Home Automobiler Morgan AR Plus 4 – en limiteret træbil med 225 HK

Morgan AR Plus 4 – en limiteret træbil med 225 HK

written by Nicolai Klingenberg 27. juli 2015
For førerens skyld - sikke et fint lille ordspil, hvis jeg selv skal sige det.
Pin It

I 1950 lancerede Morgan en model, der blev døbt Morgan Plus 4, og da der nu er gået 65 år, skal ikonet fejres. Hvordan? Med en limteret model. Produktionen er begrænset til 50 eksemplarer, og modellen er døbt Morgan AR Plus 4. Skal vi ikke se nærmere på den sag? Det kan du tro, vi skal…

Der har vi den - Morgan AR Plus 4

Der har vi den – Morgan AR Plus 4

Da man besluttede sig for at lave denne hyldest-model, lød briefingen i stil med: “Skab en sportsvogn, som gør sig bemærket ud i præstation, oplevelse og kørekomfort fremfor alt andet.” Det er selvsagt nemt at slynge en sådan brief ud, men den blev fulgt, og man har stadig benyttet sig at stolte Morgan traditioner. For eksempel har man blandet signaturmaterialer i form af håndsnedkereret asketræ, aluminium og læder. Dog har Morgan valgt at sammensætte løjerne på ny vis, hvorfor det endelig udtryk loves at være anderledes. Det tror jeg på – selvom jeg aldrig har ejet en Morgan.

Simpelt og elegant

Simpelt og elegant

Instrumenteringen har også fået et nyt layout, som skulle være tilegnet føreren, så denne får en bedre oplevelse. Under bilen? Der har man nytænkt udstødningen, så den giver mindre luftmodstand. Den er i øvrigt dobbelt – altså udstødningen – og er placeret i midten af bagpartiet. Derudover har man kigget på en noget mere moderne lygteløsning, da Morgan AR Plus 4 nu har fået LED-lygter hele vejen rundt. I handskerummet har man desuden etableret et opdateret lydssystem, som byder på AUX-indgang – måske ikke det mest nutidige, men det fungerer altså med kabler. Hver gang.

For førerens skyld - sikke et fint lille ordspil, hvis jeg selv skal sige det.

For førerens skyld – sikke et fint lille ordspil, hvis jeg selv skal sige det.

Kan poleres og sikres mod borebiller

Kan poleres og sikres mod borebiller

Nå. Der er jo også noget, der driver vognen frem, og det er en Cosworth motor på 2,0 liter. Mig bekendt er Cosworth relateret til heftig og hurtig kørsel, og man kan nemt forvente, at der er rumsteret med løjerne, når noget lyder Cosworth. Du får i øvrigt 225 hestekræfter med den motor, men også ny affjedring og ditto bremsesystem. Og bilen skulle ramme 100 kilometer i timen efter seks sekunder. Lynhurtigt? Ikke rigtigt, men sikkert helt acceptabelt for en sådan vogn. I øvrigt vejer den 900 kilo.

Motoren

Motoren

Udblæsning

Udblæsning

Samtlige af de 50 vogne vil i øvrigt blive opsat af en særlig teknikker, som lover at gøre sit ypperste for, at Morgan AR Plus 4 yder sig ypperste på både bane og vej. Bilen er netop blevet præsenteret på Silverstone Racing 2015 eventen, og den vil koste fra lige knap 600.000 kroner. Dertil kan du lægge en herlig registreringsafgift, som garanteret andrager det samme beløb – plus en hel del mere.
Yokohama står i øvrigt for dækkene

Yokohama står i øvrigt for dækkene

Det skulle vist være herinde, at der gemmer sig noget audio

Det skulle vist være herinde, at der gemmer sig noget audio

LED-lugter

LED-lugter

Semi-sexet affjedring

Semi-sexet affjedring

Det var ord, fotografier og bil. Skulle du erhverve dig en, så siger du bare til. Og husk altid: Spejl, skulder, blink.

My Pleasure holder kvart i tre på rattet her

Pin It

Related Articles