Home Ure Gadefest på højt plan – 2015 Madison Avenue Watch Week

Gadefest på højt plan – 2015 Madison Avenue Watch Week

by Nicolai Klingenberg

Vi skal endnu engang til New York, hvor Claus F. Nissen huserer og går på opdagelse i den spændende by. Han begejstres som så mange andre læsere også af ure, og i dag bidrager Claus allervenligst med endnu en historie. Ordene herfra tilhører Claus – og tak for dem! Vi begynder dog med et herligt New York foto, som jeg selv har taget. Jeg mente, det ville fungere fint som en intro.

En morgen i New York...

En morgen i New York…

En gang om året arrangerer foreningen af butikker på Madison Avenue – med det mundrette navn Madison Avenue Business Improvement District – en uges ’festligheder’ for at understrege gadens unikke position indenfor luksusure.

MAWW 01-2

En invitation dukkede op…

Det var i år femte gang ’gadefesten’ løb af stablen – og programmet bliver mere og mere interessant år for år. Se eventuelt årets program her. Det kunne måske være værd at have i baghovedet, hvis man planlægger en tur til New York i foråret 2016?

I år var det præget af at flere af de tunge urmærker for nyligt har etableret sig på Madison Avenue med flagship stores. Vi taler her om navne som f.eks. A. Lange & Söhne og Jaeger-LeCoultre, mens f.eks. Panerai har flyttet sin butik ind i samme område.

I blokken mellem Madison Avenue og Fifth Avenue mellem ca. 53rd Street og 68th Street finder man nu – udover de nævnte mærker – også flagship stores for bl.a. Breitling, TAG Heuer, Rolex, IWC, Omega, Blancpain, Hublot. De Grisognio, Vacheron Constantin, Chopard, Audemars Piguet, Montblanc, F.P. Journe m.fl. Dertil kommer multibrand butikker som Wempe, Cellini og Torneau samt selvfølgelig Pateks ’salon’ hos Tiffany på hjørnet af 5th Avenue og 57th Street.

Deltagelse i arrangementerne er gratis – og man kan komme helt tæt på de ’tunge drenge’ eller se ting, som man ikke normalt vil kunne se i butikkerne – og slet ikke hjemme i Danmark.

sdf

Hodinkee get-together

For eksempel holdt Hodinkee en morgenmad med deltagelse af tre CEOs fra henholdsvis Lange, Jaeger-LeCoultre og Chopard, som ’off the record’ fortalte om, hvor ur-branchen er på vej hen i deres øjne. Og tingene foregår enten i de flotte flagship stores eller på nogle af de lækre steder i området.

Og så er vi i gang

Og så er vi i gang

Butikkerne inviterer også enten på arrangementer i løbet af dagen eller cocktail-receptioner, hvor de viser sig frem for potentielle købere. Jaeger-LeCoultre støtter for eksempel UNESCO og havde valgt det som tema for en reception, hvor man dels kunne se billeder fra et af deres projekter.

sdf

Jaeger-Lecoultre i den gode sags tjeneste

Og når man så alligevel er der, kan man se og røre ved ting og sager, som man ikke normalt kommer i nærheden af – for eksempel denne ultrasjældne og kostbare Hybris Mechanica 11 fra JLC, som kan erhverves for den nette sum af cirka 300.000 euro – men så har den også 11 opfindelser, der har været nødvendige for at få tourbillon, minute repeater og en række andre funktioner ind i en kasse, der er 7,9mm tyk. Her er et billede som en af deltagerne har offentliggjort på Instagram.

Så blev det kompliceret...

Så blev det kompliceret…

Så alt i alt er det måske værd at have denne begivenhed i baghovedet, hvis man overvejer en forårstur til New York.
—-
Claus bor p.t. på Manhattan i New York. Han har været ur-interesseret i efterhånden mange år – det hele startede med at han fik lov til at låne sin fars Jaeger-LeCoultre ur som dreng – og siden er det gået ned ad bakke. Kan følges på Instagram under navnet @cfnissen.

 

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk