Home Automobiler En læser og hans Honda CB350 Twin anno 1973

En læser og hans Honda CB350 Twin anno 1973

by Nicolai Klingenberg

I dag skal vi på tur på en tohjulet, for en læser – og god ven – har netop erhvervet sig en ældre motorcykel. Han slog til, fik den hjem og byggede den om, og selvom jeg ikke har førerbevis til motorcykel, så er det færdige resultatet en lokkedue: Jeg kunne godt se mig selv på en sådan maskine. Kasper – ordet (og motorcyklen) er dit!

Kasper – du har erhvervet dig en ældre motorcykel. Hvilken er der tale om?
– En Honda CB350 Twin fra 1973

Hvordan opstøvede du den? Og hvad er historien monstro?
Et tip fra et medlem af SNUS (Sammenslutningen af Nordjyder uden samvittighed) gjorde mig opmærksom på, at der stod en ret trist Honda veteranmotorcykel et sted i Jylland og ventede på en makeover. Jeg ringede til ejeren og købte cyklen ubeset i telefonen, cyklen blev leveret af en fragtmand fire dage senere, og så var det bare med at gå i gang med at skille den ad.

For vellyd: Vrid i motorcyklens højre håndtag

For vellyd: Vrid i motorcyklens højre håndtag

Det var sådan set kun begyndelsen – hvad er det sket siden købet?
Hondaen var på daværende tidspunkt ret original, hvis man ser bort fra at tidligere ejer havde slået “knæbuler” i tanken, malet den med en sort hattelak og vendt styret i et forsøg på at bygge en såkaldt caféracer, hvilket i min verden ikke helt var lykkedes, så jeg begyndte forfra.

Frække dæk

Frække dæk

Motorcyklen er med andre ord blevet customized – hvordan vil du beskrive den?
– Jeg begyndte med at finde en fornuftig tank uden buler – til mit held var denne også malet i en sort spraylak, som ikke var benzinfast. Det var derfor en smal sag at fjerne den nye maling med neglelakfjerner, ja det var lige det, jeg havde ved hånden… Under den sorte maling gemte der sig en fin avokado-grøn tank med den originale Honda grafik fra 70erne, dog lettere ramponeret og grafikken måtte opfriskes i hånden.

Det er tanken, der tæller...

Det er tanken, der tæller…

Proportionerne på Hondaen er ændret en smule, der er lagt 5 centimeter i et sted og fjernet 10 centimeter et andet sted, samt monteret nogle halvstore dæk af mærket Firestone.

Der er en særlig historien om sædet?
Sædet er bygget på en bund af aluminium, monteret med to lag koldskum og betrukket i naturlæder fra en gammel sofa og herefter syet på en gammel Pfaff symaskine nede i vores værksted.

Hjemmegjort læderhåndværk

Hjemmegjort læderhåndværk

Hvilken ekvipering vil udmærke sig til en tur?
Alt fra T-shirt og jeans til et jakkesæt i sildeben med tilhørende vest og bowtie, men det er vist noget med, at du Nicolai Klingenberg har en ret pæn Belstaff jakke liggende.. 😉

Tilsæt læderjakke eller  jakkesæt

Tilsæt læderjakke eller jakkesæt

Hvad skal enhver mand vide om at køre motorcykel?
At det er ret kedeligt i regnvejr, især uden skærme.

Og mere specfikt om din model?
Jeg valgte en CB350 ud fra størrelsen på stellet, det er en ret lille og meget let motorcykel med fornuftigt overskud, når det gælder hestekræfterne. Det er jo vigtigt, at det er mig der kommer på motorcyklen og ikke motorcyklen, der kommer med mig.

Arj den er sgu fræk!

Arj den er sgu fræk!

Er det en keeper?
For now, ja.. Men man ved aldrig.

Har du en ældre ting såsom en motorcykel, en båd, en bil eller et stykke kunst med en god historie, må du gerne tippe mig på nk@my-pleasure.dk

Kør på to hjul på Facebook her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.