Home Citroën Citroen DS3 Cabrio – blive klogere på vognen og vind en weekend i den

Citroen DS3 Cabrio – blive klogere på vognen og vind en weekend i den

by Nicolai Klingenberg

Først var det officielt forår. Så nærmede vi os ti plusgrader. Så faldt sneen igen. Det er muligt, at foråret lader vente en smule på sig, men det gør dagens bil – Citroen DS3 Cabrio – ikke. Den er en realitet, og nu du kan vinde en weeekend i bilen.

En lun sommeraften med himmelkig? Ku' godt. Også en forårsaften for den sags skyld...

En lun sommeraften med himmelkig? Ku’ godt. Også en forårsaften for den sags skyld…

Når vejret viser sig fra sin kørevenlige side, er der ikke meget, der slår en tur gennem byen eller landskabet med taget nede. Jeg har haft fornøjelsen af at eje to åbne biler, og så snart årets første solstråler rammer min bil, så gibber det i mig for at slå taget ned. De tidligere vogne, jeg havde, var af ældre dato, hvilket kunne gøre køreoplevelsen støjende ved højere hastigheder – både med “kluden” nede og oppe. Nutidens maskineri byder dog på mere komfort, men det er en anden saga.

Palmesus

Palmesus og minimalt vindsus…

Lad os begynde med et par hårde facts i punktform:

. Taget åbnes og lukkes elektrisk. Og det kan foregå med en hastighed på helt op til 120 km/t. Ganske praktisk med det danske vejr…
. DS3 Cabio har fem fulde pladser i bilen, som den eneste bil i dens klasse
. Har du ry for pakke heftigt? Ingen problemer. DS3 Cabrio har det største bagagerum i klassen med 245 liter

Når en vogn skal modificeres eller introduceres som “åben”, så koster det gerne på vægten. Bilerne tager nemt 100 kilo på, men i dette tilfælde er der lagt 25 kilo på. Man har rumsteret med konstruktion, så vægtforøgelsen blev minimal Dermed skulle den åbne “nye” have samme herlige køreegenskaber som i en vanlig DS3. Da jeg ikke har prøvekørt den topløse frækkert, kan jeg ikke skrive under på det faktum, men til gengæld ser jeg frem til en prøvetur, når vejret arter sig.

Og på købsdagen blev der læder...

På købsdagen blev der læder…

Taget rulles sammen på 16 sekunder, og det sker via en kontakt, der er placeret ved siden af knappen til loftslyset – og der kan vælges mellem tre positioner: Delvist åbnet, vandret eller helt åbent. Lidt a la at rulle lynlåsen ned, trække bukserne ned til knæene eller helt ned til anklerne om man vil. I tagåbningen er DS3 Cabrio udstyret med et lille net, der fungerer som vinddeflektor, så bagsædepassagererne får mindst mulig vindstøj og slipper for, at luften står og ”pulserer” i kabinen.

Og der blev lys...

Og dernæst blev der lys…

I Danmark får vi tre “niveuaer”, når det kommer til udstyr – Design, Style og Sport er varianterne døbt, og man forventer størst interesse for Style. Her kan de kommende ejere se frem til standardudstyr såsom abs og ESP, 6 airbags, tågeforlygter, parkeringssensor bag, aircondition, el-justerbare sidespejle, eldrevne sideruder , fartpilot og hastighedsbegrænser, varme i forsæder, læderrat og 16” alufælge. Skal der mere fut i kabinen kan du skele til Sport, som også tæller baglygter med 3-D effekt, automatisk klimaanlæg samt HIFI-system med subwoofer, Bluetooth og USB-box. Derudover kan du vælge mellem tre typer stof til taget på bilen.

Signatur lygter på bagenden

Signatur lygter på bagenden

Som vanligt vil det være muligt at tilpasse sin DS'er med individuelle løsninger.

Som vanligt vil det være muligt at tilpasse sin DS’er med individuelle løsninger.

DS-serien har som tidligere nævnt heftigt fokus på design, og DS3 Cabrio signatur skal findes i baglygterne, som byder på en særlig 3D virkning. Vognen vil desuden være let genkedelig via sin B-stolpe, der ligner en hajfinne, der titter op over “vandoverfladen. Frontens LED-kørelys er i øvrigt også værd at fremhæve – en fiks, lysende detalje, der lige giver lidt ekstra på finesse kontoen.

Der er en ny Cab på vejen - bemærk den famøse hajfinne mellem de rude. Det ligner en haj, der svømmer modsat køreretningen.

Der er en ny Cab på vejen – bemærk den famøse hajfinne mellem de rude. Det ligner en haj, der svømmer modsat køreretningen.

DS3 Cabrio motorerne byder på tre forskellige benzinmotorer og en dieselmotor. Bemærk det tredje punkt, der nok skal få de fartglade op fra sæderne – og eventuelt op gennem taget.

sdf

sdf

  • Den nye 3-cylindrede benzinmotor VTi 82 på 1.2 liter med 5-trins manuelt gear,  82 hk og 20,4 km/liter i EU-mix
  • VTi 120 på 1.6 liter med 5-trins manuelt / 4-trins aut.gear, 120 hk og 16,9 eller 14,5 km/liter i EU-mix
  • THP155 på 1.6 liter med 6-trins manuelt gear, 156 hk og 16,9 km/liter i EU-mix.
  • e-Hdi 90 på 1.6 liter med Stop&Start og E6G, 92 hk og 26,3 km/liter i EU-mix.

Lad os runde af med en video…

Priserne begynder ved 219.990 kroner, og er du til en finansieringsløsning, kan vognen blive din fra 1.975 kroner om måneden, hvis hugger du til inden den 31. marts

sdf

Lur gerne ekstra nøje på fronten og lygterne. Det ser nu godt ud…

Glad for skrivelser om Citroën? Så besøg Citroën kategorien her

Book en prøvetur, og en vind en weekend lige her

 

 

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk