Home Citroën Citroën DS5 – et flagskib med herlige designdetaljer

Citroën DS5 – et flagskib med herlige designdetaljer

by Nicolai Klingenberg

Den står på video i dag. Og en præsentation af den nuværende DS5, som jeg har leaset i forbindelse med samarbejdet med Citröen. Kort fortalt? En crusier. Med plads til det hele – herunder et frit venstreben, da “dyret” er udrustet med automatgear. Du får snapshots af herlige designdetaljer, men der bydes også på en video, hvor jeg klokker i geografien…

My ride - eller min DS5 om du vil.

My ride – eller min DS5 om du vil.

Lad os begynde med lidt facts. Den Citroën DS5, jeg triller rundt i er en 1,6 liters dieselmotor med 160 hestekræfter. Og det føromtalte automatgear. En sådan sammensætning giver dig lidt over 16 kilometer på vejene for hver liter diesel. Så langt, så godt. Modellen fås i flere forskellige udstyrsvarianter, og der er i øvrigt kampagnepris på modellen for tiden. Aflægningspladsen er lige som jeg kan lide den: Rigelig. Stor midterkonsol med to rum – et alvorligt stort et og et mindre, men også fin plads i dashboardområdet.

Auto

Auto

Det indvendige design er der – grundet DS titlen – gjort rigeligt ud af. DS-serien har stolte traditioner udi design, som går tilbage til 1950’erne, og det ses også i dag. Man har kælet for detaljer, der som sådan ikke er strengt nødvendige, men som generelt ser godt ud. Et analog ur, knapper til lås og vinduer er et stykke design i sig selv, mens enhederne til styring af klima og lys også har fået ekstra opmærksomhed.

Analog tid

Analog tid

Absolut elegant design udi knapper til styring af vinduer og centrallås

Absolut elegant design udi knapper til styring af vinduer og centrallås

Vi tager lige en tekstpause og springer videre til filmen – og jeg beklager selvsagt den lille svipser udi bynavne.

 

Så vidt, så godt. Videre i interiøret, hvor vi også finder rattet med aludetaljer i bunden, talrige knapper til styring af radio/musik, telefon og cruisecontrol. I midten af rattet findes desuden horn, hvis du skulle være i tvivl.

Lille, men fiks detalje.

Lille, men fiks detalje.

Dashboardet er i øvrigt af høj kvali – og er kendetegnet af elegante linjer, der skulle have en relation til et cockpit i et fly.

Glem alt om knirkende plast

Glem alt om knirkende plast

Køreegenskaber? Lad mig slå fast med det samme, at der er tale om en “cruiser”. En støjsvag en af slagsen. Den ligger solidt på vejen, er støjsvag, men følger absolut fint med trafikken og i overhalinger, når kick-down effekten gør sit indtog. Et gammelt Citroën minde tager mig tilbage til barndommen, hvor en onkel transporterede os over lange afstande i en absolut rummelig, men svært gyngende Citroën. Gyngeriet er fortid i dag, og da jeg overlader rattet til en anden på en prøvetur, er overraskelsen stor. Der tales i luksus-termer. Kender du kun til fortidens “komfort” i Citroën regi, er jeg sikker på, at du vil blive overrasket over nutiden. Det skal selvsagt nævnes, at alle biler har udviklet sig gevaldigt gennem de sidste årtier, men nogle mærker har flyttet sig væsentligt mere end andre. Udgangspunktet har muligvis oprindeligt været ringere, men afstanden mellem bilmærkerne i dag synes mindre – ingen nævnt, ingen glemt.

Et foto fra PR-arkivet

Et foto fra PR-arkivet

Du fik lidt detaljer omkring design og årstal i videoen, men der flere karakteristika, der rummer hver sin historie. Og detaljer, man først bemærker, når man er på hjul. Når du for eksempel skal parkere, kan det begrænsede udsyn bagudrettet være drilsk, men du hjælpes på vej af en parkeringssensorer. Intet nyt i det. Til gengæld tændes en række LED-lys under begge forlygter, og det lyser nærområdet op – og så ser det ganske elegant ud.

Det begyndte med et par flygtige streger...

Det begyndte med et par flygtige streger…

Det ydre er desuden præget af krom i rigelige mængder. Og også på afgangsrørene. En sabel-lignende kromlinje har fået en iøjefaldende plads fra forlygterne og op til sidespejlene. Du skal i øvrigt vide, at Citroën DS5 er en videreudvikling af konceptbilen C-SportLounge, som blev præsenteret i Frankfurt i 2005.

Det begyndte med en gul konceptbil...

Det begyndte med en gul konceptbil…

Pladsen er i øvrigt alt andet end en mangelvare. Det hænger sammen med, at Citroen DS5 er den største i DS-serien – det betyder blandt andet et bagagerum på 468 liter. Trods mine ydmyge 183 centimeter, føler jeg mig alt andet end klemt eller i fare for at støde vokshatten i det mørke loft. I øvrigt skal der også sendes en stor tommeltot opad til både tonede ruder og frækt mønster på sæderne – der findes talrige muligheder i øvrigt. Og jeg har faktisk ladet mig fortælle, at designgruppen hos Citroën har headhuntet talenter fra Louis Vuitton…

Og så er det her i øvrigt en af de mere afdæmpede varianter. Forestil dig samme look i cognacfarvet læder...

Og så er det her i øvrigt en af de mere afdæmpede varianter. Forestil dig samme look i cognacfarvet læder…

Få endnu flere Citroën DS5 facts her

 

You may also like

1 comment

Kristian Jørgensen 9. marts 2013 - 09:07

DS5 er sådan en vogn, der gør gadebilledet en anelse kønnere. Det skal Citroën (og du) have tak for.

Men mig bekendt yder PSA-koncernens 1,6 diesel kun i omegnen af 110 hk, så mon ikke det er den 2-liters, du er kørende i?

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk