Home Living Om at være vild med Arne Jacobsen – Rasmus Warnke Nørregaard taler ud

Om at være vild med Arne Jacobsen – Rasmus Warnke Nørregaard taler ud

by Nicolai Klingenberg

Selvom Rasmus Warnke Nørregaard interesserer sig for rigtig mange møbelarkitekter. I dag? Der handler det om Arne Jacobsen. Både lidt om de “kendte” kreationer, men også lidt om dem, der spås at stige i værdi, men også de mere sjældne sager. Først får du dog min personlige favorit…

sdf

Svanen. Ku’ godt.

Rasmus – hvordan kom du i sving med Arne Jacobsen?
– Arne Jacobsen var en af de første danske møbelarkitekter, jeg fik interesse for, og det var også hans lænestol ”œÆgget” i cognacfarvet læder, der var et af mine første rigtige køb. Min første tid med Arne Jacobsen var som en forelskelse og jeg kunne ikke få nok. Når jeg møder folk i dag, som netop har stiftet bekendtskab med AJ, så føler jeg stor misundelse. Misundelse over at de skal til opdage og opleve det hele første gang.

Det begyndte med et æg...

Det begyndte med et æg…

Hvad er det ved hans kreationer, der tiltaler dig?
– Alt hvad Arne Jacobsen tegnede var gennemtænkt til mindste detalje. Intet var overladt til tilfældighederne. Derfor er hans design smukt fra alle vinkler, og man bliver aldrig træt af at kigge på dem. Det er denne holdbarhed der tiltaler mig. Hans møbler er klassikere og altid aktuelle. Mange af de nyudklækkede møbeldesignere er stadigvæk dybt inspireret af Arne Jacobsen. Tænk på at tegne noget for 50 år siden som bare holder og holder. Det er fascinerende.

Hvordan har prisudviklingen været – og hvad mener du fremtiden byder på?
– Priserne på Arne Jacobsen har ligesom så meget andet været påvirket af finanskrisen. Der er ingen tvivl om, at priserne for fem år siden var noget højere. Jeg kan huske flere auktioner, hvor udenlandske opkøbere fra Japan, Kina og USA, bød effekter op i svimlende summer. Der er stadigvæk svimlende hammerslag, men toppen af hysteriet er taget væk. Nu er det primært de gode Arne Jacobsen effekter der får høje hammerslag. Ægget i cognacfarvet læder er stadigvæk dyrt og en god investering, Jeg vil derfor sige, af prisudviklingen er stabil, og at køb af hans design er som at sætte penge i banken.

Gryden

Gryden

Arne Jacobsen har været omtalt heftigt gennem de seneste år, og nogle vil mene, at vi har set nok til ham, men hvad mener du?
– Selvfølgelig har vi ikke hørt nok om Arne Jacobsen. Han er ikke noget forbigående. Der er selvfølgelig en chance for at det hele bliver lidt for mainstream. Men det han har tilført og givet vores verden er helt unikt og ikke noget, man kan blive træt af.

Vi kender alle Ægget og Svanen, men hvilke modeller, mener du, er oversete eller mere eller mindre ukendte?
– Der er mange fantastiske møbler af Arne Jacobsen. Mine personlige favoritter er Dråben, Grand Prix stolen og Gryden. Dråben og Gryden tegnede han til SAS hotellet og var en del af den totalindretning han stod for. Ingen af de to nævnte stole har været i folkelig produktion. Man skal derfor ud og købe den antikvarisk eller på auktion. En original Dråbestol kommer nemt op i 60.000 kroner. Grand Prix stolen er et enestående stykke møbeldesign. Den er så lækker og jeg kan bare ikke få nok af at kigge på den. Den blev introduceret af Fritz Hansen på forårsudstillingen på Kunstindustrimuseuet i 1957. Samme år blev stolen udstillet på triennalen i Milano, hvor den vandt førsteprisen – Grand Prix, som er udstillingens fineste udmærkelse. Heraf navnet Grand Prix. Den produceres stadigvæk, men desværre ikke med de fantastiske træben. Jeg har selv dem med træben, og de kan næste ikke holde til noget. Det er grunden til at de kun fås med stålstel i dag.

Det var... Dråben.

Det var… Dråben.

En Svane er ikke bare en Svane – de originale er lidt anderledes end de nye, men hvilke konkrete forskelle er der tale om?
– For en møbelnørd som mig, er der kæmpe forskel. Jeg kunne aldrig finde på at købe en nyproduceret svane af AJ. Jeg vil have det originale møbel, som er fremstillet på den oprindeligt tiltænkte måde. Dette er også selvom de nye produktionsmetoder er bedre og mere holdbare. En gammel svane har f.eks en hel profileret aluminiumsfod. En fod man støbte i et stykke. Dette gør man ikke længere. Aluminiumsfoden var alt for bekostelig at producere og havde sine svagheder i konstruktionen. Skallen på den ældre svane er udformet i et skummateriale, hvor den nye model er udført i polyuretan forstærket med glasfiber. Men det vigtigste er den følelse som et ældre møbler giver. Dette er den største forskel.

Grand Prix stolen

Grand Prix stolen

Hvis du skulle pege på en absolut sikker AJ investering, hvad skulle det så være for et møbel?
– Alle Arne Jacobsens møbler er sikre investeringer. Jeg vil dog råde folk til at købe brugt. De første ridser og skrammer er foretaget og man ærger sig ikke over nye ridser. Kvaliteten er et top og derfor et brugt Aj møbler lige så godt som et nyt. Helt sikre investeringer naturligvis Ægget og Svanen. Dem er der altid efterspørgsel efter.

Er der et AJ design, du er på evig jagt efter?
– Jeg vil rigtig gerne have fat i hans Giraf stol. En stol, som blev tegnet til restauranten på SAS hotellet. Der er ikke mange, der kan se det skønne i denne stol, og det er måske ikke den smukkeste stol han har tegnet. Men den kan et eller andet. Jeg er meget betaget af den og vil rigtig gerne erhverve mig et eksemplar. Men de er svære at få fat i og de er virkelig dyre.

Giraffen...

Giraffen…

Er der nogle AJ designs, du mener, vil stige yderligere i de kommende år?
– Hans lamper oplever en stigende efterspørgsel, og man ser flere, der har forsøgt sig med at genoptage hans lampedesigns. Men igen – det er de originale lamper, der er interessante for mit vedkommende, og jeg tror vi kommer til at se en stor prisudvikling på hans originale lamper. Det er primært hans bordlamper og standerlamper der vil opleve denne stigning og i mindre grad hans loftslamper.

Et bud på en kommende prisstigning

Et bud på en kommende prisstigning

Hvad skal enhver mand vide om Arne Jacobsen?
– Arne Jacobsen bliver til tider kritiseret for at hans møbler ikke er de mest komfortable. Da han fik denne kritik omkring hans trebenede Myrestol, sagde han følgende: Kvinder synes heller ikke at det er specielt komfortabelt at gå i højhælede sko. Men det er utroligt smukt. At side på en trebenet stole er måske ikke nemt, men stolen er smuk. Dette var essensen af hans tankegang. Hvorfor have fire ben, når 3 er nok. Alt blev skåret ind til benet,
Til sidst lidt kedelig information. I løbet af få måneder vil ingen af Arne Jacobsens møbelklassikere være produceret i Danmark – men derimod være ”made in Poland” Al producktion rykker til Polen. En kedelig udvikling I mine øjne.

Rundt om Rasmus
Rasmus Warnke Nørregaard driver bloggen Auktion, møbler og kunst. En blog som lever sit liv på Facebook. Selv samme Rasmus har en enorm viden om møbler og kunst og har i mange år været en del af kunst- og møbel branchen. Han er passioneret samler og har netop medvirket i DR serien ”œBesat af møbelklassikere”. Ved siden af sit job som marketingchef driver han sin blog, hvor han skriver om tendenser og giver gode råd om køb og salg af kunst og møbler.
Derudover rådgiver og køber Rasmus kunst for udenlandske og danske klienter.

Rasmus

Rasmus

Besøg Rasmus’ blog her

 

Glad for skrivelser om møbler og ting til boligen? Besøg kategorien Living her

 

 

You may also like

3 comments

Steffen 20. marts 2013 - 11:20

Flotte er de, men synes ikke man sidder fantastisk i dem.

Angående samler værdien, så tror jeg ikke de nye made in Poland, bliver collectable i samme grad som de gamle (hvis overhoved), da noget af essencen forsvinder.

Med det sagt, så ville jeg ønske, at man begyndte, at ligge mere fokus på nulevende designere og mulighederne for, at finde og skabe fremtidens klassikere.

Hvis man ikke har set DR2’s Besat af… programmer, så er de bestemt et kig værd.

Reply
Karsten Lykke Hansen 20. marts 2013 - 12:15

Hej! Hvad er navnet paa bordlampen vist i artiklen?

Reply
Rasmus Warnke Nørregaard 21. marts 2013 - 12:19

Hej Karsten, Lampen du spørger til er lavet til er udformet til
Sct. Catherine’s College i Oxford, ca. 1962 og er fremstillet hos Louis Poulsen.
De er produceret i stærkt begrænset antal og er sjældent udbudt. Mange hilsner
Rasmus

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk