Home Living Nadia Plesner – om at bo i en campingvogn og om at røre folk

Nadia Plesner – om at bo i en campingvogn og om at røre folk

written by Nicolai Klingenberg 1. september 2014
Delusional Self Mythology 1, 2014 (Detalje) Olie på lærred, 150 x 150 cm. (med håndvasken)
Pin It

I dag skal vi blive klogere på Nadia. Hende traf jeg til en fødselsdag for nylig, hvor hun fortalte, hvad hun lavede. Hun laver kunst. Og da jeg spurgte, om hun havde et foto af “noget”, hun har lavet, viste hun mig et skud. Jeg blev fluks nysgerrig, og det udløste dette interview.

Nadia – du er kreativ og kan et og andet med en pensel, men hvordan kom du i gang?
– Jeg har tegnet lige så længe, jeg kan huske. Jeg brugte virkelig meget af min tid på det som barn og længtes sådan efter at kunne tegne naturalistisk. Jeg illustrerede min første bog (en quizbog for børn) som 9-årig.

Delusional Self Mythology 2, 2014  Olie på lærred, 50 x 70 cm. (Langebro)

Delusional Self Mythology 2, 2014 Olie på lærred, 50 x 70 cm. Inspiration fra Langebro

Hvad er det, der fascinerer dig ved dit fag?
– Jeg elsker kunst. Både at opleve det og at skabe det. Det er en kæmpe del af mit liv, og det er det eneste, jeg VED, jeg altid vil blive ved med resten af mit liv. Det har altid været min største drøm at kunne leve af det, jeg elsker at lave, og det mål har jeg nået nu. Jeg har også knoklet helt sindssygt i mange år, men jeg elsker stadig mit arbejde – hver dag.

Hvordan vil du beskrive din stil overfor en person, der står med ryggen til?
– Min stil er skiftet mange gange undervejs, og det bliver den forhåbentlig ved med. I øjeblikket ville jeg sige, at det er figurative malerier af scener fra mit liv. Somme tider er det selvportrætter og sommetider forestiller de byrum eller objekter, som fascinerer mig. 

De har nok et lidt melankolsk udtryk. Og så ender jeg tit med at have irgrønne farver på paletten – inspireret af Københavns tage.

Delusional Self Mythology 1, 2014 (Detalje) Olie på lærred, 150 x 150 cm. (med håndvasken)

Delusional Self Mythology 1, 2014 (Detalje) Olie på lærred, 150 x 150 cm.

Der anes også lidt politiske budskaber hist og pist – hvordan er din forklaring på dette?
– For syv år siden blev jeg kørt ned af en scooter og blev fuldstændig smadret. Det tog to år med genoptræning at blive rask, og hele processen ændrede mine prioriteter og mit liv. Jeg fik et meget stort behov for at lave noget, som kunne gøre en forskel. Dette ændrede min kunst, som i 5-6 år var meget politisk og primært handlede om massemediernes prioritering mellem alvorlige verdensnyheder og overfladisk underholdning. De sidste par år er det en helt anden type motiver, som har trængt sig på. Nu har jeg brug for at fordøje den personlige oplevelse og udvikling efter ulykken, og det har givet inspiration til mange malerier. Jeg er stadig politisk engageret, men nu er det igennem en fond, jeg har startet, som hedder Simple Living Komiteen. 

Hvad går typisk gennem hovedet på dig, når du arbejder?
– Som regel kommer ideerne nærmest færdige, så jeg ser dem helt knivskarpt for mig, før jeg begynder at male. Otte ud af 10 gange drømmer jeg mine motiver. Når jeg så begynder, så viser det sig, om den oprindelige ide holder. Jeg tænker mest over værket, før jeg begynder at male. Så snart farverne er blandet, er det snarere en slags intuition, som tager over. Det er svært at beskrive. Nogle gange føles det som om, jeg bare holder penslen, og maleriet skaber sig selv.

Og hvornår arbejder du bedst?
– Jeg har et fantastiske lille atelier i et kunstnerfællesskab i Kødbyen. Her sidder vi fyrre kreative sammen. Både kunstnere, fotografer, keramikere, journalister, arkitekter osv. Det er super inspirerende at være omgivet af så mange dygtige mennesker, og nogle dage giver det virkelig energi til maleriet, at jeg kan høre dem summe rundt. Men det er oftest sent om aftenen, at magien sker. Når man sidder alene i atelieret, er helt smadret og ikke tænker længere. Jeg har tit oplevet at komme ind næste morgen, kigge på et lærred og tænke: “Hvad skete der lige der?”

Jeg faldt over værke Delusional Self Mythology 3 – kan du forsøge at forklare, hvad værket handler om?
– Som tidligere nævnt havde jeg en virkelig hård periode for nogle år siden. Jeg var flyttet til Amsterdam for at studere på kunstakademiet, jeg havde fået ny kæreste, og det hele kørte. Så fulgte en lang række uheldige begivenheder, så pludselig boede jeg i en campingvogn udenfor byen, jeg havde fået knust mit hjerte af kæresten, og jeg var blevet kørt ned. Jeg kunne ikke gå, jeg havde mistet hørelsen på det ene øre og smags – og lugtesansen. Og så lå jeg der alene i campingvognen om vinteren. Jeg har ikke ord til at beskrive, hvor hård den periode var. Men der er også noget smukt i, hvor absurd det var. Og jeg fik sådan lyst til at male det for nogle måneder siden. Det er et af de værker, som publikum har været mest begejstrede for. Også selvom de måske ikke kender historien bag. Og det føles godt, at der kom noget ud af elendigheden, nu er det et kunstværk i stedet for et sort minde. Og jeg er selv rigtig glad for værket. Jeg kom mig iøvrigt 100% efter ulykken, heldigvis.

Delusional Self Mythology 3, 2014  Olie på lærred, 50 x 70 cm. (Campingvogn)

Delusional Self Mythology 3, 2014 Olie på lærred, 50 x 70 cm. (Campingvogn)

Hvornår er “noget” et kunstværk i din optik?
– Jeg synes det er trist, når folk har travlt med at afvise forskellige værker ved at sige, at det “ikke er kunst”. I min verden kan kunst være så mange forskellige ting. Jeg sætter pris på begge ender af spektret, og jeg synes der skal være plads til både tung museumskunst og hurtige refleksagtige værker. Jeg må også erkende, at jeg har et svagt punkt for håndværk. Det akademi, jeg selv studerede på, var nærmest antihåndværk, og det, synes jeg, er latterligt. Jeg synes, man er nødt til at mestre håndværket – og så kan man vælge bagefter, hvordan man bruger eller bryder det.

Jeg har også lært noget vigtigt de sidste par år. Jo mere personlige mine værker er, jo mere kan folk relatere til dem. Jeg tror, det handler om, at hvis man tør være hudløst ærlig og også dele alt det grimme, så rammer man noget universelt, som de fleste mennesker kan spejle sig i.

Og hvad vil du gerne med dine kreationer?
– Jeg håber at røre folk med det, jeg laver. Jeg har udviklet mig meget det sidste års tid, og det er rigtig spændende at dele de nye værker med folk.

Hvor kan se mere til det, du laver – og eventuelt købe?
– Jeg forhandler med et galleri i København for tiden, så hold øje med min hjemmeside. Der ligger info om alle kommende udstillinger. Og man er naturligvis altid velkommen til at skrive og bede om en oversigt over tilgængelige værker.

Delusional Self Mythology 7, 2014  Olie på lærred, 50 x 70 cm.

Delusional Self Mythology 7, 2014 Olie på lærred, 50 x 70 cm.

 

Slutteligt – hvad mener du, at enhver M/K skal vide om kunst?
– At man ikke skal være bange for det. Kunst er ikke for eliten, det er for alle. Somme tider taler jeg med folk til mine udstillinger, som fortæller, at de ikke tør gå ind på de største gallerier eller museer, “For de ved ikke, hvordan man opfører sig derinde”. Det synes jeg er en skam. Kunst skal ned fra piedestalen.

Tre hurtige til Nadia Plesner:

Hvor og med hvem har du sidst spist en mindeværdig middag?
– For nylig havde min kæreste foræret mig en champagneaften i Timm Vladimirs køkken, og det var virkelig en fantastisk oplevelse. Vi havde det så sjovt, og maden var vidunderlig. Siden jeg fik min smagssans tilbage (det tog et år), sætter jeg 1.000 gange mere pris på hver bid, jeg kan nyde. Mad er ren livsglæde for mig. Især når man tilbereder det med en, man elsker.

Må vi se et foto fra din telefon?
– Fotoet er fra Friday Night Skate. Det er et rulleskøjteløb gennem København, som finder sted ti fredage hver sommer.

Fra Nadias telefon

Fra Nadias telefon

Det er det BEDSTE, jeg ved. Vi plejer at være ca 1500 mennesker, som ruller gennem byen. Alle er glade, folk har musik med i rygsækkene og det er en fantastisk måde at opleve smukke København på. Da jeg tog dette billede, rullede vi i indre by, og pludselig så vi nogle mennesker spille guitar oppe på taget af en bygning. De vinkede og spillede, og vi vinkede og hujede til dem. Der var så meget glæde, jeg blev helt rørt.

Hvad byder dit efterår på?
– Jeg skal male videre på min nye serie malerier, så de kan blive klar til en udstilling i januar. Jeg har flere spændende projekter i støbeskeen, men jeg må desværre ikke fortælle om dem endnu! Og så skal jeg ti dage til New York i oktober med min skønne kæreste, det glæder jeg mig meget til!

Besøg Nadias hjemmeside her

Dyp din pensel på My Pleasures Facebook side her

Pin It

Related Articles