Jeg ville virkelig gerne have været i Los Angeles for nylig – dels på grund af vejret, men også på grund af lanceringen af Beetle Cabriolet, som netop har haft verdenspremiere “over there”. Selvom nutidens cabrioleter egner sig til de fleste lande, så er dagene i Danmark, hvor den topløse kørsel er sublim, måske knap så mange, men det skal ikke hindre mig i at give dig lidt info om bilen…
Du husker måske den tidligere skrivelse med “den nye” Beetle – den var (og er stadig) mere sporty end den første relancering, og den kan stadig sine referencer til den oprindelige bobel fra Volkswagen. Den aller første åbne Beetle blev lanceret i 1949, og i hjemlandet går den under navnet Käfer. Det anede jeg ikke – men det gør jeg nu. Frem til 1980 blev vognen produceret i 330.000 eksemplarer, og det er i øvrigt ikke mange, jeg har set på dansk jord.
Selvom det er uhyggelig mange år siden modellen kom til verden, er der stadig referencer til “klassikeren”, som nemt kan afkodes – lur engang på forlygterne, selve “formen” på bilen, de runde instrumenter og det nok så famøse handskerum.
Men, men, men – det hele skal ikke gå op i nostalgi. Derfor har man selvtaget taget alverdens, nutidige finesser i brug. Jævnfører man “dengang” med nu, så er foldetaget selvsagt automatisk, gearkassen kan være ligeså – og så kan den foldes ned under transport. Ja, ja – det er der andre biler, der også kan og har kunnet længe, men det skal da nævnes. Derudover har man rumsteret med kalechen, så den nu skulle fylde mindre, når kluden er nede – og dermed skulle udsynet være bedre.
Man lover, at benpladsen på bagsædet er rigelig, hvorfor pladsen også skulle kunne indtages af voksne – og har man brug for det, kan splitbagsædet slås ned, så det eksisterende 225 liters bagagerum udvides. I øvrigt giver jeg to tommeltotter op for pressebillederne – her er mere livsstil end vanligt, og det virker langt bedre på undertegnede. Lidt mindre corporate – og langt mere lækkert.
Vognen kommer til Kongeriget Danmark til foråret – i første omgang med 105 hestekræfter, som leveres af en 1,2 TSI motor. Flere motorer skulle følge efter – blandt andet en 2,0 TSI med 200 hestekræfter samt to dieselmotorer.