Home Automobiler Den med Rasmus Thomsen og den nye Mercedes SL 500

Den med Rasmus Thomsen og den nye Mercedes SL 500

by Nicolai Klingenberg

I de fleste samlinger er der musthaves. Elementer, enhver samler skal have. Et specielt frimærke eller bog. For dem der samler på sportsvogne – et hyppigt fænomen hos milliardærer – er der naturligvis også en liste over biler, der skal findes i garagen. Rasmus Thomsen har haft en af disse i sine hænder. Mercedes SL, i udgaven 500. Og for dem, der sværger til det tyske Starmark, er det så gennemført Mercedes, at de små nakkehår rejser sig.

Her er den så - Mercedes SL 500 anno 2016

Her er den så – Mercedes SL 500 anno 2016

Silhuetten er til at kende. Og smuk, det er den. SL er et ikon, både hvad angår design og køreegenskaber. At sidde i førerkabinen er nærmest meditation. 2 sæder. Intet andet. At kører en to-sæders personbil er en ubeskrivelig smuk følelse. For, det skriger ud af den, at dette er ikke et transportmiddel. Dette er en bil, bygget for glædens skyld. SL 500 er bestykket med en V8 motor, der sender bilen til 100 på 4,3 sekunder. Lyden er nærmest smuk, både i tomgang og når der lukkes op for sluserne. Og for dem der vil anfægte nødvendigheden af en sådan motorkaliberstørrelse, skal de bare prøve at trille i SL´eren. Motorens enorme overskud giver en ro, så det nærmest lyder som en fiskekutter i godmodig tomgang. Smukt akkompagneret til Mercedes´ velkendte komfort.

Fiskekutter V8

Fiskekutter V8

Gode programmer
I stedet for at koge mere suppe på komfort og gedigenhed – som bare er imponerende hele vejen igennem, så lad os i stedet dvæle lidt ved de køreprogrammer bilen er udstyret med. Udgangspunktet er comfort, hvorefter der kan skifte til sport, sport plus samt tilpasset. Første point der skal gives er, at der mærkes forskel. Naturligvis bliver automatgearskiftet mere sportsligt. Men, undervognen bliver også hårdere, ligesom gearskiftet på shiftpads´ne også knalder mere kontant. Og den observation kom uden at der skulle læses i nogen brochurer. Lækkert og befriende. Her giver kørerprogrammer rigtig god mening, fordi der kan skiftes fra – bogstaveligt talt komfort – til de mere sportslige kørestile.

Gearvælger

Gearvælger

Plads til to. God plads endda.

Plads til to. God plads endda.

Luksus-tourer
Det er dog alligevel svært ikke at snakke om netop komforten. For den er der, og det er med til at skabe dette gedigne lokomotiv af en bil. For, der kan køres langt i den, og det kan der gøre med høje hastigheder. På den tyske autobahn kommer effekten for alvor til sin ret. Accelerationen mærkes helt op til den anden side af 200 Km/t. Toppen er 250, elektronisk begrænset. Og for dem der vil vide om det er fedt at fyre en 2,8 millioner krones Mercedes sportsvogn af fra nul, og fortsætte op til over 200, så er svaret helt enkelt og på kun to bogstaver; Ja. Det er den oplevelse, følelse af ingeniør kunst der skaber mening i, at nogen er villige til at betale sådanne beløb for et køretøj.

Cirkulær anordning til styring af vogntøj

Cirkulær anordning til styring af vogntøj

Et sted nord for København

Et sted nord for København

Og det øvrige felt?
SL 500 er en ener. Personer, der vil smide 2,8 mill for en udgave med generøst ekstraudstyr, de sværger til Mercedes. Alligevel skal vi måske kigge lidt i perspektiverne. Eksempelvis har Jaguar lanceret deres F-type. Her vil en udgave i samme prislag opvise en tand bedre præstationer, ligesom dens F-1 gear (Shiftpads) er noget mere tiltalende end Mercedes’. Men når vi sammenligner biler i denne liga, er det oftest subjektivt, for der er tale om teknisk imponerende bedrifter. Og SL 500 er absolut en sådan. Også selvom 2,8 millioner er mange penge for blot to sæder. For det her er Mercedes, når det er allermest gennemført og smukt.

Enden er god

Enden er god

Tre kvikke fra My Pleasure til testkører Rasmus:

Forsøg at give dit bud på en fører og ejer af den nye Mercedes SL 500?
– To typer. Den ene er millionæren, der skal have bilen i sin samling. Den anden er Mercedesfanatikeren, der vil have sit ikons ypperste køremaskine med blot to sæder. Det er manden, der vælger det sikre, men alligevel har styr på det hele. Og ikke mindst orden i økonomien.

Grå hår? Og flotte plusser på bogen.

Grå hår? Og flotte plusser på bogen.

Hvilken interiør-detalje begejstrede dig mest?
– Det ene er den helt generelle finish. Konkret er det de aktive sæder. Sæder, der støtter dig “væk” fra den side, som bilen drejer mod. Hvor er det……vildt.

Interiør del II

Interiør del II

Hvornår er mand man nok til at køre Mercedes SL?
– Når du forstår alvoren, i at en bil med så høj effekt er et eklatant dræbermissil. Men det kræver også din habit sidder, og du åbner døren for din udkårne, der sidder på passagersædet. Det her er bilen, for manden med stil og styr på tilværelsen.

My Pleasure på Faceren

 

 

 

 

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.