Home Automobiler Ducati Scrambler – ikonisk design og frihed på to hjul

Ducati Scrambler – ikonisk design og frihed på to hjul

by Nicolai Klingenberg

Min begejstring for tohjulede med motor begyndte, da jeg i en meget ung alder fik lov til at køre en knallert med gear. Siden fik jeg min egen, men jeg fik aldrig rigtig opgraderet “kortet” til at kunne køre motorcykel. Jeg skal ærligt indrømme, at lysten til at erhverve mig et MC-kørekort bestemt ikke er blevet mindre.Jeg fik lejlighed til at interviewe Pernille Ingemann – hun arbejder med Ducati i Danmark. Og hun har faktisk kørt motorcykel i mange år – dog med en pause. Men så fik Ducati Scrambler lysten frem igen…
I har fået Ducati under jeres vinger. Men hvad er det egentlig for et brand?
– Ducati er et premium motorcykel-brand fyldt med traditioner – Ducati er et brand, hvor kerneværdien er PASSION. Alt, hvad Ducati gør og laver, er indbegrebet af passion. Ducati står for performance (we are fast), innovation (ny teknologi), raffinement og italiensk design og stil.

Det her hørmer af frihed...

Det her hørmer af frihed…

Og hvordan har Ducati udviklet sig gennem tiden?
– Ducatis historie går helt tilbage til 1920’erne, hvor Antonio Cavalieri Ducati stiftede virksomheden med sine tre sønner. Der har været op og nedture – den største var nok 2. Verdenskrig, hvor store dele af fabrikken blev ødelagt. Alt blev dog bygget op igen, og Ducati fortsatte produktion af motorcykler, og specielt deres passion for motorsporten har skabt stor opmærksomhed verden over. Ducati har mange VM Superbike titler, men som noget af det største er nok da Casey Stoner vandt MotoGP i 2007. Grundstenen i en Ducati er klart høj performance og ikonlignende designs, men som årerne er gået, er der også blevet plads modeller til mere almindelig brug.

Løst underlag og afsted med dig

Løst underlag og afsted med dig

Hvis man tænker traditionel Ducati, hvad er det så for en mand, der kører sådan en ”œcykel”?
– Han er +40 år, børnene er blevet store, og økonomien er i orden. Han er kompromisløs og selvrealiserende. Har som regel et indgående kendskab til Ducati på grund af en mangeårig interesse for motorcykler. Han ved, hvad han taler om, og hvad han går efter. Han nyder opmærksomheden, når han møder folk på sin vej.

En god anledning til at sidde tæt...

En god anledning til at sidde tæt…

Nu er der kommet noget nyt til ”œstalden” i form af en Ducati Scrambler. Hvad er det for en størrelse?
– Det er den røde Ducatis lillebror – et længe ventet gensyn med fortiden. Scrambler Ducati er en nutidig version af Ducatis succesfulde Scrambler 450 fra 60’erne og 70’erne. Det er ikke en decideret retromodel, men en nutidig version – den er, som Srambleren ville være i dag, hvis man havde fortsat produktionen siden 70’erne.

Vi snupper lige en film, gør vi…

Jeg har ladet mig fortælle, at det er helt univers, som også tæller ekvipering?
– Det er korrekt. Ducati har udviklet et helt Scrambler univers bestående af alt fra T-shirts’s, caps, hjelme og støvler til tasker, kaffekopper og picnictæpper. Alt, hvad du kan forestille dig – og meget mere.

Italiensk livsstils-setup...

Italiensk livsstils-setup…

Så den største forskel på en ”œalmindelig” Ducati og en Scrambler er”¦?
– Man skal se den ‘røde’ Ducati og Scrambleren som to forskellige brands – som før beskrevet, er kerneværdien for Ducati passion, hvor der er meget fokus på performance og innovation. Scrambleren står for FRIHED – kerneværdien er ’Self Expression’ – du har frihed til at udtrykke lige præcis det, du vil. Der bliver lagt vægt på frihed, smilende venner som deler åbne sind og easy-going positiv energi.

Kyst-cruise med pitstop

Kyst-cruise med pitstop

Et bud på det perfekte Scrambler-øjeblik? 
– Dette billede siger alt…

Det perfekte moment...

Det perfekte moment…

Hvad koster den? Og er der noget med en leasingmulighed?
– Prisen på en Scrambler starter ved 144.000 kroner. Det er den røde Icon, som også fås i gul til cirka 1.000 kroner mere. Derudover fås Scrambler i ydeligere tre versioner: Full Throttle, Urban Enduro og Classic – tre “accessoried” versioner, som koster 173.495 kroner. Hele filosofien bag Scrambler er netop, at man kan personliggøre sin Scrambler, hvorfor teamet bag Scrambler har udviklet et enormt katalog med diverse tilbehør. Du har mulighed for at “bygge” din helt egen version, mulighederne utallige. Kald det bare Self Expression! Vi arbejder på at kunne tilbyde flexleasing af alle Ducati modeller, men flexleasing har indtil nu ikke helt slået igennem på MC markedet, men vi mener, at der er et stort potentiale for vores kunder. Vi glæder os selvsagt meget til at kunne præsentere et leasingprogram inden for kort tid.

Med sort

Med sort “sadel”

Og med brun

Og med brun

Slutteligt – hvad mener du, at enhver bør vide, når det kommer til at være motorcyklist?
– Det kan være en tidskrævende og til tider egoistisk “hobby” (man svinger ikke lige børnene op bag på), men når du først er “hooked”, så slipper du den ikke lige! Den grad af frihed og lykkefølelse, der summer i maven på dig, når du kører af sted ud i det blå… Den er bare svær at undvære. Kører du Ducati, er du fanget af en helt speciel passion. Da jeg blev gravid for 14 år siden, stoppede jeg med at køre MC. Jeg mistede lysten – der var ligesom noget andet, som var vigtigere. Når man har et job som jeg, må jeg dog indrømme, at lysten ligger latent i en og dukker op fra tid til anden. Min mand og jeg havde både en Ducati ST2 og en MTS nogle år efter, men jeg kørte ikke. Først i år – 14 år senere – satte jeg mig op på en Scrambler og hold op en fantastisk fornøjelse! Jeg var totalt hooked med det samme. Det gjorde det ikke værre af, at det foregik i Spanien på Circuit de Valencia sammen med alle mine Ducati kollegaer fra hele verden. Vi kørte en 60 km lang tur ud i det smukke bjergfyldte landskab. Scrambleren er utroligt let at køre – det siger sig selv, når jeg efter så mange år bare kan sætte mig op og køre ud i det blå…

"Scramble" away...

“Scramble” away…

Tre skæve til Pernille:

Hvad byder resten af din sommer på?
– To ugers ø-hop i det Græske øhav sammen med mand og børn. Og forhåbentlig nogle ture ud i det blå på min egen Scrambler.

Må vi se et MC-relateret foto fra din telefon og høre lidt om det? 
– Billedet er fra Valencia, hvor jeg i marts var til testkørsler af den nye MTS 1200, 1299 Panigale og så selvfølgelig SCR. En helt igennem fantastisk oplevelse.

Pernille på tur...

Pernille på tur…

Hvad ville du helst – køre knallert 45 med en streamer på siden med teksten: “Flyt dig – jeg dansker folkedans” eller køre trehjulet motorcykel?
– Helt klart en trehjulet MC. Det er slet ikke utænkeligt, at vi i fremtiden kommer til at se og køre på 3 hjulet MC. Vi har et mobilitets problem i storbyerne allerede nu, så hvem ved hvad fremtiden byder på?

Besøg Ducati her

My Pleasure findes også her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk