Home Automobiler Bentley Continental GT V8 S – en kvik vogn til parnasset

Bentley Continental GT V8 S – en kvik vogn til parnasset

written by Nicolai Klingenberg 25. september 2013
Pin It

Man kan være sporty på mange måder. Man kan gå til rytmik, aerobic eller måske bare løbe en tur. Man kan også smide et “S” på sin Bentley, og det er netop, hvad man har gjort hos Bentley på deres Continental modeller. Forvent firehjulstræk, lækker lyd og en spiseskefuld dekadence.

Elegant og komfortabel brutalitet på fire hjul

Elegant og komfortabel brutalitet på fire hjul

Kigger vi på det motormæssige, så har man valgt at peppe motoren op i den nye Continental GT V8 S. Der er tale om en fire liters V8 motor med dobbelt turbo, som formår at levere 521 hestekræfter – og det allerede fra mindre end 2.000 omdrejninger (1700 for at være helt nøjagtig). Hestekræfterne er fordelt på otte gear – det kan man da godt sige – i en automatgearkasse. Det lyder heftigt, men der er tale om cruise ‘n’ comfort, frem for en gone in 60 seconds acceleration.

Åbenhed er vejen frem. I hvert fald i godt vejr.

Åbenhed er vejen frem. I hvert fald i godt vejr.

Der kan dog rodes lidt ved transmissionen, og her kommer S’et i spil igen. Når dette S-mode vælges, for føreren mere kontant afregning, når hytteskoen rammer speederen, og gearskiftet bliver mere kontant. Det bringer os videre til cifrene: Den nye Continental GT V8 S Coupé kan køre 309 km/t, og når de første 100 efter 4,5 sekunder, mens Bentley Continental GT V8 S Convertible er 0,2 sekunder langsommere og en kilometer “sløvere” på toppen.

Coupé

Coupé bagdel – jeg bryder mig aldeles godt om det, jeg ser

Lyder den tørstig? Muligvis. Men snittet udi en liter brændstof er opgivet til 9,4 kilometer pr. liter. Det lyder overkommeligt, når man ser på de andre fakta. Dette forbrug er blevet en realitet, da det er muligt at slå halvdelen af de otte cylindre fra, når man til eksempel cruiser på motorvejen – idet øjeblik man måtte ønske sig at sætte af, kobles de fire cylindre til igen. Uden at det bemærkes negativt på komforten.

Når nu vi taler om komfort, så får Læderland pludselig en helt ny betydning...

Når nu vi taler om komfort, så får Læderland pludselig en helt ny betydning…

Skarpe øjne vil bemærke at undervognen er sænket en centimer, når S-modellerne ruller ud. Der er også monteret mere faste fjedre, som er med til at give en mere direkte og sikkert mindre gyngende kørsel i for eksempel sving.

Ind i svinget med dig...

Ind i svinget med dig…

Vidste du i øvrigt, at man ikke svejser en bil som denne? Man benytter i stedet for vakuum, som former pladerne til den form, der nu engang skal bruges. Jeg anede det ikke, før jeg læste det. Du får i øvrigt også alufælge på tyve tommer med på vognen, som er skabt særligt til S’erne. Og der er kommet to nye farver i spil, der naturligvis har fået særlige navne: Kingfisher Blue og Monaco Yellow.

Tyve tommer. Og en centimeter lavere.

Tyve tommer. Og en centimeter lavere.

Ude godt, men inde mindst lige så godt. Sådan har jeg det med luksusvogne. Kigger vi ind i dagens karet, finder vi læder, der loves at være handskeblødt, paneler af ædelt træ og letspredte detaljer i aluminium. Man arbejder en hel del i hånden, når kabinen skal skabes, forlyder det. Dertil er der rig mulighed for at lade sig underholde, når vognen holder stille eller man blot er medkørende: Et info- og underholdningssytem med plads til 30 gigabyte elektronisk indhold er nemlig også at finde derinde.

Elegance

Elegance

Vogntøjet kommer til landet til foråret, men du kan heldigvis allerede bestille den nu hos den danske forhandler…

Kør med til My Pleasures holdeplads på Facebook lige her

Pin It

You may also like