Home Tryksager About Vintage – endnu et dansk (spændende) ur-eventyr

About Vintage – endnu et dansk (spændende) ur-eventyr

by Nicolai Klingenberg

Det er blevet tid til en iværksætterhistorie. Det handler om et par danske gutter – og om ure. Den kombination har jeg skrevet om før, men der er altid noget nyt under glasset, når der opstår noget nyt. Du kan forvente spændende svar på tiltale, ærlig snak, lidt kompromisløshed og mekaniske værker lige straks… Designet? Det synes jeg er vellykket.

Jeg tænkte faktisk på Koppel som det første, da jeg så billederne. Et "ægte" look and feel har jeg stadig til gode...

Jeg tænkte faktisk på Koppel som det første, da jeg så billederne. Et “ægte” look and feel har jeg stadig til gode…

Thomas – du er blandt stifterne af urfirmaet About Vintage. Hvad rumsterer I med?
– Uha, der er mange jern i ilden. Vi – Sebastian og jeg – er i gang med at komme ordenligt på plads i vores nye kontor og showroom på Frederiksberg Allé. Udover det, leger vi med ny og større produktion for at kunne følge med efterspørgslen samt en del detaljer i designprocessen omkring vores nye kommende automatiske ur-projekt…

Hvem er I – og hvad har I lavet før?
– Sebastian og jeg er gamle venner tilbage fra gymnasietiden, og i dag har vi begge ramt de 30 år. Vi har begge studeret, og da jeg stoppede med at læse økonomi efter min bachelor, fortsatte Sebastian med sin kandidat i markedsføring fra CBS.

Rollerne er derfor helt naturligt fordelt i About Vintage – Sebastian bruger sine kompetencer i det kreative og digitale, hvor jeg bruger en stor del af kræfterne på drift og økonomi. Men fælles for os begge er vores passion for ure og design. Heldigvis har vi nogenlunde samme smag, og på trods af at vi begge er engageret i design-processen, sker det sjældent, at der bliver kastet med sten på tværs af lokalet.

Sortimentet pro tempore

Sortimentet pro tempore

Forventningsmæssigt supplere vi hinanden godt. Sebastian har en vigtig og helt konkret rolle, og det er at holde mine forventninger nede. Jeg har derimod en anden rolle, og det er at have alt for store forventninger til næsten alt, hvad vi foretager os. Kombinationen af vores personligheder (realist versus jubel-optimist) gør ofte, at vi mødes på et niveau, som på mange måder er sundt i forhold til nuet og visionerne.

Med al respekt er der dukket talrige nye, danske urbrands op på det seneste – hvad kan I, som de andre ikke kan?
– Det er måske nærmere det, vi IKKE kan, som vi håber, bliver nøglen til at trække det længste strå. Vi har ufatteligt svært ved at gå på kompromis med vores produkt og brand. Hvis vi for eksempel har sat os i hovedet, at vores ure skal leveres i en lækker æske af speciallavet valnøddetræ, så får du os simpelthen ikke til alternativt lige at tjekke op på, hvad de ”lækre” standard-løsninger i pap eller plastik koster. For os handler det om at give kunden en positiv oplevelse, de ikke forventer, når de køber et ur til for eksempel 2500 koner.

En på kassen....

En på kassen….

Derudover synes jeg, vi har ramt noget i vores design og tilgang, som virker. Vi elsker det tidsløse og minimalistiske med kombinationen af at turde fylde på ”œlærredet”. Med førnævnte mener jeg, at vores ure er klassiske uden blot at være en kasse og en hvid skive med streger og to visere. Mange andre brands har gjort og gør det fortsat rigtig godt med de ultra minimalistiske designs med et twist af ny-moderne designdetaljer. Vi har en svaghed for de klassiske referencer og holder de små design ”twists” inden for disse rammer. Jeg tror derfor, at vores ure og vorers brand fanger en god balance af personlighed og stil.

Hvornår og hvordan opstod idéen?
– Både Sebastian og jeg har en stor forkærlighed for ure. Og grundlæggende har vi nok begge altid haft en iværksætter gemt inderst inde. Jeg tror første gang, ideen var oppe at vende, var, da vi i 2013 sammen med vores kærester var på en ferie i Mexico. Kombinationen af sol, strand, palmer og kolde Corona’er har det ofte med at lade kreativiteten få frit spil. Vi havde en ide om en kollektion sat sammen af de fedeste Oxford-skjorter og ure. Det skal siges, at vi som mange andre også har haft utallige ideer, som aldrig er kommet længere end til tømmermændene dagen derpå. Men her var der en passion kombineret med den indre iværksætter, som var svær at holde tilbage. Skjorterne blev da også designet og sat i produktion, resultat blev faktisk godt, men i processen stod det klart, at det var “hos urene”, at passionen og motivationen lå. Ud fra tesen og argumentet ”Du skal gøre EN ting, og du skal gøre det godt”, besluttede vi os for udelukkende at blive et rent urbrand.

Med lænke

Med mesh-lænke

Og hvad har processen været med de nuværende ure?
– Ja, det er godt spørgsmål! Processen har været lang og brutal. Som sagt er vi en smule arbejdsskadet med hensyn til vores manglende evne til at indgå kompromisser. Det giver god mening, at du spørger, for vi får faktisk flere henvendelser om måneden fra producenter, som tilbyder os at købe deres standard-ure til en minimumspris ved blot at kunne smide vores logo på deres eksisterende modeller. Det skal siges, at det er en løsning, som vi ALDRIG har været i nærheden af at benytte os af. Vi har det bedst med selv at udvælge vores producenter og designe uret 100 %, som vi selv ønsker det – lige fra urskive og urkasse til visere, samt selvfølgelig udvælge hvilke urværker, vores ure skal indeholde. Der findes mange dygtige ”mellemmænd” herhjemme, som tilbyder at varetage dine produktioner, men på nuværende tidspunkt har vi det bedst med selv at have ”hænderne på kogepladen”, som man siger. Vi har selv den direkte kontakt og dialog med producenterne.

Sort med sort på

Sort med sort på

 

Vores ure bliver som mange andre samlet i Hongkong, men for os har det indtil videre ikke været så vigtigt, HVOR det bliver samlet, men mere HVEM der samler. Der ligger rigtig mange timers arbejde i at finde de producenter, som ikke sætter os seks måneder tilbage i tidsplanen, fordi vi ikke er tilfredse med kvaliteten. Det er en benhård og omkostningstung proces, som på den anden side også er utrolig lærerig.   

Hvordan og hvor har I markedsført jer?
– Til at begynde med udelukkende på de sociale medier, ur-sider og lignende. Herfra er vi blevet opsnappet af alt fra internationale blogs til nationale og internationale magasiner. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi det første stykke tid stort set genererede alt vores salg via Instagram. Instagram er i dag stadig en af vores største omsætningsværktøjer, hvor vi godt kan lide den indflydelse, vi har på eget univers og brand. Effekten af sociale medier og Instagram er også kommet meget bag på os siden vores begyndelse. Grundlæggende var vi godt klar over, at det var effektivt, men hvis du havde spurgt os – før vi lancerede – om vi forventede at have solgt til over 40 forskellige lande i hele verden og dagligt sender vores ure til alt fra USA til Australien, Japan, Dubai, Singapore samt hele Europa, så havde vi nok bare grint og bestilt en ny omgang til bordet.

Min favorit

Min favorit

Urene har pt. quartzværker – men der går rygter om lidt automatik”¦?
– Ja, det rigtigt. Og vi glæder os helt vildt! Vi er i fuld gang med at producere og fine-tune samples ud fra vores designs, så lige nu venter vi i spænding på resultaterne, som kommer i løbet af sommeren. Design og urværk ligger allerede fast, men som du sikkert ved, så skal vi selvfølgelig se med hænderne for at kunne lave de allersidste finjusteringer. I uret har vi valgt et klassisk kvalitetsværk fra Seiko. Til de interesserede kan man allerede nu se uret og skrive sig op til løbende opdateringer på vores site www.about-vintage.com.

Det kommende automatik-værk gemmer sig under denne skive... Well done, guys!

Det kommende automatik-værk gemmer sig under denne skive… Well done, guys!

Hvad er jeres mål med About Vintage?
– Helt grundlæggende at blive et internationalt anerkendt urmærke. Derudover har vi fokus på at lave ”affordable” drømmeure, samt være supplement til uret bankboksen.

Urene måler i øvrigt 41 millimeter - og alle urkasserne har eget nummer graveret på bagsiden

Urene måler i øvrigt 41 millimeter – og alle urkasserne har eget nummer graveret på bagsiden

Hånden på hjertet – går I efter at lave en Daniel Wellington?
– Vi har kæmpe respekt for det, som Daniel Wellington har bedrevet, så her er svaret nemt: Hvis vi må gøre det på vores egen måde, er der ingen, som skal høre et ondt ord fra os, hvis vi opnår samme store succes. Men allerede på nuværende tidspunkt adskiller vi os ret meget både hvad angår design og pris, samt strategien for hvilken ur-kategori, vi går efter at være en del af. Vi kommer umiddelbart ikke til at gå længere ned i markedet prismæssigt – tværtimod kan vi godt lide at dyrke vores lidt idealistiske tilgang til vores urmærke. Vores ambitioner og ideer trækker os et helt andet sted hen, hvor alt kan ske. På nuværende tidspunkt har vi for eksempel også en sjov ide på tegnebrættet om at lave en ultra limiteret ur-kollektion, som kommer op i den helt tunge prisklasse. Enten laver vi den selv, eller også bliver det i samarbejde med en anerkendt schweizisk urproducent, som vi indtil videre holder hemmelig.    

Her er vi i departementet for rosé...

Her er vi i departementet for rosé…

Hvad har I lært om at skabe et urbrand hidtil?
– At det er nemmere sagt end gjort.

Og hvad håber I på, at fremtiden vil bringe?
– Vi er begge gået 100 % selvstændige, så vi håber som udgangspunkt ikke, at vores lejligheder ryger på tvangsauktion. Vi håber og krydser fingre for forsat vækst og god feedback. Vi syntes jo også at det er pisse sjovt, så det håber vi selvfølgelig også på, det bliver ved med at være. Også ville det i øvrigt klæde Basel World at invitere os næste år…

Sort skive og mesh

Sort skive og mesh

Slutteligt – hvad mener I, at enhver mand M/K bør vide om tiden? Og om armbåndsure?
– Det har aldrig været mere populært at gå med ur – og der er mange gode og spændende muligheder på markedet, både med quartz- og mekaniske værker. Og her snakker vi altså både værker fra Schweiz, Japan, Tyskland mv. Det hele drejer sig om dit behov, lyst og interesse.

Hvid skive - sort rem. Og chronograph-funktion...

Hvid skive – sort rem. Og chronograph-funktion…

Tre hurtige til Thomas:

Hvad byder resten af din sommer på?
– Jeg er lige blevet far, så jeg skal være nærværende kombineret med en 70 timers arbejdsuge og to festivaller. Det bliver nok nemt…

Må vi se – og høre lidt om – et foto fra din telefon?
– Jeg har netop taget speedbådskørekort med et par kammerater. Her mødte vi Børge fra Søfartsstyrelsen, som er lidt af en legende. Kender du det, når man træffer en ny person, som bare har prøvet lidt mere end dig selv?- Anyways Børge mente det var forsvarligt at stikke mig et kørekort, så nu mangler vi bare båden.

Fra telefonen...

Fra telefonen…

Hvornår har du sidst grædt?
– Den ville normalt ikke ligge lige til højrebenet, men som sagt er jeg netop blevet far for første gang – der må jeg indrømme, at jeg kneb en tåre.

Følg About Vintage på Instagram her

Find My Pleasure her

 

You may also like

1 comment

MetroMand.dk 26. juni 2016 - 11:28

Super flotte ure og skide god artikel.
Alt muligt held og lykke til de to herrer!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk