Home Automobiler Ferrari 488 Spider – en drønhurtig pastamaskine

Ferrari 488 Spider – en drønhurtig pastamaskine

by Nicolai Klingenberg

For ikke så længe siden tikkede der en e-mail ind i min indbakke. Det er der intet nyt i. Til gengæld var omhandlede indholdet en nyhed: Den hurtigste åbne bil med V8 motor, som Ferrari har skabt til dato. Den hedder Ferrari 488 Spider, og vi skal se nærmere på denne italienske laban i dagens historie.

Der er den - den nye Ferrari 488 Spider

Der er den – den nye Ferrari 488 Spider

Vi skal faktisk helt hen til næste måned, før offentligheden for 488’eren at se for første gang, og tæppeløftet findet sted på Frankfurt Motorshow. Men hvad har vi med at gøre? Jo, nu skal du høre. Cabrioleten er bygget på Ferrrari 488 GTB, hvorpå man har mokket Ferraris patenterede foldetag i aluminium. Det er ikke bare pænere – hvis du spørger mig – det giver også en lettere vogn. Når man bruger aluminium fremfor en stof kaleche, sparer man i dette tilfælde 25 kilo, og så tager det 14 sekunder at folde hatten ned.

Nogle sværger til den røde Ferrrari farve - jeg synes, denne her blå gør det aldeles glimrende

Nogle sværger til den røde Ferrrari farve – jeg synes, denne her blå gør det aldeles glimrende

Motoren bærer et V8 “skilt”, men byder også på to gange turbo, hvilket giver 670 hestekræfter, og en nul til 100 tid på 3,0 sekunder ligeud. Har du virkelig travlt, så rammer du 200 kilometer i timen på 8,7 sekunder. Hvis du ved lidt om biler med turbo, vil du vide, at der kan gå lidt tid, før denne træder til, men man har fiflet med teknikken, således at motoren faktisk er kvik med det samme – eller som en hidsig motor uden turbo. Og så er den løsning i øvrigt god – eller i hvert fald bedre – for naturen, da CO2 udslippet er reduceret.

Jeg lovede dig en film. Den får du her.

Bilen forventes at komme til Danmark til foråret næste år. De kommende købere vil få en vogn, der kommer hurtigere ud af svingene end sin forgænger, og der skulle ikke være nogen forskel, når det kommer til vridningsstabilitet i forhold til “den lukkede 488 GTB”, grundet den førnævnte brug af aluminium.

Afgangsrør

Afgangsrør

Den nye Ferrari 488 Spider er lidt over 4,5 meter lang, og næsten to meter bred. Til gengæld ligger den under dværgegrænsen på højden med sin 121 centimeter. Speedometeret standser ved 325 kilometer i timen, og forbruget er opgivet til lige under ni kilometer på en liter brændstof. Det tal kræver nok en kørsel med let bomuldssok.

Elegant. Og rå.

Elegant. Og rå.

Det var, hvad det kunne blive til i denne omgang. I og med at der er tale om en “teaser”, har jeg ikke fundet nogle interiør fotografier, men det kan være, at det faktum ændrer sig. Indtil da bør du følge My Pleasure på Facebook her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.