Home Årsagsrelateret ekvipering Better World Fashion – Længe leve læderet

Better World Fashion – Længe leve læderet

by Nicolai Klingenberg

Nu skal vi over i departementet for læder og genbrug. En ny, dansk virksomhed har fokus på læder. Det er der som sådan ikke noget nyt i, men der er noget nyt i tilgangen til ressourceforbruget. Jeg er ikke helt tosset med firmanavnet, men det kan sådan set være ligegyldigt, hvis produktet er alle tiders. Billederne lover godt – og strategien ligeså.
I står bag Better World Fashion – hvad I er for en størrelse?
– Vi – Kresten og Reimer – har samarbejde i flere år i relation til forskellige virksomheder og projekter. Vi møder hernæst Karsten, som har stor erfaring fra tekstilbranchen, og her starter Better World Fashion. Vi er alle idealister, og vi har en dybtfølt bekymring for den måde, hvorpå vi anvender naturens ressourcer. Vi har alle børn, og på den måde føler vi et ansvar, ikke kun for kloden i den periode hvor vi skal være her, men også for vores børn og forhåbentlig børnebørn, når den tid kommer. 

Det er her Reimer. Og det er ham, der svarer på tiltale.

Det er her Reimer. Og det er ham, der svarer på tiltale.

Hvor og hvornår kom I på idéen?
– I september 2014 opstod ideen under et møde på mit kontor – her var jeg, iværksætter og daglige leder for Aalborg Karneval, Kresten Thomsen, mode- og tekstilekspert og iværksætter Karsten Moos Lund og mig (red. Reimer Ivang) i anden anledning. Vi blev alle tre grebet af ideen – og ret hurtigt var det ikke længere bare en løs ide.

Og hvad skete der så herfra?
– Først og fremmest arbejde vi på selve konceptet og forretningsmodellen. Sideløbende fik vi udarbejdet produktet – først en prototype og dernæst alle de 6 designs, som vi har i dag. Det helstøbte koncept med tilbagekøb og leasning blev færdiggjort omkring sommeren 2015. Efteråret 2015 har vi benyttet til lanceringsplan samt udarbejde materiale til Kickstarter.com osv.

Det nuværende sortiment - til mænd. Der findes også sager til kvinder...

Det nuværende sortiment – til mænd. Der findes også sager til kvinder…

I arbejder med læder – eller skind om man vil – til både mænd og damer. Hvilke ”œsnit” og designs er der tale om?
– Det unikke med BWF er netop, at man kan arbejde med “fast fashion” på en bæredygtig måde. Da vi tager vores jakker retur og sørger for at de kommer i rotation igen, så har det ikke nogen betydning, om vores designs er langtidsholdbare eller ej. Hvad der er nyt for en kunde vil være gammelt for en anden kunde. Derfor få kunderne mulighed for at skifte mellem vores designs, når de ønsker det. Når det så er sagt, så arbejder vi med klassikere og designs, som har været på moden i flere år – med et opdateret snit. Vi arbejder med den højeste kvalitet, da vores jakker er skabt til at kunne bruges i et helt liv.

Så hvordan lyder jeres koncept helt kort fortalt?
– Vi skaber jakker som er 100% bæredygtige. Dvs. alle dele i vores jakker er skabt af genbrugte materialer. Skind er indsamlet i genbrugsbutikker, polyester er lavet af genbrugsplastic, og knapper samt lynlåse er lavet af genbrugsmetal. Men hvis vi solgte jakkerne, og de dernæst endte deres liv på lossepladsen, så ville vi kun have en halv sejr. Det er derfor, at vi sælger jakkerne med en tilbagekøbsaftale eller leaser dem til kunden for et månedligt beløb. På den måde sikrer vi, at jakkerne kommer tilbage, og vi derfor kan genbruge alle materialerne igen.

Nu med kvinde...

Nu med kvinde…

Og så er der noget med, at hver jakken har en indbygget historie, man kan følge?
– Da vi udelukkende er en onlinevirksomhed, så har vi den direkte kontakt til forbrugeren. Det har flere fordele for os, såvel som forbrugeren. Først og fremmest kan vi sælge højkvalitetes jakker til en lavere pris, da den avance, som normalt afleveres i detailleddet, deles mellem forbrugeren og os. Derudover ved vi også, hvor de enkelte jakker har været, hvem der har haft dem osv. Denne information gemmer vi på en Instagram-lignede profil på hver enkelt jakke. Dertil tilbyder vi forbrugeren, at berige jakken gennem at fortælle deres historie. Historien vandrer således fra forbruger til forbruger, og jakkens unikke historie bliver således fortalt. Når jakken er slidt, så genbruger vi dele af den originale jakke i 6-8 nye jakker, og på den måde vandrer historierne til 2. generation

En mand, en læderjakke og en indbygget historie fra læderets tidligere liv...

En mand, en læderjakke og en indbygget historie fra læderets tidligere liv…

I vil gøre noget godt for miljøet – men er der et konkret mål?
– Vores mål er at aflive den dominerende køb-og-smid-væk-kultur – eller fast fashion tilgangen. Vi vil bevise, at det er let, billigt og kompromisløst at købe og bruge miljørigtigt tekstil. Vi har netop fået miljøeffekten af vores jakker sammenlignet med en ny skindjakke. Se figuren og forklaring nedenstående.

Hvad kan vi forvente at se fremadrettet fra jer?
– Man kan forestille sig mange produkter, som er udført i skind – for eksempel tasker, handsker osv. Men der er også andre tekstiler som kunne sælges på samme måde…

Hvad er det mest historiefyldte stykke læder, I har fundet til dato?
– Vi får skind og læder tilsendt fra nær og fjern. Vores familier er dygtige til at indleverer skind til os, og derfor har vi fx skind fra vores fædres barndom. De rummer unikke historier, og der er ar og patina, som har en unik historie. Disse jakker er netop ved at blive syet om til tre jakker som Karsten, Kresten og jeg skal gå med. På samme tid er disse historier gemt på jakken, og på den måde bliver disse historier ikke glemt. De vil være tilgængelige til evig tid. 

Jeg skal ingenlunde afvise, at jeg måske kunne være fristet til en af kreationerne...

Jeg skal ingenlunde afvise, at jeg måske kunne være fristet til en af kreationerne…

Slutteligt – hvor finder man jeres produkter, og hvad koster de fra?
– Vi sælger pt. vores jakker via Kickstarter til en nedsat pris, som lyder på 1.999 kroner. Til efteråret vil de være til salg i vores webshop til 2.500 kroner pr. jakke eller til en månedlig leasing pris.

Tre hurtige til Reimer:

Hvor og med hvem har du sidst spist en mindeværdig middag?
– Før jul spiste min kone, Trine og jeg middag på bistro 59 i Aalborg. Vi var der sammen med vores gode venner. Bistro 59 udmærker sig ved en kompromisløs tilgang til deres køkken, vin osv., og det kunne smages og opleves. Det var en utrolig god oplevelse.

Må vi set et fotografi fra din telefon?
– Billedet er fra foråret 2015 hvor Trine (min kone) og jeg var på kærestetur til Barcelona. En fantastisk tur, hvor vi havde et par dage i en fantastisk by.

Fra telefonen

Fra telefonen

Hvad byder dit kommende forår på?
– Jeg håber, at vi oplever en stor opbakning til Better World Fashion, således at vi en gang for alle kan bevise, at sammen er vi stærke. Sammen kan vi gøre en blivende forskel for miljøet og vores fælles klode!

Du kan støtte projektet og erhverve dig en jakke på Kickstarter her – projektet er allerede godt i gang!

My Pleasure har læderhud her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk