Home Automobiler Fjernnyt fra BaselWorld 2014 – og en ny Bentley

Fjernnyt fra BaselWorld 2014 – og en ny Bentley

written by Nicolai Klingenberg 27. marts 2014
BaselWorld2014 intro-1
Pin It

Omend jeg sidder i Kongeriget Danmark, så er det stadig muligt at følge med i de mange lanceringer, som udstillerne på BaselWorld 2014 lancerer i disse dage. Jeg har kun et fåtal med, men jeg skal ikke kunne afvise, at der kommer flere til. Der er også en nyhed med fra automobilbranchen. Hvordan det hænger sammen, kan du finde ud af herunder.
Lad os begynde med Omega. De har – som så mange andre – slået endnu et slag for “de gamle dage”. Nogle kalder disse relanceringer for heritage kollektioner, men essensen i dette tilfælde er, at Omega Seamaster 300 nu kommer i en ny udgave. Med tydeligere referencer til gamle dage. Modellen blev oprindeligt introduceret i 1957, og ser nu dagens lys – og måske en havbund i ny og næ – i forholdsvis nye klæder. Den nye klokke er desuden blevet mere modstandsdygtig overfor magnetisme – et område, hvor Omega i øvrigt har overgået Rolex på “Gauss fronten”. Gauss er en enhed, man måler magnetisme i, og den nye Semaster modstår 15.000 Gauss, som i øvrigt er det samme som 1,5 Tesla. Uret fås i ren stål – og i rødguld og stål, hvor jeg så absolut vil holde mig til den førstnævnte, som du ser herunder.

Omega

Omega Seamaster 300 med “pil af magnetisme”

Linde Werdelin er også på pletten. Denne gang med tre nyheder – to fra SpidoSpeed serien og en Oktopus serien. Først og fremmest vil jeg gerne pointere, hvor meget, der er sket siden de danske gutter begyndte deres eventyr. Det er intet mindre end imponerende, at de holder fast i samme design (hvilket også er en absolut nødvendighed, da en bærende del af konceptet er, at man kan klikke instrumenter til henholdsvis dykning og skiløb på kassen). Man er på sin vis låst i urkassens design, hvorfor udviklingen skal findes i brugen af materialer og værker.

SpidoSpeed Green

SpidoSpeed Green

Oktopus MoonLite er produceret i et særligt materiale, der går under navnet ALW, som er kort for Alloy Linde Werdelin. Forvent en blanding af aluminium, zirconium og magnesium, som er udviklet særligt til Linde Werdelin. Hvad kan det så, udover at lyde som en fusion af elementer fra det periodiske system? Altså vægten er bragt anseligt ned – materialet vejer omtrent halvdelen af titanium, mens styrken er dobbelt så “hård” som stål. Uret er det lettest hos Linde Werdelin til dato og vejer således kun 62,5 gram (kasse og urværk). Uret er limiteret til 59 eksemplarer og koster 18.000 schweizerfranc. Husk momsen i øvrigt.

Oktopus MoonLite - med smuk fotorealistisk månefase

Oktopus MoonLite – med smuk fotorealistisk månefase

De to SpidoSpeed er begge limiteret til 99 eksemplarer. SpidoSpeed Rosegold Black er som navnet udført i en kasse af rødguld, mens begge værker er skeletteret og tilpasset til Linde Werdelin. Det er ikke længere kun kassen, der er skeletteret, men også selv skiven, hvor Linde Werdelin navnet optræder i fuld længde og som LW. Uret tilbyder – som du måske kan se – også chronographfunktion og koster fra 32.000 og 21.000 schweizerfranc (eksklusiv moms).

SpidoSpeed Rosegold Black

SpidoSpeed Rosegold Black

Breitling kører stadig parløb med Bentley. Med lanceringen Bentley GMT Light Body B04 spiller huset endnu engang med “inhouse” musklerne. Deres egetproducerede B04 værk er COSC certificeret og tilbyder en flot power reserve på 70 timer. GMT navnet indikerer, at du kan operere med to tidszoner på den store 49 mm klokke, og det gøres let og elegant: Træk kronen et trin ud og juster GMT-viseren enten frem eller tilbage – og uden at du fifler med de to andre visere. En roterende inderkrans er præget med en række oplagte bynavne, mens kassen er lavet af titanium. Remmen er af gummi, og uret frister desuden med dato og chronographfunktion.

Bentley GMT Light Body B04

Bentley GMT Light Body B04

Der var noget med en bil, og du vil måske undre dig over, hvordan det passer ind, men når man har sagt Breitling for Bentley, følte jeg, at det ville være oplagt også at skrive “Ny Bentley”. Fabrikken har nemlig for ganske nylig afsløret, at man har en SUV på tegnebrættet. Man har spenderet syv milliarder kroner i udviklingen, og man forventer at se køretøjet på vejen om cirka to år. Forventningerne er i øvrigt – som jeg antager prisen vil være – skyhøje. Et salgsestimat lyder på 7.000 vogne årligt.

Bentley Suv med hashtag nummerplade

Bentley Suv med hashtag nummerplade

Slutteligt skal vi et smut til Patek Philippe, som har udvidet deres Nautilus kollektion. Den nye sag har referencenummer 5990/1A-001, mens kaldenavnet lyder Nautilus Travel Time Chronograph. Det er første gang man lancerer to tidszoner med en chronograph, lyder det. Nautilus blev oprindeligt lanceret i 1976, og designet er stadig nemt at genkende, omend det i 70’erne var renere, uden sekundviser og uden chronograph og ekstra tidszoner. De nye løjer har – i modsætning til de gamle – glasbagkasse, så værket kan studeres.

Patek

Patek Philippe Nautilus Travel Time Chronograph.

I modsætning til for eksempel førnævnte Breitling, så stilles den sekundære tidszone ved hjælp af trykknapper på urets højre side (ved klokken 9 markeringen). Ved klokken 3 markeringen har man knapper til chronographfunktionen, mens en sub dial ved 12-markeringen viser datoen. Samlet set tæller uret seks komplikationer. Og mundvandsfremkaldelse i ukendt mængde.

 

Slå et smut forbi Facebook her

Pin It

Related Articles