Home Living Emilie Lundstrøm om fotokunst, sol, lys og det perfekte moment

Emilie Lundstrøm om fotokunst, sol, lys og det perfekte moment

by Nicolai Klingenberg

Min skolekammerat Christoffer Egelund har til huse i Bredgade – professionelt i hvert fald. Galleri Christoffer Egelund gør sig i samtidskunst, og da et nyhedsbrev ramte min indbakke, så jeg et par fotografier, som Emilie Lundstrøm har stået for. Jeg blev nysgerrig, da motiverne fangede mig, men også fordi fotokunst interesserer mig i almindelighed. Et interview kom med andre ord på plads…
Emilie – du arbejder kunstnerisk med fotografiet, men hvornår og hvordan opstod din interesse for foto?
– Min mere seriøse interesse for fotografiet begyndte, da jeg var på Holbæk Kunsthøjskole og havde skulptur og rum som linjefag, Jeg valgte at inkorporere fotos i en installation, hvor jeg bla. anvendte et badekar. Mine øjne for fotografiets muligheder som kunstnerisk udtryksmiddel blev forstærket ved mødet med kunstnere, som brugte skulpturelle elementer som eksempelvis Roni Horn, Robert Smithson og Christo. Fra jeg var barn interesserede jeg mig for tegning, maleri og skulptur. Begge mine forældre er professionelle billedkunstnere. Som helt lille blev jeg af andre mennesker ofte spurgt, om jeg også skulle være kunstner, og mit svar var ofte: NEJ, jeg vil være normal! Men som teenager opdagede jeg, at jeg ubevidst havde fået en stor gave med mig hjemmefra, for jeg havde lært at se og havde fået et sprog, hvormed jeg kunne forstå og tale om kunst. Men jeg ville gerne finde mit helt eget sprog, hvor jeg kunne tegne med lys i stedet for med maling og pensel. Man kan vel sige, at jeg er en slags skulpturel formgiver i og med mine fotos.

Foto: Emilie Lundstrøm

Foto: Emilie Lundstrøm 

Hvordan kom du i gang?
– Efter højskolen søgte jeg ind på Fatamorgana, Danmarks fotografiske billedkunstskole. En helt igennem fantastisk skole, som har gæstelærere fra hele verden og fingeren på pulsen. Jeg søgte derefter ind på Glasgow School of Art, Skotland, hvor jeg kom ind på 2. år, takket være meget af det arbejde, jeg havde udført på Kunsthøjskolen og på Fatamorgana især. Jeg fik min BA (Hons) i Fine Art Photography. Derefter søgte jeg ind på International Center of Photography, ICP, NY og fik min MFA i Advanced Photography Studies. Jeg søgte til udlandet for at lære mere, fordi jeg ville se og møde fotokunst og have undervisning af internationale fotokunstnere. Jeg føler mig meget priviligeret over at have haft mulighed for at arbejde på de to universiteters professionelle fotoafdelinger og at have mødt og lært af fantastiske lærere.  I Danmark fornemmede jeg ikke, der var plads til min interesse omkring fotokunst. Fotografiet var – og er stadig ikke – så accepteret herhjemme som kunstform på højt niveau. Man kan enten vælge de tekniske skoler, Danmarks Journalist Højskole, kunstakademiets medieskole eller Designskolen, men for mig manglede der en platform udelukkende for fotografi for at lære om håndværket i dybden og have adgang til professionelt teknisk udstyr. Derfor søgte jeg ud. Jeg har fokuseret og er stadig fokuseret på fotografi omkring emnet omkring mødet med dyret og relation mellem dyret og mennesket og deres fælles omgivelser. 

Foto: Emilie Lundstrøm

Foto: Emilie Lundstrøm

Hvordan synes du, at fotokunsten klarer sig for tiden?
– Fotokunsten klarer sig rigtig godt i udlandet,  især i New York, hvor jeg er bosat. Herhjemme er der mange gode tiltag, såsom Copenhagen Photo Festival og Fotografisk Center, som er gode platforme for at se og opleve fotografi. Men det synes som om, det  stadig er svært at se fotokunst som respekteret medie på lige fod med maleri og skulptur. Det er for nyligt blevet observeret på Bruun Rasmussen, som afholdte  deres første auktion for fotokunst. Kun halvdelen blev solgt. Men det tager jo som regel 10 år, før noget bliver anerkendt i Danmark, så forhåbentlig vil fotografiet en dag have fundet sin plads – også i Danmark.

Foto: Emilie Lundstrøm

Foto: Emilie Lundstrøm

Hvad kan et foto, som et maleri for eksempel ikke kan?
– Et fotografi kan indfange lyset lige her og nu; det klassiske svar er vel, at det fanger et minut, et øjebliks tilstand. Men egentlig vil jeg sige, at et maleri og et fotografi kan det samme. Det handler om, hvordan fotografiet optages, og om hvad man vil med det, hvilken historie man vil fortælle. Det fantastiske ved fotografi er, at man kan have sit kamera med sig overalt og indfange det, som ingen andre ser lige i dette sekund – som en tanke eller som at fange en drøm. Kameraet er ens tredje øje, hvor fotografer opfanger det, som kan vække en eller få en til at drømme eller se sig selv. Det samme kan et maleri, bare på andre præmisser.

Foto: Emilie Lundstrøm

Foto: Emilie Lundstrøm

Hvad vil du gerne med dine fotografier?
– Jeg laver min kunst via mine fotografier, og det vil jeg gerne blive ved med. Jeg er fotokunstner og vil gerne være med til at skabe nye former inde for feltet, Jeg vil skabe en scene for beskueren, så han eller hun får lov til at fordybe sig og drømme; en skulpturel form, som bliver til et ekko i mennesker, og som vækker dem til at se sig selv, for dernæst at se ud i verden; se historien i det øjeblik, der fanger og udvider horisonten.

Foto: Emilie Lundstrøm

Foto: Emilie Lundstrøm

Kan du beskrive det perfekte fotografiske øjeblik?
– Det perfekte øjeblik som fotokunstner er, når man er på en båd i Ganges River i Indien og ser en mand sætte sit telt op – ser ham langt fra, kommer nærmere, han kigger og nikker, og jeg ved, det er ok, at jeg tager et foto. Jeg sætter mig klar, har tid til at forme mit billede og får optaget det helt rigtige, og jeg ved med det samme, at dette korte øjeblik var  noget helt særligt, der skal deles med andre mennesker. Fordi det rørte mig. Det trykker i ens bryst og på ens puls, og så er det perfekt!

Foto: Emilie Lundstrøm

Foto: Emilie Lundstrøm

Jeg tager desuden mine fotografier, lige før solen går ned – eller solen står op. Det er i disse tidsrum, jeg finder de bedste motiver: Når skygger bliver til form.

Hvad er du aktuel med for tiden?
– Jeg har fernisering den 6. februar i år – Shape Shifting hos Galleri Christoffer Egelund i Bredgade København – udstillingen varer til den 7. marts. Herefter vender jeg tilbage til NY efter ferniseringen, hvor jeg er ved at planlægge næste udstilling.

Foto: Emilie Lundstrøm

Foto: Emilie Lundstrøm

Hvad mener du, at enhver M/K bør vide om fotokunst?
– At alles øjne er forskellige, at det er en lang proces at fortælle i fotografier. Det handler om opbygningen og sorteringen i processen. Mange vil nok sige om fotokunst, at det fotografi kunne de selv have taget. Men det er slet ikke det, det nødvendigvis handler om. Det handler om at have en historie at fortælle i formen af ens udtryk. Vær åben, og se ud for at kunne se ind.

Kvinden bag svarene og linsen: Emilie Lundstrøm

Kvinden bag svarene og linsen: Emilie Lundstrøm

Tre hurtige til Emilie:

Hvad byder 2015 på for dit vedkommende?
– Det byder på endnu et år i New York, hvor jeg skaber, tænker og og arbejder bedst med min kunst.

Må vi se et foto fra din telefon?
– Desværre tager jeg ikke fotografier på min telefon, men se vedhæftede kunstfotografi.

Det er denne sag, der henvises til...

Det er denne sag, der henvises til…

Hvor og med hvem har du sidst fået en lille fjer i hatten?
– Nytårsaften sammen med min boyfriend – den stod på østers og champagne i New York.

Knips løs på My Pleasures Facebook side

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk