Home Hello sailor Det sejler for Bugatti

Det sejler for Bugatti

by Nicolai Klingenberg

Som du nok er bekendt med, så formår Bugatti at skabe drønhurtige, lækre og eksklusive sportsvogne, men firmaet har i denne måned erklæret et professionelt samarbejde, som gør, at Bugatti fremover også vil være at finde til søs. Det skyldes en alliance med Palmer Johnson. Sidder mønterne løst, kan du allerede nu bestille et fartøj.

PJ63 Niniette med skrog af kulfiber - her har man lånt lidt fra samarbejdspartneren Palmer Johnson, som du bliver klogere på i denne skrivelse

PJ63 Niniette med skrog af kulfiber – her har man lånt lidt fra samarbejdspartneren Palmer Johnson, som du bliver klogere på i denne skrivelse

Lad mig lige begynde med Palmer Johnson. Det er firma med base i Monaco, og her har de holdt til siden 1918. I den tid har de bygget alt godt til havet – blandt andet yachten Fortuna i 1979, som tilhørte den spanske konge. Fartøjet var i øvrigt det hurtigste af sin slags i verden, og den rekord hold Fortuna i et årti.

Her er vi tilbage i 70'erne med Fortuna fra Palmer Johnson

Her er vi tilbage i 70’erne med Fortuna fra Palmer Johnson

Hvis vi springer tilbage til 1930’erne, så forholder det sig faktisk også sådan, at Bugattis stifter – Ettore Bugatti – havde gjort sig i racerbåde og yachts, og dermed forener de to “nye” partnere hinandens know-how og design. Den fremtrædende model i samarbejdet bliver PJ63 Niniette, som måler 63 fod (det er omtrent 20 meter). Her får man 63 kvadratmeter ophold i dækshøjde, 43 kvadratmeter under dæk, og der loves luksuriøst ophold til fire rejsende samt crew. PJ63 Niniette har prissat til 3,25 millioner. Euro. Der vil ydermere blive produceret en mindre model på 42 fod og en længere model på 88 fod.

Begynderprisen ligger på omtrent 15 millioner kroner...

Begynderprisen ligger på omtrent 15 millioner kroner…

Her er vi tilbage i de herlige 1930'ere Foto: www.bugatti-trust.co.uk

Her er vi tilbage i de herlige 1930’ere
Foto: www.bugatti-trust.co.uk

Du kan afgive din ordre fra nu, og du kan forvente en produktionstid på 12 måneder. Lidt længere, hvis du vil have skabt særlige løsninger ombord.

Så skal vi blot bruge noget vand. Og en kajplads...

Så skal vi blot bruge noget vand. Og en kajplads…

Jeg skal i øvrigt gerne vende retur, når jeg modtager lidt fotografier fremfor tegninger. Hvornår det bliver afhænger nok af status i ordrebøgerne. Med tiden kunne jeg i øvrigt fint forestille mig, at der ville blive plads til nogle endnu større produktioner i Bugatti og Palmer Johnson samarbejdet.

Der kan vælges ædle træsorter som en fin kontrast til titanium og kulfiber, som båden er bygget af

Der kan vælges ædle træsorter som en fin kontrast til titanium og kulfiber, som båden er bygget af

Smid fortøjringer og hæmninger her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk