Home Medier med mere Finans.dk – chefredaktør Steen Rosenbak taler ud om et nyt medie

Finans.dk – chefredaktør Steen Rosenbak taler ud om et nyt medie

written by Nicolai Klingenberg 25. august 2014
Chefredaktør Steen Rosenbak (til venstre), digital erhvervsredaktør Nicolai Raastrup (i midten) og erhvervsredaktør Morten Bundgaard 
Foto: Hordur Ingason / JP/Politikens Hus
Pin It

Onlinemedier er alle tiders, hvis du spørger mig. Og om en måneds tid – sådan cirka – går et nyt et af slagsen i luften. Det er KP/Politikens hus, der står bag, og omdrejningspunktet er erhvervslivet. Nuvel. Er der mere at komme efter? Det kan du tro – i dag fortæller chefredaktør Sten Rosenbak om det nye medie. I hvert fald lidt. Det handler også om et manglede ur og et spisested.

Chefredaktør Steen Rosenbak (til venstre), digital erhvervsredaktør Nicolai Raastrup (i midten) og erhvervsredaktør Morten Bundgaard  Foto: Hordur Ingason / JP/Politikens Hus

En del af det nye hold: Chefredaktør Steen Rosenbak (til venstre), digital erhvervsredaktør Nicolai Raastrup (i midten) og erhvervsredaktør Morten Bundgaard. Foto: Hordur Ingason / JP/Politikens Hus

Steen – du skal være chefredaktør på et nyt medie. Hvad er baggrunden og overvejelserne for det nye medie og dets eksistens?
– Finans kommer til verden, fordi vi i JP/Politikens Hus synes, at der er behov for et dansk erhvervsmedie, som matcher læsernes behov bedre end de nuværende. Den digitale journalistik, som er til rådighed når og hvor, læseren har brug for det, er længe blevet underprioriteret til fordel for avismediet. Nu vender vi tingene om. Finans skal vise, at digitale medier er til andet og mere end overfladiske nyheder – vi vil overføre kvalitetsniveauet fra print til de digitale platforme.

Finans.dk går i luften til oktober – hvad kan vi forvente os?
– Dette er den største erhvervsjournalistiske investering på dansk grund i mindst 25 år, så selvfølgelig skal det munde ud i et overflødighedshorn af stærke nyheder, artikelserier og multimedieproduktioner. Men I skal først og fremmest forvente at møde et medie, som sætter relevans for læseren først, i midten og sidst af enhver redaktionel proces.

Og hvem er målgruppen?
– I princippet alle erhvervsinteresserede læsere, men Finans henvender sig primært til erhvervslivets beslutningstagere, hvad enten vi taler topledere, mellemledere, indkøbere, forskere eller selvstændige. Vi henvender os til veluddannede, intelligente og travle mennesker med et medie, som de kan skræddersy til deres hverdag og læse når og hvor, det passer dem bedst.

Der bliver mig bekendt tale om et betalingsmedie – hvordan får man danskerne til at betale for online indhold?
– Vi forventer, at Finans primært vil blive solgt som arbejdsgiverbetalte abonnementer til virksomheder, som ønsker at stille et kvalitetsmedie til rådighed for medarbejderne. Men generelt tyder meget på, at danskerne gerne betaler for journalistik, som er kritisk og kompetent og som giver dem en viden, som de har brug for i hverdagen – professionelt eller privat.

Jeg har ladet mig fortælle, at der også kommer livsstilsindhold. Hvad kan vi specifikt forvente os her?
– Livsstilsindholdet vil primært være koncentreret om weekendudgaverne af Finans og har en helt naturlig plads i et medie, der henvender sig til hele mennesker. Man skal forvente, at Finans er til stede på alle de relevante livsstilsområder, hvad enten vi taler rejser, bolig, gastronomi, kulturforbrug eller andet.

Hvilke medier læser du selv – online såvel som trykte?
– Jeg læser i sagens natur Morgenavisen Jyllands-Posten – primært iPad-versionen – eftersom jeg har arbejdet for det medie i efterhånden hovedparten af min karriere. Derudover skimmer jeg naturligvis konkurrenterne Børsen og Berlingske, men har bemærket, at internationale, digitale erhvervsmedier som Financial Times, Wall Street Journal og Quartz måned for måned har tilkæmpet sig mere plads i mit medieforbrug.

Hvordan spår du de trykte mediers fremtid?
Jeg tror bestemt, at printaviserne har en fremtid, for det har også sine fordele at indtage journalistik på papir. Men jeg tror, at print i fremtiden primært vil blive set som blot endnu en ”platform”, som læseren kan benytte sig af – udover desktop, tablet, smartphones, smart-tv og andre medieformer, som fremtiden uden tvivl vil bringe.

Hvad mener du onlinemediets styrker er?
– Den store styrke er muligheden for konstant opdatering. Hvorfor vente i 12 timer på sin avis, når man kan opnå den samme indsigt langt hurtigere på de digitale medier?

Og svagheder?
– At mediebranchen alt for ofte misbruger digitale medier til at levere hurtig, indholdsløs journalistik med det ene formål at fodre klikmonsteret. Men det er jo som sådan redaktørernes og ikke platformens skyld.

Hvad har Finans.dk at tilbyde, som er nyt eller revolutionerende?
– Det må I vente lidt endnu med at få at vide. Det vil forhåbentlig fremgå tydeligt, når vi går i luften i løbet af oktober.

Hvad kan vi forvente os af Finans.dk på den lange bane?
– Vi er bevidste om, at Finans er en investering, der kræver tålmodighed fra ejerne. Det vil tage tid at opnå både lønsomhed og den markedsposition, som vi gerne vil have, på erhvervsmarkedet. Men det er selvfølgelig vores forventning, at Finans indenfor en kortere årrække både når ud til adskillige tusind abonnenter – og tjener penge.

Dagens mand og chefredaktør Sten Rosenbak Foto: Hordur Ingason / JP/Politikens Hus

Dagens mand og chefredaktør Sten Rosenbak. Foto: Hordur Ingason / JP/Politikens Hus

Tre hurtige til Steen Rosenbak

Hvilket ur sidder der på dit håndled?
– Intet. Jeg er altid bevæbnet med min iPhone, som gladeligt fortæller mig, hvad klokken er.

Hvor og med hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid?
– Det må vist være på Restaurant Uformel i Studiestræde forleden – sammen med min kæreste. Intet sted i verden spiser man bedre end i vores egen by.

Hvad byder dit efterår på?
– Hååårdt – men megasjovt – arbejde. Finans har mange ting til fælles med et iværksætterprojekt – herunder, at vi kommer til at knokle, så det står efter i en lang periode for at indfri vore egne ambitioner.

Bliv endnu mere online på My-Pleasure.dk’s Facebook side her

Pin It

Related Articles