Home VW To gange Volkswagen Tiguan – realiteten og konceptet

To gange Volkswagen Tiguan – realiteten og konceptet

written by Nicolai Klingenberg 12. januar 2016
Huhej, hvor det går! Det er denne sag, der for tiden er på konceptstadiet, men går det, som det er gået før, så kan vi nemt komme til at se denne Tiguan på vejene om et års tid
Pin It

Her til foråret rammer en ny vogn model fra Volkswagen de danske veje. SUV’en vil komme til Danmark med både benzin- og dieseldrevne motorer, men på det aktuelle motorshow i Detroit har koncernen også trukket et tæppe af en konceptversion af den nye Tiguan. Den går under navnet Tiguan GTE Active Concept, og den laban skal vi se på her.

Huhej, hvor det går! Det er denne sag, der for tiden er på konceptstadiet, men går det, som det er gået før, så kan vi nemt komme til at se denne Tiguan på vejene om et års tid

Huhej, hvor det går! Det er denne sag, der for tiden er på konceptstadiet, men går det, som det er gået før, så kan vi nemt komme til at se denne Tiguan på vejene om et års tid

I modsætning til den kommende model, der altså er blevet en realitet, er konceptbilen peppet op med en hybridbil – og bilen skal ses som en forsmag på, hvad vi har i vente på SUV-markedet. I Amerika, hvor bilen blev præsenteret, er man glade for SUV køretøjer, og faktisk er landet det største marked i verden for denne type biler.

Konceptbilens motor består af to el-motorer og en benzinmotor med 225 hestekræfter og turbo. Der loves flot brændstofsøkonomi, og bilen skulle også udmærke sig ved offroadkørsel, når der kun bliver kørt elektrisk. Den kommende Tiguan, som rammer os til foråret, er i øvrigt generation to, og der er allerede lovet en forlænget variant, som kommer til salg senere på året – den sag vil have tre sæderækker og plads til syv personer.

Mere rå - mere maksulin

Mere rå – mere maksulin

Tiguan GTE Active Concept vil være tyst, når du tænder den, da den altid vil begynde sin færd via elmotorerne. Da disse leverer ganske meget moment, vil firehjulstrækket fluks blive slået til, såfremt der er udsigt til hjulspind. Mestrer du speederen til fulde, vil der være tale om træk på de to bagerste hjul. Senere hen kan du selv vælge, om du vil køre “normalt” eller med firehjulstræk – for eksempel afhængig af terræn eller temperament.

Omend dette er en konceptvogn, så kommer der en ny Tiguan til foråret - senere på året kommer der en variant med en tredje sæderække

Omend dette er en konceptvogn, så kommer der en ny Tiguan til foråret – senere på året kommer der en variant med en tredje sæderække

Jeg har det lidt blandt med hybridbilerne. Det er hverken det ene – eller det andet. Personligt kunne jeg fint se mig i en strømkørende bil, og jeg kører traditionel benzinmotor i dag, men blandingen har altså ikke rigtig fanget mig. Måske det er “nemmere” i udlandet, hvor afgifterne er… anderledes. Nå, men vælger du udelukkende at køre på strøm i Tiguan GTE Active Concept, vil du kunne tilbagelægge 32 kilometer på ren el – i samspil med tanken, som rummer 64 liter, kan du dog nå op på 930 kilometer.

Kabinen er ikke over-futuristisk på konceptplanet, hvorfor jeg

Kabinen er ikke over-futuristisk på konceptplanet, hvorfor jeg

Tiguan GTE Active Concept rummer også Volkswagens nye generation af infotainmentsystemer. Det system byder blandt andet på en 9,2 tommer touchskær, som er berøringsfri. Det vil sige, at du kan gestikulere og fægte med dine lemmer, når du skal aktivere systemets funktioner. Mere? Ja da. Der findes et informationsrigt Active Info Display, som ret beset er en digital instrumentering samt et head-up display, der smider vigtige oplysninger op i forruden, så du kan lure endnu nemmere på hastighed, omdrejninger og lignende, mens du fører bilen.

I øvrigt var Heidi Klum med til at markedsføre den første Tiguan, og for tre års tid siden sendte jeg hende en hilsen i videoform, da hun var blevet skilt…

Det var ord, fotos, video og skole-engelsk nok for i dag.

Følg med på Facebok 

Pin It

Related Articles