Home Kluns Carlo A – bagmanden taler om en slipserevolution

Carlo A – bagmanden taler om en slipserevolution

written by Nicolai Klingenberg 7. juni 2015
Carlo A slips intro-1
Pin It

I dag skal det handle om intet mindre end en revolution. Det handler dog ikke om at afskaffe den private ejendomsret, men i stedet om at slå et slag for de gamle (påklædnings)dyder i form af slips. Det handler også om en herlig lille video.

Parat? Alle tiders...

Parat? Alle tiders…

Casper – du og et par andre har sat skub i en hals-relareret revolution. Hvad går det ud på?
– Det går i korte træk ud på, at vi gerne vil have den gode stil tilbage, i særdeleshed på arbejdsmarkedet. Vi har selv erfaret, at stilen på mange arbejdspladser simpelthen er blevet for sløset, og vi har stillet os tilfreds med middelmådighed. Derfor vil vi gerne have den gode stil tilbage på arbejdsmarkedet, så man igen kan se forskel på, om man er på vej i Brugsen efter en liter mælk, eller man rent faktisk er på vej på arbejde. For at kunne skelne mellem det acceptable og respektable mener vi ikke, at der findes nogen anden beklædningsgenstand end slipset, som virkelig kan sætte prikken over i’et og skabe denne respekt. Derfor har vi igangsat en slipsrevolution for igen at få fokus på den gode stil og slipset på de danske arbejdspladser.

Jeg kan godt følge Carlo A tanken...

Jeg kan godt følge Carlo A tanken…

Hvordan kom I på idéen?
– Ideen kom egentlig fra den amerikanske TV-serie Mad Men, som skildrer reklamebranchen i 50-60’erne. Her var alle mænd, og i særdeleshed også kvinder, klædt til perfektion, når de gik på arbejde. Der var især mændenes slips, som vi fandt spændende, da langt størstedelen af slipsene var unikke på hver sin måde og differentierede sig fra mængden. Man kunne på lang afstand se, at det var et typisk Mad Men slips.

Og hvad har I så gjort herfra?
– Gennem vores netværk fik vi kontakt til to rigtig dygtige designere fra TEKO, som har de kompetencer og visioner, som, vi mener, kan føre os derhen hvor vi vil og samtidig skabe et unikt udtryk. Vi briefede dem ideen, som de fandt interessant og samtidig lidt sjov, så de var ikke længe om at sige ja til projektet. Sammen med dem fandt vi frem til en leverandør, som rent kvalitetsmæssigt stod inde for den kvalitet, vi gerne ville levere til vores kunder og derfra tog produkt- og designprocessen fat.

Ganske simpelt

Ganske simpelt

Da produkterne var i hus, påbegyndte vi brandopbyggelsen. Sammen med nogle gode venner, som har en masse erfaring inden for filmproduktion, satte vi os sammen og brainstormede på en kort film, som skulle fortælle vores historie på en interessant måde. En historie, som i bund og grund skulle være mere i centrum end selve produktet. Vi er meget fokuseret på stemning og følelse omkring et produkt. Vi tror på, at en værdimæssig tilknytning til et brand har større betydning end selve produktet. Med produktionen af kort filmen ”Carlo A – A Gent of Integrity” følte vi pludselig at værdierne og produktet gik op i en højere enhed, og vi ramte noget essentielt.

Processen fra idéskabelse til hvor vi er i dag, har rent faktisk taget et år. Det kan for mange lyde som utopi at bruge et år at komme på markedet med noget så simpelt som et slips, men for os var det mere end det. Vi vidste fra start af, at vi skulle skabe en stemning for at få slipset tilbage på arbejdsmarkedet. Vi skulle være kreative, vi skulle være unikke, og vi skulle tilmed have store armbevægelser. Med det in mente, så skulle vi ikke blot skabe et produkt, men vi skulle i højere grad skabe et brand, og tilmed give det værdi.

Med fire uger på bagen er det netop denne brandværdi, som vi benhårdt arbejder på at skabe, og det går heldigvis i den rigtige retning.

Er det ikke “bare” en smart måde at brande sig på?
– Det vil nogen måske mene, men hvis det ”blot” var hensigten at brande sig med et eller andet, så havde jeg personligt måske valgt et andet produkt at starte op med. Vi har givet os i kast med netop slips, fordi vi har en lyst til at ændre på tingenes og modens tilstand på de danske arbejdspladser. Vi føler, at vi har noget på hjerte, og vi ved gennem nærmere research, at vi ikke er de eneste, der føler, at der skal strammes op.  

Nydeligt

Nydeligt

Navnet Carlo A – hvad er der at sige om det?
– Navnet Carlo A stammer egentlig fra en gammel skrædder, som ud fra min bedstefars fortællinger, var en skrædder, som min oldefar gik hos, da han var ung. Carlo A satte en ære i at sælge skræddersyede kvalitetsprodukter til en overkommelig pris og samtidig give noget igen til de unge og ambitiøse. Det var min bedstefar, som foreslog navnet, da jeg fortalte om vores lille mission. Hvorvidt at A stod for Andersen, Ankersen, Antonsen eller noget fjerde, kunne min bedstefar ikke huske, men blot at det startede med A. Vi kunne alle lide fortællingen og mente, at det var et godt dansk/skandinavisk klingende navn og lagde os derfor fast på dette.

Og hvem er jeres målgruppe?
– Vores målgruppe går under betegnelsen Young Professionals, som er ambitiøse og karrierebevidste mænd i alderen 25-38 år.

Suit and tie - sidstnævnte fra Carlo A naturligvis

Suit and tie – sidstnævnte fra Carlo A naturligvis

Hvad kan vi forvente fremadrettet?
– Slips er på nuværende tidspunkt vores hovedprodukt, og der vil komme nye kollektioner, som passer til de forskellige årstider. Vi kan dog allerede nu røbe, at der er lagt i støbeskeen til andre produkter. Så må folk selv gætte på, hvad der passer bedst til et slips.

All right. Hvor kan vi så få fingre i sagerne?
– I kan helt sikkert finde vores slips på vores hjemmeside www.Carlo-A.com . Dertil er vi begyndt at have fokus på fysiske butikker, hvor første butik, som har fået vores produkter, er Terminal A i Odense.

Et slips som dette fås online - og nu også i Odense

Et slips som dette fås online – og nu også i Odense

Tre hurtige til Casper:

Hvad byder din sommer på?
– Den står på ferie i Tyrkiet med kæresten og svigerforældrene, og en endnu ukendt rejse med kæresten. Dertil skal alle sommerens arrangementer såsom koncerter også nydes – i selskab med en masse rosévin. Ej at forglemme: En masse hårdt arbejde med Carlo A.

Må vi se et ikke-slipserelateret foto fra din telefon og høre lidt om det?
– Billedet er taget på roof-top baren ”A for Athens” i Athen, hvor jeg nyder min ynglingsdrink Aperol Spritz sammen med mine syv logevenner. Vi er otte gode kammerater, som etablerede en loge for tre år siden – ikke så meget for at netværke, men mere for at have en god undskyldning for at ses alle sammen minimum fem gange om året til nogle gode arrangementer. Da vi alle har travlt med arbejde og familie, er det en god måde at holde venskabet ved lige. I marts gik den årlige tur til Athen, hvor billedet er taget.

A for Athens hed stedet

A for Athens hed stedet

Hvad ville du helst – gå med pre-bundet slips resten af livet eller selvbinder butterfly?
– Puha, den er svær. Et slips må aldrig være pre-bundet, for det ødelægger slipset. Et slips skal altid bindes på ny, særligt når det er silke, som vores slips er. På den anden side, så er der noget specielt over en selvbinder butterfly, som enhver gentlemen eller Gent of Integrity skal kunne binde. Men jeg vælger trods alt at vælge et pre-bundet slips. Man er vel slipsemand.

Prøv My Pleasure i 30 dage på Facebook

Pin It

Related Articles