For en god håndfuld år siden blev jeg inviteret til en introduktion af en særlig golfbil. Producenten hedder Garia og er dansk – og nu har firmaet sørme allieret sig med Mercedes-Benz. Spændende? Det kan du tro!
I har netop indgået et samarbejde med Mercedes-Benz. Hvad er essensen af jeres setup?
– Garia er luksus golfbils-producent, som gerne vil øge kenskabsgraden – Mercedes er stor sponsor inden for golf og vil gerne øge engagementet på en måde, der linker direkte til deres produkter, men som kan blive en forretning – ikke et sponsorat. For Mercedes er det vigtigt at komme først og ved at gå sammen med Garia, kan de komme først ind på golfbils markedet.
Aftalen er opdelt således, at Garia rådgiver, udvikler og eventuelt producerer køretøjet – Mercedes bidrager med design på produktet samt marketingaktiviteter i forbindelse med deres golf setup for at sprede budskabet. Et win-win partnerskab for begge.
Hvad kan Garia, som Mercedes-Benz ikke kan?
– Garia er et lille firma med kort afstand fra beslutning til handling. Vi er agile og kan nemt manøvrere rundt mellem forskellige partnere og processer uden at slæbe rundt på et tungt beslutningsapparat.
Desuden er vi de eneste, der fremstiller en luksusgolfbil, og de eneste, der laver et produkt, som adskiller sig i golfbilsbranchen. Hvis Mercedes ikke ville lave deres bil helt fra bunden af selv, men basere den på eksisterende golfbils teknologi og knowhow var Garia den eneste oplagte partner, da vi har det mest ”bil-agtige” produkt i markedet.
I forhold til Mercedes – men ikke andre aktører i markedet – har vi en kendskab til, hvad kunden forventer af en golfbil, herunder hvilke regler – skrevne som uskrevne – den skal overholde. Endelig er der en masse teknikaliteter, såsom at forhandlere skal være godkendte til at sælge street legal golfbiler, ligesom bilerne skal godkendes i golfklubberne, inden man kan sælge dem. Det ved vi en masse om, og på de punkter er vi langt foran mercedes.
Og omvendt?
– Alt andet end det, jeg nævnte ovenfor, er de vel foran med”¦ De bidrager med design på verdensklasse niveau, detalje-orientering og materiale-fokus som ingen i golfbilsbranchen har set før. Desuden kan vi lære af deres processer, som i virkeligheden er til for at forbygge fejl, ligesom vi også strammer os endnu mere an som virksomhed, når vi skal stå til ansvar overfor Mercedes end for os selv. Det er en god learning curve og sundt at blive presset hårdt på et felt, vi ellers bruger som konkurrenceparameter i vores industri.
Garia har eksisteret i 11 år – hvad har været de vigtigste milepæle gennem tiden?
– At blive sendt over til Lake Nona i Florida af Leif Nyholm – det var efter at have været der og set, hvordan en high-end golfbane ser ud, at jeg fik ideen til den luksus-golfbil, vi laver i dag. Den observation skabte idegrundlaget, som sidenhen har skabt virksomheden. Med sådan en beslutning bliver det nemmere at agere: Så kunne vi konkludere, at for at lave det produkt, måtte vi have en kompetent samarbejdspartner – som vi fandt i bilfabrikken Valmet. Det gav den nødvendige kvalitet, som produktet måtte have for at kunne etablere sig i det segment.
Efterfølgende har produktudviklings milepælene været introduktionen af LSV og MONACO modellerne (street legal USA og EU). Det gav os langt større markeds appeal, anvendelighed og øgede knowhow’en i virksomheden. Næst var det introduktionen af 2+2 modellen, der udvidede markedet for os og gjorde det nemmere at sælge vores produkt til en højere pris.
Det samme gjorde sig gældende for 4+2 modellen, som igen udvider vores marked, er tro mod vores grundvalues og åbner op for nye segmenter (hoteller, resorts, lufthavne), imens Utility bilen kan være et potentielt nyt marked for os, hvor vi udnytter distribution og produktions apparatet til det maksimale, men fastholder vores unikke vinkel af design, bruger venlighed og praktik.
Endelig kan samarbejde med Mercedes vise sig at være en milepæl for os. Det øger kendskabsgraden og hæfter os op på en verdenskendt partner. Det cementerer vores position, som producent af luksus golfbiler og gør det mere end almindeligt svært for andre at tage positionen i markedet fra os.
Hvad kan vi – udover Mercedes samarbejdet – forvente fra Garia fremadrettet?
– Man kan forvente, at Garia vil forblive tro mod sin vision om at fremstille luksus-golfbiler i høj kvalitet, men også fastholde det brede scope vi har fået skabt med vores produktpalette. Garia Utility er en ny retning for Garia, som skal udforskes, ligesom hotel- og resortmarkedet er det. Endelig er vores street legal biler og potentielt samarbejdet med Mercedes en mulighed for at lancere målrettede, små, handy bybiler til det voksende segment af metropoler, der afspærrer downtown for rigtige biler på grund af forurening og trafikproblemer. Der er uendelige muligheder.
Slutteligt – hvad skal enhver M/K vide om luksuriøse golfbiler?
– At de tjener et langt større formål end golf alene. De er det perfekte transportmiddel til feriesteder, resorts, gated communities og områder, hvor oplevelsen undervejs er vigtigere end at komme frem hurtigt. Man ser og hører mange flere ting, og den tur man har kørt mange gange opleves som ny fra føresædet i en Garia.
Du kan læse mere på Garia.dk