år – de har næste altid en historie, de skal dele med mig om deres folkevogn. Og der er rigtig mange charmerende historier!

Hvad skal enhver mand vide om Folkevogn?
– Volkswagen blev jo – i ordets bedste forstand – skabt af Hitler-Tyskland som en bil til folket, som alle havde råd til. Den første model blev præsenteret i 1936, designet af Ferdinand Porsche (ja, ham!). Bilen nåede dog aldrig at blive introduceret til folket før 2. verdenskrig, hvor bilen kun blev brugt af den tyske hær. Men op gennem de følgende årtier, blev bilen den mest producerede bil til produktionen stoppede i slutningen af 1970’erne (produktionen forsatte dog i Mexico frem til 1990’erne).

Instruktionsbog anno 1963 – se hvordan modellen er klædt på med kørehansker og det hele

Hvad har du altid med i bilen?
– Min telefon! 7-9-13 har jeg aldrig haft driftsproblemer, men når man kører en bil, der er 46 år gammel, tager man sine forholdsregler...

Det perfekt folkevogns øjeblik”¦?

– En solrig sommerdag med hele familien på de nordsjællandske landeveje – den perfekte undskyldning til at finde et ishus. Eftersom bilen er original og dermed uden sikkerhedsseler, er det et hit for ungerne, når de kan få lov at hoppe rund på bagsædet. 

En mindeværdig oplevelse i bilen?
– Det får mig altid til at smile, når jeg møder en anden folkevogn, og man hilser på hinanden – man tilhører det uskrevne folkevogns-broderskab. En anden sjov historie foregik, da jeg for et par år siden fik problemer med gearkassen i den oprindelige originale motor. En gammel vw mekaniker i Jylland skulle hjælpe mig med at reparere den, men ringede istedet og tilbød mig at at sætte en ny motor i. Det havde jeg umiddelbart ikke lyst til, men så gav han mig et tilbud, jeg ikke kunne afstå; det danske forsvar havde solgt ud af deres lagre, og iblandt genstandene var originale VW motorer, som han havde fået fat i. Forsvaret havde vist købt dem i sin tid grundet deres luftkølede evner – således kunne de bruges som generatorer, hvor som helst gennem 1970’erne og 1980’erne, hvis  russerne kom. Russerne kom som bekendt ikke, og derfor blev jeg den lykkelige ejer at en splinterny orginal vw1300 motor for 5.000 kroner  – eneste downside var jeg jeg mistede 3 HK fra de oprindelige 40HK til 37 HK!

Ikke mange knapper at blive forvirret over – læg mærke til hvordan rattet er blevet slidt gennem 46 år

Hvilken musik passer bedst til en køretur?
– Den syngende musik af en lufkølet bobbelmotor – der er ingen radio i bilen!

Hvad er drømmebilen – udover din VW?
– Inden for rimelighedens grænser fik jeg min Audi A6 2,8 aut. for nogle måneder siden – den er helt fantastisk. Skulle jeg drømme lidt “højre” og kunne vælge frit, tror jeg det blev en Range Rover Vouge.

De to tyskere…

Har du et lækkert ur, en bil, et møbel eller noget helt andet, der rummer en god historie? Så send en mail på nk@my-pleasure.dk – og ja, du kan godt være anonym.

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk