Mød J’Ade. En megayahcht på 60 meter, som kan rumme ti gæster og 13 crewmedlemmer. Med lidt god vilje, kan man jo bytte lidt rundt på de cifre og stadig få et tåleligt opholdt på den smukke yacht. Kom med ombord.
Lad os lige få en ting på plads – firmaet bag det sejlende vidunder hedder CRN og er en del af Ferretti Group, som i den grad sin “søsport”, som også tæller brands som Pershing og Riva. Så langt så godt.
I samspil med ejeren af yachten J’Ade har man kreeret et søstærkt fartøj, som beskrives som klassisk, moderne og elegant, hvor materialer som ædeltræ, læder og marmor spiller sammen med metal og gennemtænkte løsninger – også når det kommer til kunstig belysning. Eller kort fortalt: Absurd, lækker luksus – omend stilen kan dele vandene.
Navnet J’Ade har en relation til den grønne farve som stenen med samme navn har – og som man har brugt flittigt i farvepaletten ombord. Og når vi nu er ombord, skal du vide, at yachten rummer fire dæk – og et såkaldt “sub lower deck”.
Når man har med CRN yachts at gøre, så findes der en del signaturer, som gør deres kreationer genkendelige. Hvis vi springer direkte ind i ejersuiten – med forlov – vil du erfare, at man har udrustet denne med en balkon, hvortil døren fint kan stå åben, når sejladsen finder sted. Dermed kan man passende lade bølgeskvulp og en smuk udsigt akkompagnere morgenkompletten.
Ejersuiten er et overdådigt opholdsrum, som sender selv visse liebhavervillaer til tælling – gulvtæppet omkring sengen er for eksempel lavet af silke, men gulvene er af flot hårdttræ, læderet er Fendi og Boffi-signaturen findes på det hvide badekar af Corian. Et dugfritspejl huser ydermere et tv-apparat. Jeg kunne blive ved, og selvom det måske virker al for dekadent, så kommer vi ikke udenom, at løsningerne er omkostningstunge. Og gennemførte.
Tager vi et smut ned på “lower deck”, finder vi fire gæstekahytter, som er skabt i eg og overdrysset med læderløsninger. Skal du i styrtebad ville dette forgå i marmor badeværelser, og kan du ikke holde snitterne fra din medsovende gæst, vil det være muligt at splitte sengene i to af kahytterne.
Når man sejler stort og tungt, bliver det sgu lidt sgu lidt besværligt at lægge til i havnen, hvis man blot skal ud at nyde et måltid mad eller på diskotek. Det kan også blive lidt bøvlet at hyre en helikopter, og den slags støjer også urimeligt meget. På den anden side kan det se lidt skørt ud at sejle fra J’Ade i en gummibåd, så i stedet har man valgt at udstyre yachten med en flydende garage, hvori der findes et andet udmærket fartøj, som kan fugere som transportmiddel til kortere ture: En Riva Iseo på 27 fod eller omtrent ni meter.
Det er første gang, man har lavet en garage på en CRN yacht og med mit beskedne kendskab til den slags konstruktioner, skal jeg dog gerne anerkende den opfindelse. Bassinet er kranfrit og dermed sejler du direkte ind i garagen, efter man har lukket en omgang havvand ind. Skal bassinet tømmes, så tager dette tre minutter, eller omtrent samme tid, som det kan tage at åbne en flaske champagne og skænke seks glas – og dele det øjeblik på Instagram.
Dækket kan i øvrigt også omdannes til egen “beach club” med dertilhørende møbler og ualmindelig kort afstand til et dyp i havet. Stik mig en fiskestang, og jeg skal bevise, at det dæk også kan bruges til at fange aftensmaden.
På soldækket – som både dækker et område inde og ude – finder man alt fra touch-and-go helikopterplatform (hvis nu Riva’en ikke vil starte), spabad, indendørs gymnastiksal (det lyder meget bedre end fitnesscenter), dampbad og tyrkisk bad.
Jeg kunne blive ved med at nævne finurlige finesser, og jeg skal da gerne komme omkring “finstuen”, hvor du kan bænke dig ved flyglet og spille Für Elise eller lade en med et bredere repertoire klimpte løs. Er du mere til underholdning, så findes der et omsiggribende underholdningssystem, som kan styres via en ipad – både den lille og store i øvrigt. Kan du ikke undvære en skærm under åben himmel, så er der også blevet plads til en sådan – den tåler selvsagt både saltvand og vind…
Når udskrivningen på en sådan yacht som J’Ade er foretaget, kræver det garanteret lidt ekstra arbejde, hvorfor man også har valgt at indrette et “study”, hvor man kan trække sig tilbage for at arbejde, handle en aktie eller to eller spekulere i en valuta af art. Måske handle en fin, lille ejendom med udlejningspotentiale eller pønse på at lease yachten ud til flotte priser.
En middag ombord til 12? Naturligvis. Et langstrakt spisebord med 12 pladser findes i den øvre salon. Men også et sofamiljø, hvor ikke-spildende børn kan spise.
Det vil være oplagt at have en kok og en mindre betjeningsstab ombord, og selvom køkkenet hører til noget at det mest sterile, jeg har set til dato, skulle det nok være muligt at bikse en quiche eller to sammen. Og der er i øvrigt udsigt til vandet fra “køkkenet”. Men er det ikke pokkers, at de tjenende ånder skal drøne op og ned af trapper, når der skal bringes ting og sager til bordet? Egentlig jo. Måske netop derfor har man også valgt at installere en elevator ombord.
Omend jeg ikke har planer om at investere eller kaste en gigantisk ikke-eksisterende formue efter en yacht som J’Ade, så kommer jeg ikke udenom, at jeg fascineres gevaldigt ved fartøjet. Måske havde jeg valgt en mindre kostelig indretning og en helt anden stil, men for pokker hvor kunne jeg godt tænke mig at opleve en uge eller tre – måske endda et år – som skriverkarl og livsnyder ombord. Og helst under varme himmelstrøg.
Kaptajnen har i øvrigt eget dæk, som han deler med det øvrige crew – og er man kaptajn har man i øvrigt egen kahyt, mens “de andre” deles. Arbejdspladsen for kaptajnen ser du herunder.