Det er 20 år siden, at Porsche lancerede en sportsvogn til to personer. Modellen har gennem tiden fået hånlige øgenavne såsom en frisør-Porsche, men jeg alle dage været begejstret for modellen. Dels fordi, den er en anelse mere tilgængelig rent prismæssigt (og i særdeleshed på brugtmarkedet), men også fordi et par bekendte – som besidder en vigtig viden omkring modellens køreegenskaber – har rost bilen. Tag vel imod den nye Porsche 718 Boxster.
Der kommer to modeller til markedet med det samme – en 718 Boxster og en mere hidsig 718 Boxster S. Begge biler har centermotor, og denne gang hylder man den oprindelige Porsche 718, som også havde centermotor – den vandt i øvrigt en flot portion motorløb i selskab med førerne af bilerne i 1950’erne og 60’erne. Hvilke løb? Jamen blandt andet Targa Florio og Le Mans. Vi snupper lige en hyldestvideo anno 2016.
Den nye Porsche 718 Boxster leveres 300 hestekræfter via en motor på 2,0 liter, mens S’eren klarer 350 hestekræfter via en 2,5 liters mortor. Man har smidt alskens teknologi i nyheden, som gør, at modellen har mere power – og forbruger mindre. I forhold til tidligere Boxster-modeller, kan du forvente et reduceret forbrug udi brændstof på op til 13 %.
Vognen har desuden fået en noget nær komplet opdatering – med undtagelse af bagklappen, forruden og kalechen, er alt nyt. Hvorfor man har beholdt disse elementer, ved jeg ikke, men det kan jo skyldes, at de fungerede aldeles upåklageligt, eller at det ville være for dyrt at gå “all in”.
Kabinen har også fået en overhaling – et nyt instrumentpanel med det seneste Porsche Communication Management system byder for eksempel på touchscreen som standard. Vil du have navigation, så er det også en mulighed mod ekstra betaling.
Alt afhængig af model og ekstra tilkøb, kan du forvente nul til 100 tider på 4,7 sekunder og ned til 4,2 sekunder, samt en topfart på enten 275 eller 285 kilometer i timen. Teknologien lover, at du komme hele 14,5 kilometer på en liter brændstof. Som standard får du en manuel gearkasse med seks fremadgående gear, men der kan tilkøbes en automatiseret gearkasse med dobbeltkobling, som hedder PDK i Porsche termer.
Noget tyder på, at de bløde kurvers dage er talte rent designmæssigt. Den nye Porsche 718 Boxster syner mere maskulin og bredere, mens et par nydesignede bixenonlygter i fronten også udstråler “nyhed”. Udvendigt har man også integreret større luftindtag, mokket nye 19 tommer fælge på som standard på S’eren, men de aluglade folk kan opgradere til 20 tommer.
718-familien kan genkendes ved første blik: Fronten på den nye roadster har en markant stærkere profileret udformning. Fronten virkere bredere og mere maskulin. De markant større køleluftindtag i fronten viser også det nye turbomotorkoncept udadtil på en tydelig måde. Fronten på 718 Boxster fuldendes af de nydesignede bixenonforlygter med integreret LED-dagskørelys. Som noget nyt kan man vælge LED-forlygter med 4-punkts-dagskørelys som ekstraudstyr.
Bagtil har fiflet med synsopfattelsen, så bagenden virker brede grundet en liste mellem baglygterne – en liste med Porsce-signatur, hvis du skulle være nærsynet og i tvivl om, hvad der står. Du kan også tilkøbe en Sport Chrono pakke, som giver dig mulighed for at pille ved diverse opsætninger af undervogn og kørselsindstillinger.
Er du solgt på baggrund af denne skrivelse, så skal du bare stikke ned til Porsche Center Sjælland eller Porsche Center Jylland, som allerede nu tager imod bestillinger. En Porche 718 Boxster koster fra 994.372 kroner, mens en Porsche 718 Boxster S koster 1.240.265 kroner.