Home EkviperingKluns David K udvider med John Henric & Friends

David K udvider med John Henric & Friends

by Nicolai Klingenberg

I Store Kongensgade 42 har David K netop udvidet ekviperingsemperiet med endnu en forretning. Denne gang er det en lille forretning med et enormt udvalg i sløjfer til halsen. Men hvorfor nu det? Og hvad er tankerne bag? Det fortæller David Krarup i dag.

Matas til venstre, Pily i midten og David K med sødeste søn til højre.

David – du står blandt andet bag Herrernes Magasin, og nu også John Henric & Friends, men hvad er det nu for noget?
– Forvirringen er total! Nej altså, jeg så chancen til at slå et slag for min “passion for fashion” : Very Gentlemanish. Det virker som om, mænd tør være mere fokuseret på detaljerne. De er, som ægte oldschool gentlemen, interesserede i at skille sig ud. I Herrernes Magasin har vi enormt fokus på jakkesæt til bryllup og business, og tilbehøret er et vigtigt appendix. Rådgivningsarbejdet i  Herrernes Magasin er omfangrigt , fordi der hviler et ansvar for gæsternes tilfredshed med pasform og tilretninger.  Med John Henric mærket har jeg mødt et udvalg, som alle mænd kan lide. Ingen kender mærket og meget få kender hele omfanget af kollektionen. Derfor, med udgangspunkt i John Henric og med fokus på butterflys, inviterede vi alle konkurrenterne indenfor. Mange har taget imod udfordirngen, og i dag har vi faktisk lykkedes med at have Skandinaviens – by far – største udvalg. Det blvier befriende kun at sælge alt det sjove, alt det frække og farverige. Det har længe været et lille hemmeligt ønske.

Åbningsramasjang

Sløjfer til enhver smag – og fra blandt andet John Henric

Sortimentet tæller over hundredvis af forskellige butterflies – hvorfor denne satsning?
– John Henric & Friends vil ende med at blive verdens bedst assorterede butterflybutik.  Det kræver at vi får endnu flere mærker end idag. Jeg er også ude på at vise resten af branchen, at de skal vågne lidt op: De danske mænd er klar til at tage skridtet- vi kan ikke være bekendt kun at have eet eller to brands i butikken: 10-20 butterflys i udvalg er pinligt.

Der findes et bredt udvalg af få ting – alle til gentlemænd

Hvorfor mener du, at der er plads sådan nichebiks i København?
– Der har før været den slags forretninger i København: Petitgas med hatte, handskeforretninger og så fremdeles. Herrernes Magasin er for den sags skyld også en specialforretning. Vi kunne jo ikke drømme om at have jeans i butikken. Det gælder jakkesæt. Den slags dedikerede forhandlere er sjældne og desværre også på retur. Derfor elsker jeg at kunnne bidrage med en helt åndsvagt dedikeret forretning til alle de drenge og mænd, der ligesom jeg vil kæmpe for, at det hele ikke er de samme mulitnationale ensartede varesortimenter der møder os – på alverdens shoppinggader.

København er altså ret cool. Jo mere jeg kommer ud i verden, og det blir da til 4-5 metropoler hvert år, så ser jeg Københavns fortrin og evene til at skabe stemninger og forretninger af international klasse.

David K med frue

Hvad skyldes butterflyens stigende popularitet efter din mening?
– Krisen. Krisen har gjort at bling er blevet mindre klogt. Manden med butterfly er intellektuel, vidende og åndsfuld. Sammen med tweed og andet gentleman-gear er det blevet trendy at se magtfuld, modig og vidende ud.

Lommetørklæder i skøn farvelade

Hvad siger du i øvrigt – butterfly eller bow tie?
– Det er som vinden blæser. Butterfly er virkelig et internationalt ord.

Herligt flet bælte

Hvad kan man ellers åbne døren og erhverve sig, hvis man lægger vejen forbi?
– Der er mange hundrede butterflys at vælge imellem. Der er alle de 13 kategorier fra John Henrics mandeunivers – ikke mindst deres skjorter. Derudover er der er seler, ærmeholdere, sokkeholdere. Der er ikke store brands som Boss eller Ralph Lauren, de gider ikke lege med eller kun at levere én type varer til butikker. Det er lidt synd. MEN heldigvis er det et væld af andre, der har fat i de lange strå: Edsor er Tysklands mest vanvittige butterfly og slipsefabrik. De er dyre og blærede. Då er der italienere med porcelæn, aluminium og silke. De er vilde og kun for absolut rutinerede butterflykendere: cor sine labe doli. Så kan du iøvrigt møde nogle udsædvanlige medarbejdere, der er meget dedikerede og holder af deres job, og anser det for vigtigt at for spredt budskabet om gentlemanish. Det at være gentleman så meget du orker. Vores billigste butterfly koster 300 kroner og er i silke, mens dyreste koster 1.500 og er i aluminium.

Udvalget er og bliver gennemført – well done, David og co.

Hvad mener du, enhver mand bør vide om butterflyen?
1) At det er noget, man bærer af lyst og ikke af pligt 65 % af slipsebærere er pligtbrugere, mens 90% af butteflybærere er “lystbrugere”
2) At det er meget nemt at selvbinde , men at færdigbundne også er ok
3) At den kan risikere at være kommet for at blive

Træd indenfor – der er god service og bredt udvalg

 

Du finder John Henric & Friends på Facebook her <–

You may also like

0 comment

John Kreiner 26. november 2012 - 13:22

Det ligner en rigtigt spændende forretning, som naturligvis skal konsulteres ved næste besøg i hovedstaden.

Desværre skæmmer det – i min opfattelse – at indehaveren optræder med kasketten omvendt på. Som et cykelbud, der lige har fået sit første sæt tøj. Det er absolut ikke “gentlemanish” – for nu at bruge et udtryk fra teksten.

Og det er absolut IKKE ok at bruge færdigbunden butterfly – måske på hype-caféer og -diskoteker, men ALDRIG blandt gentlemen… En gentleman binder selv sin butterfly..!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk