Så er flot nyt til folk med hang til italienske sportsbiler. Bilproducenten Ferrari – du ved dem, der har et stejlende hovdyr som logo – har nemlig lige sluppet nyheden om deres Ferrari F12tdf. Tdf står i øvrigt for Tour de France – men ikke det cykelløb, du umiddelbart tænker på. I dag får du fotos, en spionvideo og lidt tekst om sportsvognen.
Tour de France har faktisk været et legendarisk racerløb for biler på offentlig vej, og i perioden 1899 til 1986, hvor motorløbet fandt sted, stak Ferrari af med sejren 13 gange. Her var det i øvrigt Ferrari 250 GT Berlinetta, der var den bedstpræsterende model, i og med at løbet blev fundet fire gange med en kører af denne model.
Den netop lancere Ferrari F12tdf siges at skulle hylde det ovenstårende racerløb, som bar præg af nogle noget mere upolerede og krævende landeveje, og dermed har man lagt op til, at den nye vogn kan anvendes til gadebrug – der er selvsagt tilsat tech-viden og løsninger fra motorsporten, og præstationerne skal man heller ikke tsk-tsk’e af: Du kommer fra 0-100 km/t på 2,9 sekunder, du rammer 200 km/t på 7,9 sekunder, og speedometernålen fester helt op til 340 km/t. Disse herlige cifre er muliggjort via en V12 motor med 779 – nej vent 780 – hestekræfter. Og hvordan den lyder i virkeligheden? Det kan du høre i denne levende amatøroptagelse.
Man har skævet til Ferrari F12berlinetta, da motoren stammer herfra – man har dog videreudviklet sagerne, og dermed vejer den nye model 110 kilo mindre end “berlinetta”, mens departementet for gearkasse har beholdt 7-trins gearkassen, som dog nu har en kortere eller hurtige udvekslning end tidligere. Ser du en fotovogn, skal du ydermere vide, at du går fra 100 til stilstand på 30,5 meter grundet et par flittigtarbejdende bremser.
Frister den? Så er det med at være kvik. Ferrari F12tdf bliver kun produceret i 799 eksemplarer, og den første af de knapt 800 biler, skulle finde vej til Danmark i slutningen af dette år. Tænker du: Pokkers! Jeg har lige skillingerne til den, men jeg frygter serviceomkostningerne, så er der virkelig godt nyt. Bilen leveres nemlig med syv års gratis service, hvilket i øvrigt også gør sig gældende i resten af Ferraris nyere modelprogram.
Du skal også vide, at du kan tage turen til Maranello, hvor Ferrari-fabrikken ligger. Her kan du selv sammensætte vognen efter dit eget hoved, således at læder, farve og små finurlige detaljer bliver, som du ønsker det. Du har 4,6 meter i længden, 1,9 meter i bredden og 1,2 meter i højden at udfolde dig på. Bilen vejer i øvrigt 1.415 kilo i “tørvægt”.
Omend det ikke er helt levende billeder, så har et franske medie klippet fotomaterialet lidt sammen til nedenstående og afrundende film.
Bilen kan erhverves hos Formula Auto