Home Automobiler Den nye Ford Focus ST – på tur i Barcelona

Den nye Ford Focus ST – på tur i Barcelona

written by Nicolai Klingenberg 1. februar 2015
Skrumse i baggrunden. Tak til Søren Peter Juul for fotoet
Pin It

Turen gik for få dage siden til et særdeles blæstpræget Barcelona, og mit gensyn med det spanske var relateret til en ganske hidsig nyhed fra Ford. Du skal med andre ord med bag rattet i den nye Focus ST.

Skrumse i baggrunden. Tak til Søren Peter Juul for fotoet

Skrumse i baggrunden. Tak til Søren Peter Juul for fotoet

Hvis du skæver til Ford og finder en Fiesta for lille og en Mondeo for stor, så har du sikkert set Focus modellen. En fin sag i mellemklassesegmentet, som ikke gør noget voldsomt væsen af sig. Den har fået fine ord med på vejen, og disse er da sikkert også velfortjente, men hvis du vil have noget med mere skub i, så vil jeg mene, at Focus ST bestemt er noget for dig. Vi begynder


Vi gør det simpelt. Eller det vil sige, at Ford har gjort det simpelt: Du kan vælge mellem en dieselmotor på og en benzinmotor – begge er på 2,0 liter og har i øvrigt seks manuelle gear, som har fået en særlig ST gearing. Det er først, når du skæver til hestekræfterne, da du finder en iøjefaldende forskel, for dieselsagen tilbyder 185 heste, mens benzinen leverer 250.

Dagens vogn

Dagens vogn. Onde tunger kalder den en Randers Ferrari. Det var ikke pænt.

Jeg lagde ud med dieselvarianten, og jeg og den mere motorvidende medpassagerer Esben Skrumsager var overraskede: Du hører ingen diesel-lyde i kabinen, og hvis det ikke var for de færre omdrejninger, så kunne man godt have snydt os. Når bilen står i tomgang, og du står udenfor, så er du dog ikke i tvivl. Og faktisk er dieselbilen en lille smule billigere end benzinmodellen, men her stopper mine noter også om dieselmotoren, får når først du har prøvet benzinvarianten, vil du ikke være i tvivl om, hvad du vil have. Eller som en norsk motorjournalist sagde til mig: Du gider jo ikke at være ham, der praler overfor vennerne med, at du har købt Ford Focus ST…diesel. At køre dieselmodellen er lige så sjovt, som en revisor har det på sit job. Og jeg er enig. Hvis du synes, at benzinmodellen er for heftig, så skal du slet ikke have en ST, men en vanlig Focus.

Fra siden

Fra siden

Det er ikke kun motoren, der har fået lidt ekstra. Eksteriøret byder på mørkere lygter, en ST ”badge”på den sorte øvre grill, som er monteret på en særlig kofanger, men du kan også forvente 18 tommer fælge som standard, særlige farver, dobbelt udstødning og skørter.

Ruller

Ruller

ST sginatur på grill

ST sginatur på grill

Udblæseren

Udblæseren

Indeni er der gået dark-room eller slyngelstue i den. Du sidder virkelig godt, og det kan du takke Recaro for, som har leveret sæderne med ekstra støtte. Det er ikke bare krukkeri, for hvis du er så heldig at komme en tur forbi et par snoede veje, så vil du mærke, at du sidder godt og solidt, når du kommer ud i kurverne. Rattet er ydermere gjort flat i bunden, og hvorvidt det gør en forskel, ved jeg ikke, men det ser godt ud. Olietemeratur samt lade- og olietryk vises i øvrigt også på hvert sit instrument – det var dog ikke noget, jeg fandt brugbart, men den slags hører sig til i lidt mere sporty vogne. Det gjorde det i hvert fald en gang.

Ti i to

Ti i to

Seks gear

Seks gear

Der er tryk på

Der er tryk på

Elektronisk oplysning

Elektronisk oplysning

Vi er i øvrigt på vejen nu. I benzinvarianten og som stationcar. Det er virkelig en køreoplevelse. Den får lov at yde alt det, den kan, og de snoede bjergveje er ingen hindring. Vi har tør vej – og tak for det – og bilen mister ikke grebet med asfalten. Et par dæk piver her og der, og faktisk virker det som om, at der kunne være lidt for meget kraft i motoren til at lade den være forhjulstrukken. Ford har dog udviklet et elektronisk, stabilitetsprogram, hvor du kan nedtone, hvor meget systemet skal hjælpe. Man har gået efter en go-cart følelse, når du giver den lidt af leve af, og det har Ford ramt fint. Det ER en sjov bil at køre, den ligger godt i svingene uden at gynge og gearskiftet er kontant og præcist.

Esben styrer

Esben styrer

Og så lyder den sporty. Men vi er blevet snydt. Den lyd, du får i kabinen stammer delvist fra højtalerne, og selvom du ikke kan høre, at der er snydt, så er det faktum blot fesent i min bog. Mig bekendt kan man rumstere med så mange andre ting, der kan give den rigtige lyd, og dermed ville det være en mere reel oplevelse. Jeg bemærker også, at bilen har en enorm venderadius, og at det føles som om, der mangler en halv omgangs penge i rattet, men som det er med gearingen, så har ST teamet også været inde og kalibrere styringen, så den responderer kvikkere, når du styrer.

Snyde-lyd?

Snyde-lyd?

Du skal ydermere vide, at vognen kommer med to udstyrspakker: ST2 og ST3 – tager du tre’eren, får du bi-xenon forlygter, lædersæder (frem for delvis læder), formstøbte bagsæder til tre personer fra Recaro samt et multijusterbart rat. En opgradering koster 40.000 kroner. Og vil du hellere have en stationcar, så koster det absolut rimelige 10.000 kroner. Du skal ydermere vide, at der er tale om en nichevogn – i dette år forventer Ford at sælge 30 eksemplarer af Ford Focus ST. Prisen for en diesel begynder ved 446.140 kroner, og 451.190 kroner for benzinvarinaten.

Vue til bagsædet

Vue til bagsædet

ST står for Sports Technologies og har været at finde hos Ford siden 1997. Den nye Ford Focus ST er dermed den fjerde generation, og på trods af, du har masser af kraft og rammer 100 kilometer i timen på 6,5 sekunder, så er det gennemsnitlige forbrug forbedret med 6 %. Det tager 8,1 sekunder at ramme 100 kilometer i timen, hvis du vælger ”den med diesel”. Snup nu bare benzineren. Er du i øvrigt glad for at køre med trailer, så bør du sætte traileren til salg, da ST’eren ikke kan laveres med anhængertræk eller sigøjnerfinger, eftersom den centrerede udstødning tager pladsen.

Et flot line-up - og en herlig tur

Et flot line-up – og en herlig tur

Som du kan se herover, så kan bilen leveres i en særlig farve, der går under navnet Tangerine Scream, men også – som set herunder – i en særlig grå, der går under navnet Stealth. Det var i øvrigt på dag to, at jeg kørte den hidsige benzinmotor, som var placeret i en stationcar. Den til dato sjoveste stationcar, jeg har kørt…

Volia - Stealth grå!

Volia – Stealth grå!

Sæt din vogn i gear på My Pleasures Facebook side

Pin It

Related Articles