Pak tasken. Bare til en kort tur, om du vil. Vi skal nemlig sydpå – ikke for at ferier, men for at køre bil. En møggammel en. Og en ny en. Begge åbne – og begge en Beetle Cabriolet. Med lidt god vilje altså – for den gamle har et andet navn, men nok om det.
Jeg har tidligere tilbagelagt et par kilometer i en “nye” Beetle. Herligt køretøj med ditto DNA. Ved pressemødet blev det annonceret, at der til (daværende) dato var solgt 100.000 af den nye Beetle.
Den nye cab er i øvrigt blevet brede og lavere – eller skrevet med andre ord: Mere maskulin. I min bog i hvert fald. Og VW har i forbindelse med lanceringen skudt et par specialmodeller i spil, som har referencer til 50’erne, 60’erne og 70’ernem, men inden du bliver for sulten på disse skal det nævnes, at de ikke kommer til Kongeriget. Vi får en model, og det bliver en 1,2 liters variant med 105 hestekræfter. En Beetle Cabriolet Design for at være helt præcis.
Lad os lige komme på hjul – i to vogne.
Den gamle, grønne dame er fra 1952, og selvom den er svært smuk, skal det nævnes, at det kræver sin mand, at køre bilen. Desuden vil den vågne seer have bemærket, at der er flere chauffører i spil i videoen. Til gengæld skal der lyde stort tak til Claus Møller, som har klippet de fornemme løjer sammen.
Omend det bliver nævnt i videoen, skal du lige vide, at du kan slå kalechen ned – elektronisk naturligvis – på 9,5 sekunder. Og med en hastighed på op til 50 kilometer i timen. Og selvom det danske – famøse – vejr ikke er cabrio-vejr særligt ofte, så kommunikerer Volkswagen, at vognen er tiltænkt som eneste vogn i en husstand.
Som knægt tænkte jeg altid, at så snart en bil var åben, så var det en sportsvogn. Eller en hurtig vogn. Sådan er det ikke med Beetle Cabriolet. Bevares – den kommer også i en GSR udgave i udlandet med 210 hestekræfter, men man skal vide, at den gængse vogn, som kommer til landet, er en komfortabel cruiser med fin plads. Den er overraskende støjsvag – tak til kalecheteknoligens fremme – og som en mand med hang til gode historier, er jeg tosset med nostalgien i vognen, som trækker på den stolte fortid.
Man lever selvsagt ikke kun på historikken, hvorfor nymodens teknologier også kan erhverves til vognen – navigation, remote til kalechen, fuld integration af din telefon, bakkamera og så fremdeles. Man har dog ikke været helt fremme i innovationshytten, som man ser hos nogle af de andre mærker. Her tænker jeg for eksempel på særlige apps og multifunktionelle skærme i vognene. Men igen – bliver det brugt? Og ville det blive brugt blandt de potentielle købere af den nye Beetle Cabriolet, hvis man havde satset stort på netop et elektronisk univers? Jeg tror det ikke.
Vogne er til levering fra sådan cirka nu – så ved du det.
3 comments
Er det meningen videoen skal være privat Nicolai? 🙂
Pokkers! Det er rettet nu – tak for info!
Lækkert klippet!