Home Automobiler En mand tog en tur på en Ducati Scrambler

En mand tog en tur på en Ducati Scrambler

written by Nicolai Klingenberg 5. juli 2015
Den er sgu meget fræk altså...
Pin It

Der kom en Ducati Scrambler på hjul, men da jeg ikke har kørekort til motorcykel, måtte jeg overlade styret til Kasper. Vi skød også en video – og så fik jeg stillet ham noget spørgsmål om maskineriet. Bliv klogere i dagens skrivelse.

Den er sgu meget fræk altså...

Den er sgu meget fræk altså…

Kasper – du har været på køretur på den nye Ducati Scrambler. Hvordan var det?
– Kort og godt: Vådt og koldt. Men hvor tit står man lige med en knap tilkørt skrigende gul Ducati, og en hel kalender dag revet ud af bogen? Aldrig vel? Så det blev alligevel til små 150km på de små veje.

Gul med orange hjelm

Gul med orange hjelm

Hvad overraskede dig mest?
– Det må absolut være det fabelagtige bundtræk, de har fået stoppet ind i de 803 kubik, som motoren nu er på. Dog savnede jeg lidt mere lyd fra den ikoniske L-twin motor med desmodroniske ventiler, som Ducati nu er så kendt for. Scrambleren nærmest lister afsted uden at give meget væsen fra sig, medmindre man virkelig drejer i håndtaget. Køreegenskaberne er, som man måtte forvente af en italiener: Præcise. Og man bliver hurtig modig på de små, snoede veje. Vi taler køreglæde, og man glæder sig til at entrere den næste S kurve..

To gange Italien

To gange Italien

Og hvad undrede dig mest?
– Faktisk var der et par ting, som jeg ikke helt forstod. Den ene er blot en detalje, men alligevel. Hvorfor Ducati har valgt at montere det ene runde kombiinstrument på højre side af cyklen og ikke montere det, hvor man typisk ville montere det: I midten!

Lidt sol blev det også til

Lidt sol blev det også til

En anden ting, som drillede mit øje lidt, var teksten “Born Free 1962” på tankdækslet. 1962 var året, hvor Ducati lancerede Ducatis 250cc Scrambler til det amerikanske marked, så det kan jeg måske forstå. Men “Born Free” irriterede mig på sådan en lidt “Jeg lever drømmen, men på en lidt Morfar agtig måde”.

Originalen

Originalen

Hvis du havde været med under udviklingen, hvad havde du så slået et slag for?
– Åhhh den er svær, de ved jo nok bedre end jeg. Skal vi sige det sådan, at jeg måske havde forventet lidt mere offroad, man kan godt mærke, at der er tænkt kommercielt og måske er gået mere på kompromis på konceptet, end de gjorde i 1962. Og så havde jeg altså sat det instrument … I midten!

Lidt mere lyd ville også have været rart, så man ikke risikerer at blive sideswiped af en afgiftplaget, ældre Berlingo med Bertil og Bolette på henholdvis fire og seks år på bagsædet. Man skulle jo nødigt ødelægge deres tur til Lalandia, blot fordi far overså den gule Ducati og fik lavet kødsovs af undertegnede på E45 lige omkring Kolding.

Med noget M i baggrunden...

Med noget M i baggrunden…

Hvor svær er den at køre?
– Nu er der vel ikke nogle nye motorcykler, der er direkte svære at køre, men Scrambleren er enormt brugervenlig. Størrelsen er jo også italiensk, så cyklen er let, smidig og gør præcis, hvad du beder den op. Jeg er en tommelfingerbredde over 180 centimeter, men er du 195 centimeter, så skal du nok kigge efter en cykel med lidt mere fysisk volumen.

Og generelle tanker om køretøjet?
– Haps, skulle jeg have en motorcykel model 2015, så er den et godt bud. Dog ikke i gul.

Dækslet...

Dækslet…

Slutteligt: Hvad vil være det perfekte setup for en Scrambler tur?
– Alt andet end Gore-Tex, gul vest og skibriller!

Vi skal da lige en film, hvor Kasper både dapper på instrumentet og gasser lidt op. Jeg klippede, da speedometeret viste… lidt mere end lovligt, og eliminerede vindstøj via herlig musik. Sæt i gang, Kasper!

Kør med over på My Pleasures Facebook side

Pin It

Related Articles