Home Kluns 25 år og mere til – dansk denim med italienske aner

25 år og mere til – dansk denim med italienske aner

written by Nicolai Klingenberg 4. august 2014
JJ intro 2-1
Pin It

Cowboybukser er ikke bare cowboybukser. Og denim er ikke bare denim. Det ved Nicolai Ulrik Thorup alt om. Han Jeans Manager hos Jack & Jones, og der sker så sandelig noget hos den danske virksomhed. Jeg har hørt deres jeans blive skamrost af fagfolk, og du kan forvente metervarer fra Italien. Og så har biksen lavet jeans i mere end 25 år. Vi lader min navnebror svare på et og andet herunder.
Nicolai – Jack & Jones har rodet med denim i mere end 25 år. Hvad har den tid lært jer?
– Over de 25 år er der sket en rivende udvikling på jeans på alle parametre (metervarer, vask, trim og detaljer). I dag går branchen ekstremt hurtigt, og du skal sikre, at du er up to date hele tiden. Ellers taber du i dette game!

En flot mand i denim

En flot mand i denim

Andre mærker har skabt denim-produkter i over 100 år – er I på højde med dem? 
– Om du har lavet jeans i 100 år eller 25 år gør ingen forskel i dag. Udvikling og teknologi har i dag gjort, at en lang historie ikke nødvendigvis gør dig dygtig. Du skal sikre dig den nødvendige viden løbende, arbejde med de rigtige i branchen og naturligvis have det rette øje på, hvornår et produkt netop er rigtigt til markedet. Alt dette sker gennem den rigtige research, de rigtige folk omkring dig samt det faktum, at man naturligvis hele tiden stræber efter at gøre tingene bedre, end det, konkurrenterne har på markedet.

Metervareproduktion

Metervareproduktion

For os handler det i høj grad om at arbejde på de rigtige metervarer og dernæst at udvikle de helt rigtige vaske på disse metervarer. Alt begynder med metervaren. Hvis metervaren ikke er af god kvalitet, bliver produktet aldrig rigtig godt.

I har flere linjer i jeres denim-kollektion – hvordan er systemet?
– I dag producerer vi jeans til fire af vores fem brands. Hvert brand har deres egen unikke DNA, og det DNA skal vi naturligvis også afspejle i vores jeans. Det være sig i form af styling, fitting, detaljer og naturligvis vask.

De fantastiske fire

De fantastiske fire

Indenfor disse 4 brands arbejder vi også med LID, som står for Low Impact Denim. Dette er Jack & Jones svar på miljøvenlig produktion på jeans, hvor vi reducerer vand og energiforbruget i vaskeprocessen.

Derudover har vi en eksklusiv jeanskollektion af få styles, som vi præsenterer to gange om året. Denne kollektion hedder RDD (Royal Denim Division), og kollektionen har fokus på selvedge jeans, indigo farvede skjorter, denim jakker og veste, som alt sammen er produceret i Italien. Luksus denim fra metervare til færdigt produkt.

RDD - Royal Denim Division. Nu med selvage...

RDD – Royal Denim Division. Nu med selvage…

Hvilke koncepter slår I jer på i den kommende efterårskollektion? 
– Det afhænger lidt af de forskellige brands. Men overordnet set har vi på fitting-siden stort fokus på Skinny og slim fit’s. Derudover har vi fokus på autentiske vaske indarbejdet i forskellige typer metervare. Det kan både være coatede metervare med specielle toner til de autentiske dybe indigo-toner. Sort og grå jeans er naturligvis også en vigtig del af vores sortiment til dette efterår.

Selvage kant - også fra RDD linjen.

Selvage kant – også fra RDD linjen.

Et par gode råd i forhold til kropstyper og pasform eller fittings om man vil?
– Som sagt ser vi et større og større fokus på de smalle silhuetter. Den store udvikling indenfor stretch denim har gjort det muligt og mere behageligt at bære smalle jeans – også selvom du har mere trænede eller kraftigere ben end gennemsnittet. Alt har naturligvis sin begrænsning, men vi kan se at udviklingen indenfor stretch denim er enorm, og vi arbejder i dag også på dette i vores bredere fittings som regular fit og comfort fit.

Fremstillingsdetalje

Fremstillingsdetalje

Hvad kan vi forvente at se fra jer fremadrettet?
– Vi arbejder med de bedste i branchen i dag, så vi forsøger konstant at være på forkant med udviklingen inden for jeans. Der sker rigtig meget på udvikling af metervarer og vaske, så det er helt sikkert på disse parametre, vi holder fokus. Derudover har vi et stadig større fokus på miljøvenlig produktion. Både i udvalg af metervarer, hvor der sker mere og mere udvikling med økologisk bomuld, genbrug af bomuld i nye metervarer samt andre fibre. Hertil kommer vores Low Impact Denim koncept, hvor vi forsøger at mindske vores vand og energiforbrug ved at bruge nye vaskemetoder som Ozon- og Laserbehandling.

En stak cowboybukser - med indbygget CSR profil

En stak cowboybukser – med indbygget CSR profil

Og hvad sker der på denimfronten? 
– Udover de miljømæssige initiativer ovenfor må jeg igen nævne vore fokus på stretchdenim. Udviklingen indenfor netop dette er meget interessant. Tiderne har ændret sig, så den moderne mand i dag ser det som en fordel at have stretch i sine jeans og ikke for feminint, som det ansås for nogle år tilbage.

Hvad mener I, at enhver mand bør vide om denim?
– At denim er et levende materiale, som former sig til kroppen og har sit eget liv, alt efter hvordan man bruger det. Hvis man vælger et par helt rå (uvaskede) jeans og går dem til, vil du opleve den største forvandling og opnå et helt unikt og personligt udtryk.

Knapperne nittes i

Knapperne nittes i. Eller boltes i – jeg kender faktisk ikke det rigtige udtryk

Slutteligt – hvilken denimobjekter mener I, at enhver mandegarderobe bør indeholde?
– Jeg mener naturligvis, der er mange denimprodukter, enhver mand bør eje. Men som minimum et par rå uvaskede jeans, et par vaskede blue jeans samt et par sorte skinny jeans. Mindre kan umuligt gøre det.

Must have

Glem ikke jakken…

Er du blevet nysgerrig på, hvad der mon kunne passe til dig? Så besøg Jack & Jones og deres nye jeansguide her

 

Smid dine bukser på My Pleasures Facebook side her

Pin It

Related Articles