Home Automobiler Et kig på den nye Mercedes A-Klasse

Et kig på den nye Mercedes A-Klasse

by Nicolai Klingenberg

Jeg har ejet en Mercedes, men det er nogle år siden. Det var en Mercedes 300 SL, jeg var begejstret for den, men jeg følte mig lidt for ung til sådan en vogn. Hvorfor? Fordi jeg ofte blev hilst på af andre ejere af samme SL-serie, når vi passerede hinanden. Det var mægtig hyggeligt, men problemet var, at de rundt regnet var tre årtier ældre end jeg. Og så kørte de med sixpence. I dag skal vi se på den nye A-klasse, og den vil jeg betegne som “væsentlig yngre”…

Den får på alle tangenterne i pressekittet. Jeg vil nu gerne have mulighed for selv at snuppe nogle fotos ved lejlighed. Med eller uden røgmaskine…

For tiden begejstres jeg ved de mindre biler – dels fordi, de er knapt så tørstige, dels fordi de er forholdsvis billige, men også fordi jeg ikke har brug for voldsomt meget plads. Så langt, så godt. Billig skal dog ikke misforstås, for vi skal på den anden side af 300.000 kroner for at komme i sving med en A-Klasse. Det er mange penge – men det er en rimelig pris i min bog, når man har med en spritny Mercedes at gøre.

For pokker det ser godt – og maskulint – ud…

Jeg husker den gamle A-Klasse – og mere har jeg ikke at sige til den model. Den var ikke lige mig – og langt fra, hvad jeg forbinder med Mercedes. Så lad os lade fortid være datid, og se på nu og her scenariet. Det, der først springer mig i øjnene, er det nye design, som er blevet langt mere maskulint. Og lækkert. Fikst – og knapt så konservativt, som man måske kunne forestille sig. Jeg lader designvideoen herunder tale sit eget sprog.

Så langt, så godt. Vi kan hurtigt blive enige om, at bilen i videoen, ikke er den gængse basis eller startmodel, men sådan er det som oftest med reklamer. Man viser det, man kan – og lidt til. Derudover er man med på det teknisk – et “Connected” tiltag følger trop, hvor andre er fint i gang. Det handler om den evig-vigtig smartphone, som de fleste hellere husker end at låse døren derhjemme. En video, der forklarer det hele? Så gerne.
Der findes i flere udstyrslinjer, og man har valgt at være rar ved danskerne, vil jeg mene. Standardudgaven føres slet ikke i landet, hvorfor vi begynder med udstyrslinjen Style, som blandt andet byder på aluminiumsfælge, multifunktionsrat i læder, skjult udstødningssystem, lidt chrom-effekter og andre kosmetiske lækkerier. Plus en masse andet, som jeg linker til om et par linjer.

Ligner den første foto? Måske – men læg mærke til, at der er en helt andet – og mere potent – front på denne A-Klasse.

Jeg har ikke været på hjul i vognen, men jeg skal hellere end gerne tage en tur. Eller to. Jeg har regnet mig frem til, at vi får rundt regnet syv varianter til salg i landet – fire med benzinmotorer og tre med diesel. Alle med træk på forhjulene i øvrigt. Min hang til automatgear kan opfyldes i én model, som hedder A180 CDI BlueEFFICIENCY.

Den sorte hule – med teknisk integration af det vigtige i tilværelsen: Smartphonen…

Skrivelsen her er kun toppen af isbjerget – man har strikket et hav af informationer og film sammen om den nye A-Klasse på Mercedes’ hjemmeside her <–

You may also like

15 comments

Steffen 19. september 2012 - 22:29

Der kommer også en 8ende model A 45 amg.

Reply
nicolaiklingenberg 20. september 2012 - 08:09

Tak, Steffen. 🙂

Reply
Anders Riedel 19. september 2012 - 23:45

Den er umiddelbart en sjat for dyr er den ikke? Derudover stod jeg til et vel besøgt åbent hus i København og med fare for at lyde en smule opdelende, så var der 3 målgrupper til stede, som jeg så det… 1. segment var den ældre herre og pæne kone fra whiskeybæltet, der udover at se på A-klassen også satte sig ind i C-klassen og lod som om man lige så godt kunne være der for at se den, men bare havde valgt en travl dag at gøre det på. Den 2. gruppe (som dominerede en del), var den udenlandsk talende familie og her var det især mændene, der var på tæerne… De kunne vist godt li’ det de så og snakken gik højlydt på en del internationale sprog både indenfor og udenfor, mens de betragtede de stjernebesatte biler. Det lyder måske enormt fordumsfuldt, men der gik altså lidt taxa-light fornemmelse i den. Flere fra denne gruppe var klar til at handle på stedet og ville høre om udstyrsniveau og mulighed for at få lidt af det hele med til en god pris! Sidste gruppe var den yngre trendy mand (sådan en som dig Nicolai). De sagde ikke et ord, men satte sig stille ind, tog lidt i rattet, bookede ikke rigtig tid til kørsel, fordi køen var for lang og så summede de ellers lige så stille ud. De skulle nemlig også nå forbi Audi Sportback og høre om den A3 4-dørs der vist kommer primo 2013 og så skulle de måske en tur til Nærum og se den nye V40, som i den grad (også?) sparker røv på papiret og er guf for øjnene. Den gruppe så ikke ud til at have besluttet sig endnu og det ved jeg, for på nær den trendy del og manglende likvider til anskaffelsen, så hører jeg vist til den gruppe. Ja der er noget at vælge imellem p.t., men jeg synes den er lidt for dyr… Den blev i øvrigt lanceret i Sverige forleden til yderst rimelige 215k svenske kroner mod de danske 330k. Det giver sgu lidt kuldegysninger, men ændrer ikke på at det er en flot bil og et frisk pust fra Mercedes.

Reply
nicolaiklingenberg 20. september 2012 - 08:18

Underholdende observationer, Anders. Prisen? Ja, 300.000+ er mange penge, men er det mange for en Mercedes? Konkurrencen synes hård med de andre modeller, du nævner – imagemæssigt vil jeg dog mene, at Mercedes ligger over de to andre; er du enig?

Jeg har set Volvoen på print, og jeg er enig med dig – den ser absolut lækker ud. Hvad er prisen på Volvoen og Audien i øvrigt?

Tak for input, Anders.

Reply
Anders Riedel 20. september 2012 - 09:44

Ja der er nu noget over en Mercedes, som de andre (måske) ikke har – Så meget vil jeg (som minimum) give dig og så er “læderstandarden” altså ikke noget man skal kimse af! Audi og Volvo er lige under de 300k og i Volvoens tilfælde, har jeg hørt at det er med MEGET standardudstyr, som ellers koster en formue og så er den jo lige kåret til verdens sikreste bil nogenside af Euro NCAP. Den virker p.t. som den mest direkte konkurrent til Mercedes…
http://www.youtube.com/watch?v=xn0az3vaAmY

Reply
Steffen 20. september 2012 - 11:39

Tror Anders har fat i den lange ende her, i glemmer dog et par konkurrenter BMW 1 og Mini Countrymayn. De ligger begge prismæssigt meget tæt på MB’en og image mæssigt ligger de højere.

MB i Danmark, har et problem, som de tildels selv er skyld i og det er, at “alle” MB personbiler er taxa’er, hvilket trækker lidt ned, hvis man skal skabe en “modebil”. Det bliver spændende, at se hvor mange A klasser der kommer til, at trille rundt i kbh med taxa skilte på og hvilken effekt, det får på privatkunderne.

Kender et par stykker, der har været ude og købe i det her segment og de er alle landet hos Audi, da Audi har justeret udstyrspriserne i den rigtige retning, hvilket gjorde den til det bedste køb.

Volvo’en skulle eftersigende have en stor blindspot bag i, grundet c ctolpe designet.

Reply
Sebastian Krausing 20. september 2012 - 11:12

Den er rigtig lækker og kører ganske godt. Jeg var kort forbi Mercedes i Hørsholm, hvor de havde den mindste 180 benziner stående.
Mht. til prisen er den vel som forventet. Men selvfølgelig kan man få rigtig meget Focus og sikkert ny Golf for pengene.

Reply
nicolaiklingenberg 20. september 2012 - 22:50

Hvad var det mest positive ved den efter din mening? Eller mest overraskende?

Reply
Sebastian Krausing 20. september 2012 - 23:42

Jeg nåede kun at køre den kort i styrtende regnvejr, men den føles skarp hvad angår køreegenskaber, også kunne jeg også godt lide gearingen.
Jeg synes ikke der var noget bestemt overraskende, men det virkede som en super lækker vogn.

Reply
Anders 23. september 2012 - 16:29

Jeg har også prøvet den i Hørsholm nu. I en 200 udgave. Den kører dejligt. fast og tæt og med utrolig gode køreegenskaber. Den oser af kvalitet. Så kommer vi til minusserne. En 200 er sløv(!?!) i optrækket og den dieselmotor decideret larmer, selv ved lave hastigheder. Den er bare ikke i orden Mercedes, der havde jeg personligt forventet meget mere. Min kommentar om prisen er også stadig fuldt ud relevant. Den er super lækker at se på, den kører godt, men det sidste skulle som minimum også være der, for at prisen skal forsvares OG så skulle den også have overrasket mig og ligesom Sebastion, var jeg bare ikke overrasket – Den var kun som forventet.

Reply
Anders 23. september 2012 - 16:31

…og med Sebastion mener jeg selvfølgelig Sebastian.

Monica 20. september 2012 - 19:34

Ha ha Anders, sikke en fed tur du har haft!
Vi kører A klasse nu. Den version vi ikke taler om…
Men for the record, så er det en vildt fed by bil. Den har oceaner af plads og kan parkeres på et frimærke. Eneste store minus (udover min mand syne den er fesen), er den vildt dårlige lyd i standard anlægget.
Men vi skal helt sikkert ud og prøve den nye A, mon ikke det blir til en upgrade, hvis jeg får lidt indflydelse..

Reply
Anders 20. september 2012 - 22:40

hvor skal barnevognen så være Moni?

Reply
Peter Hvidt 5. november 2012 - 12:43

Hej Nicolai. Alle modellerne fås med automat gear. Og i MB A 250 CGI sport, har AMG været indover bilen, de har blandt andet pillet ved den 7 trins dobbeltkoblings gearkasse, så den skifter rent faktisk mår man hugger til pedallerne på rattet, til forskel for eks. franske biler.

Reply
nicolaiklingenberg 6. november 2012 - 01:20

Tak for det Peter! 🙂

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk