Måske erindrer du, at jeg smed et fotografi af en Ford Vignale på diverse sociale medier? Alle tiders. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg og en række andre med hang til det skrevne – og det gode liv – tog til Ystad Saltsjöbad for at blive præsenteret for det nye koncept, som allerede er rullet ud. Det jeg lærte? Det kan du lære i dette indlæg.
Jeg tror faktisk, at jeg vil begynde med en video, som siger en del og måske det meste. Jeg skal beklage det forholdsvis høje hård og den let dybe stemme. Det var forholdsvis tidligt om morgenen, men budskabet skulle være til at forstå.
Således kom vi omkring konceptet. Som Ford kunde får du altså mulighed for at besøge fem, særlige Vignale forretninger, som er en del af allerede eksisterende FordStores. Hvert sted har sin egen Vignale ekspert, og har du brug for hjælp – eller spørgsmål – så er der ydermere oprettet en telefonisk hotline, hvor man kan hjælpes på vej. Husk venligst også, at servicen inkluderer fri bilvask hos Ford, levering og afhentning af bil på ønsket matrikel i forbindelse med service. Når du er i “shoppen”, kan du få demonstreret alverdens valgmuligheder ved hjælp af en tryksensitiv skærm. Du ved sådan futurisk, og så alligevel ikke, for det er jo nu, det hele ruller og fungerer.
Der nemlig også oprettet en række livsstilsprodukter i Vignale universet, som også har fået sit eget webiste, Vignalecollection.com. Her kan du omdanne dig selv til en omvandrende – omend diskret – Vignale-søjle, for man skilter kun diskret med Vignale logoet. Forvent slips, kortholder, smartphone-etui og weekendtaske. I fin kvalitet vel at mærke. Jeg har det lidt blandet med den slags produkter, men jeg vil dog tilstå, at når det er underspillet og logofrit, så er det langt mere tåleligt end for eksempel en Ferrari-kasket – uanset om man har en Ferrari eller ej.
Nå, vi skal se på løjerne. Vi begynder udefra og forfra, hvor en særlig Vignale kølergrill har sneget sig ind i fin symbiose med et sæt kloge – eller intelligente – LED lygter. Dækkene monteres på unikke 18 eller 19 tommer fælge, og der har også sneget sig en fin Vignale signatur ind hist og pist – blandt andet på bagmsækken (som i øvrigt også skulle være unik og noget lettere end den, man finder på en traditionel Mondeo). Der findes ligeledes en række særlige farver, som kun kan fås, når man vælger en Vignale model. Metallak? Det er standard for alle modeller.
Det absolut mest iøjefaldende indendøre er lædersæderne, som er syet i særlige felter eller tegn. Det hørmer af luksus og kvalitet, og læderet har i øvrigt spredt sig til både instrumentbord og armlæn. Som standard. Forsædet justeres i øvrigt via el og har masser af justeringsmuligheder. Skulle det ikke være nok, så kan du selvsagt vælge ekstra til fra listen over komfortable fristelser, som blandt andet tæller panaromaglastag, aktiv fartkontrol og varme fingre qua det faktum, at bilen kan fås med ratvarme.
Instrumenteringen er nem, digitalt og ganske lækker. Blå visere, et multifunktinelt rat, som skifter mellem det, du nu måtte ønske at have med at gøre. Der er talestyring, fin 8 tommer skærm og bakkamera. Det er fint. Jeg må dog ærligt tilstå, at navigationen og systemet – Ford SYNC 2 – godt kunne være en anelse mere rapt og nutidigt, og da jeg fortalte om dette, fik jeg lovet, at man allerede har et Ford SYNC 3 system i fuld vigør i Amerika. All right – det rammer nok Europa inden længe så.
Motormæssigt har man gjort det nemt for Ford kunderne. Du kan få en 2,0 EcoBoost benzinmotor med seks-trins automatgearkasse, som koster 633.400 kroner – vælger du den som stationcar, skal du slippe 648.400 kroner. Er du mere til diesel? All right. Så kan du enten vælge en 2,0 liters TDCi motor med 180 eller 210 hestekræfter – igen med automatgear som standard. Du kan også tilvælge et firehjulstræk, og dieselpriserne begynder ved 619.000 kroner for en sedan, mens en stationcar koster fra 634.400 kroner.
Som du måske fik hørt i videoen, så omfatter Vignale konceptet Mondeo pro tempore. Men primo 2015 indsluses endnu en model i form af familiebilen Ford S-Max. Herefter? Der vil jeg gætte på, at der vil komme endnu flere modeller til. Dermed kan Ford tilhængere – efter min bedste overbevisning – se frem til flere modeller med ekstra lækkert udstyr, luksuriøse deltaljer og endnu bedre service. Ret beset kan man konkludere, at Ford går efter et nyt segment. Selv sagde man fra Fords side, at Vignale er til dem, der allerede er til Ford, men som lige mente, at der manglede lidt ekstra – det lille ekstra som nødvendigvis ikke kunne fås via “traditionelt” ekstraudstyr, og hvis analyserne viser, at folk vil have mere af det hele, så er Vignale et fint fremstød.
Ydermere skal du vide, at produktet – altså bilen – kun er halvdelen af konceptet. Resten skal findes i servicen. Bilerne vil i øvrigt blive produceret i Valencia, hvor man – som jeg husker det – kan skabe 8.000 biler i døgnet. Efter endt produktion af en Vignale-vogn, bliver den gennemgået ekstra grundigt som en ekstra kvalitetssikring. Var jeg “normal Ford ejer”, ville jeg nok rynke en anelse på næsen af det faktum, men jeg tror nu ikke, der bliver gjort mindre ved de vanlige modeller. Man regner med at sælge omkring 100 Vignale modeller på et godt år i Danmark, hvor ni ud af ti skal findes i firmabilssegmentet.
Skulle du vælge en Vignale-model, vil du få lov at trække et silkeklæde af din bil, har du spørgsmål, besvares dettte inden for en time, Sync-systemet bliver sat op til dig personligt, og der er udviklet en fin app, som gør din Vignale-hverdag endnu bedre.
Men hvor i al verden stammer Vignale navnet fra? Det korte svar er Italien. Den lidt længere version skal findes i et opkøb fra Ford side. De købe Vignale, som var et karrosserifirma, i 1974. Manden bag – Alfredo Vignale – skabte blandt andet karrosserier for det italienske bilfirma Ferrari primo 1950’erne. Afredo har dog også designet for andre, hvorfor han kan tage æren for den mere eller mindre legendariske vogn, Jensen Interceptor. At Alfredo omkom i en trafikulykke selv samme dag, han underskrev et stykke papir, som omhandlede hans salg af sin virksomhed til De Tomaso, kan kun beskrives som en tragedie. Dog lever hans navn videre i dag – blandt andet via Ford.
Du kan læse mere om Ford Vignale her