Home Audi Audi R8 Spyder V10 – smid kluden og på gensyn ved +300 km/t

Audi R8 Spyder V10 – smid kluden og på gensyn ved +300 km/t

written by Nicolai Klingenberg 25. marts 2016
Nå. Så snupper vi da en solnedgang og en ny bil...
Pin It

Hvor lang tid skal det tage at ramme 100 kilometer i timen? Hvis du sætter dig ind i den nye Audi R8 Spyder V10, så tager det 3,6 sekunder. Det er tjept. Og i dag skal vi netop se på denne nyhed fra bilfirmaet med de fire ringe.

Nå. Så snupper vi da en solnedgang og en ny bil...

Nå. Så snupper vi da en solnedgang og en ny bil…

Bilen ER en realitet – og den er på vej. Faktisk bliver den præsenteret netop nu og i disse dage på New York International Auto Show, hvor de fremmødte kan se fornøje sig med lette dækspark og tabte underkæber. Bilen byder i øvrigt på 540 hestekræfter, og speedometernålen bliver ved til 318 kilometer i timen. Fint, fint – men hvad med en video? Den får du her.

Man har mokket en 5,2 listers FSI motor i vilduret, og i og med at der er mulighed for at for at slå kalechen ned, kan førere med hang til heftig motorlyd få endnu mere for pengene i forhold til R8 Coupé. Og apropos kalechen, så tager det 20 sekunder at åbne eller lukke den bløde hat. Mig bekendt er den præstation ikke blandt de kvikkeste drenge i klassen, men til gengæld er vognen flot med på 0 til 100. Og så kan du slå stoffet ned med hastigheder på op til 50 kilometer i timen.

På vej mod de 300...

På vej mod de 300…

Der er i øvrigt også gået letvægter i nyheden – 79,6 % af bilen er lavet af alu, og dertil har man også brugt kulfiber. Det gør, at karosseriet vejer sølle 208 kilogram, og man har gjort dele af bilen 50 % stivere end den sidste model. Det skulle nok kunne give et let nyreslag eller to ved heftig kørsel.

Den ti-cylindrede centermotor har fået selskab af et sportsligt udstødningssystem, som giver tordenlyd, og det hele er peppet op med rørhaler med finish af sort højglans. Selvom bilen er ganske hidsig, har man formået at optimere brændstofsforbruget med 10 %, så den i snit kører 8,5 kilometer på en liter benzin. Du går fra gear til gear ganske automatisk og lynhurtigt – der er tale om en 7-trins S tronic automatgearkasse, og denne afkøles med vand for at kunne præstere bedst muligt.

Stramt og elegant

Stramt og elegant

Føreren kan vælge mellem fire drive-indstillinger som standard, og disse gør fra dynamisk til komfortorienteret. Tilkøber du et R8 performance læderrat, får du tre ekstra indstillinger, som optimerer kørslen under betegnelserne dry, wet og snow. Sidstnævnt kunne jeg fint tænke mig at prøve kræfter med…

Alt godt til den, der styrer...

Alt godt til den, der styrer…

Manden med nøglen og rattet mellem hænderne er i fokus – derfor har han (eller hun…) det elegante og informative Audi Virtual Cockpit system ligeud for sylten, og der er hele 12,3 tommers skærm at afkode. Her får du blandt andet 3D grafik og nyttig viden om kørslen. Teknikken er også flyttet ind i selerne, hvor vi blandt andet finder mikrofoner, som gør samtale under kørslen tydeligere.

Sorte rørhaler og formodet vellyd

Sorte rørhaler og formodet vellyd

Et nyt telefonsystem gør det ydermere muligt at oplade telefonerne induktivt (altså ved at lægge dem på en særlig “plade”, og du kan tilkoble dig et hav af real-time tjenester, der gør din rejse fra A til B mest optimal. B&O er også flyttet ind – nærmere bestemt i sæderne ved hovedstøtten – det giver endnu bedre lyd; for eksempel når kluden er smækket ned, og du kører under åben himmel.

Et par på vej...

Et par på vej i en gul bil, der virkelig kan køre stærkt

Med et par vanlige sæder, ville både fører og passager ganske givet blive smidt rundt i kabinen, og derfor kan man sætte sig i enten sportssæder eller skålformede sæder, som slutter tættere til korpus. Du kan tilkøbe flere elementer i kulfiber, forvente LED-forlygter med laserteknologi og sublimt udsyn, men også sætte dit eget præg på interiøret i den vilde vogn.

My Pleasure sjattanker på Facebook

Pin It

Related Articles