Home Living Jens-Ole Kongstadbock – fra forsker til kunstner

Jens-Ole Kongstadbock – fra forsker til kunstner

written by Nicolai Klingenberg 23. april 2015
En forsker blev kunstner
Foto: Jonrunar.com
Pin It

Kunst er en pudseløjerlig sag – og fra tid til anden kan den være tilfældig. Det erfarede Jens-Ole Kongstadbock, da han for år tilbage smed noget arbejdsrelateret indhold i en skraldespand på Rigshospitalet. Jens-Ole er tidligere forsker i molekylær biologi, men i dag handler det om kunst. Hans værker har i øvrigt tidligere vundet vej til Vogue og Kunsthal Aarhus, men nok om det. Du inviteres i øvrigt også til fernisering i morgen…

En forsker blev kunstner Foto: Jonrunar.com

En forsker blev kunstner
Foto: Jonrunar.com

Du blev kunstner ved et tilfælde, så hvordan ville dit liv i dag have set ud, hvis skraldespandsepisoden ikke havde fundet sted?
– Så er jeg sikker på, at jeg havde opdaget et andet fænomen eller en anden ny teknik, som jeg kunne arbejde videre med indenfor den kreative verden.

Jens-Ole Kongstadbock i færd med en signering

Jens-Ole Kongstadbock i færd med en signering

Du er forsker, hvilket er tungt teori-bårent fag, mens kunsten for dit ved kommende er mere eller mindre tilfældig. Hvad har disse to modsætninger betydet for dit kunstneriske virke? 
Jeg er jo i den heldige situation, at den teknik, jeg anvender til at udtrykke mig kunstnerisk, er baseret på et naturvidenskabelig fænomen – altså er det jo ikke helt tilfældigt, hvor der skabes former, og hvordan de ser ud – den elektrostatiske kraft samt materialernes egenskaber i øjeblikket bestemmer udfaldet. Dermed kan jeg ikke forudsige, hvad der dukker op hvor – eller ændre/tilføje former efterfølgende. Kombinationen af en overordnet struktur, en lovmæssighed der styrer, med en vis form for uforudsigelighed tiltaler mig. Og så er det jo helt vildt, at der lige ved siden af os i en usynlig verden, som vi alle kender og har mærket, kan fremkaldes noget som er så unikt og æstetisk.

KONGSTADBOCK X VESS from VESS – Vesterbro Showroom on Vimeo.

Hvordan er dine værker blevet modtaget? 
– D
e fleste bliver hurtigt suget ind i denne unikke og organiske verden – øjet søger konstant rundt og stopper kort op, når noget virker bekendt, hjernen begynder at fremkalde velkendte figurer fra fortiden og små landskaber eller historier dukker op. Vi ser ofte noget forskelligt i værkerne, og man har svært ved at slippe dem, når først man er gået i gang… Nysgerrigheden pirres, fordi det minder om noget, vi har set før, men alligevel ikke helt ligner… Ingen har kunne gennemskue teknikken , selv ikke de etablerede indenfor kunstmiljøet – alle bliver overrasket og fascineret, når jeg åbner op for indgangen til denne nærværende, men for de fleste usynlige verden – endnu et lag fra æstetikkens vugge er kommet op til overfladen.

Just before the end

Just before the end

Har du et budskab med din kunst, når nu den er tilfældig?
– Det er korrekt, at jeg ikke helt kan bestemme, hvor og hvilke former, der dukker op til overfladen – men efter mange års arbejde med teknikken, har jeg en god fornemmelse af hvilke typer plastik, der giver hvilke former, og så udvælger jeg den, der passer til det udtryk, jeg søger. Jeg udvælger så det, der skal arbejdes videre med –  for eksempel farverne, der skal anvendes, samt formatet. Det er en lang process, og ofte skal jeg igennem flere hundrede stykker plast, før jeg finder et udtryk, jeg kan mærke, og der passer til det tema, jeg arbejder med. Ofte anvendes flere stykker plast til at bygge et værk langsomt op. Mine værker skal kunne mærkes – både langt fra og tæt på. Og det må gerne tage tid at forstå. Man skal undre sig og søge forklaringen, som for det meste jo ligger “under overfladen”. Lykkes dette, er jeg meget tilfreds…

Kongstadbock The Beginning

 The Beginning

Din aktuelle udstilling hedder ”Just before the end” – hvorfor det?
– Jeg arbejder med temaer indenfor biologiens, fysikkens, geologiens samt metafysikkens verden. Min teknik er som sagt baseret på den elektrostatiske kraft, som både er essentiel for livets begyndelse, formdannelsen, udviklingen og livets afslutning – altså teknikkens rødder hænger sammen med både titlerne/temaerne samt det organiske udtryk. “Just Before the End” indikerer, at noget eksisterende er ved at afslutte – og noget nyt er på vej…

Phase

Phase

Hvordan arbejder du typisk?
Jeg arbejder, når det føles rigtigt – altid alene, uden forstyrrelse og oftest om aftenen.

Du har arbejdet med at forfine din teknik frem til i dag – hvad kan vi så vente os fra nu og frem? 
– Jeg er begyndt at arbejde med farver og store formater. Det er ikke helt nemt at arbejde med store ruller af papir, og jeg forsøger stadig at udvikle og forfine teknikken, men jeg håber, at jeg har tre-fire store værker klar i begyndelsen af 2016.

They Are Here

They Are Here

Slutteligt –  hvornår mener du, at “noget” er kunst?
– Når der er et menneske bag, og når der er flere end kunstneren, kunstnerens venner og familie, der kan mærke det… 🙂

Too Late

Too Late

Tre hurtige til Jens-Ole:

Hvad byder resten af dit forår på?
– Tid med dem, der bruger tid på andet og andre end sig selv.

Må vi se et foto fra din telefon og høre lidt om det?
– J
eg gik forbi dette en dag med regn… Det er sjældent, at jeg stopper op i regnvejr og bruger tid på at undre mig, men dette her krævede et par minutters undersøgelse. 

Fra telefonen

Fra telefonen

Med hvem og hvor har du sidst fået en lille pind i øret?
– Sidste weekend med to venner på Bornholm – fiskeri efter havørred og en masse tysk Riseling.

Om udstillingen Just Before the End:
Dato: 24.04.15 – 07.05.15
Hvor: VESS – Vesterbro Showroom, Oehlenschlægersgade 36, 1663
Fernisering Fredag d. 24 april kl. 16.00. Til åbningen vil der blandt andet være økologiske Royal øl.

Slip kreativiteten løs på Facebook

Pin It

Related Articles